Stiri: Retail

Piaţa de retail din România – 40 miliarde de euro

12.12.2017

Piaţa de retail din România a avut o creştere de 12% în anul 2016, avansul fiind susţinut de creşterea salariului minim brut (în prezent 1.450 lei), reducerea TVA de la 24% la 19% și ocuparea mai mare a forței de muncă cu 0,16% față de 2015, conform unui studiu Euler Hermes.

La ora actuală, piața românească de retail este estimată la 40 miliarde euro, cu patru mari jucători, deținând o cotă de 60%: Kaufland, Carrefour, Metro Cash&Carry și Auchan.

Astfel, creșterea consumului a amplificat dinamica pieței. Astfel că, în anul 2016 au fost livrați 230.000 de metri pătrați de spații comerciale noi, în creștere cu 40% față de 2015. Și sectorul comerțului a înregistrat un număr record de 240 de magazine noi, dintre care cei mai activi jucători au fost: Profi 134 de magazine, Mega Image 60, Lidl 11 și Kaufland 6.

Magazine de format mic

Retailerii s-au axat mai mult pe deschiderea magazinelor de proximitate și a magazinelor de format mic. Legislația a menținut pragul obligatoriu de 51% pentru produsele românești în sortimentul total de produse.

În plus, retailerii și-au direcționat eforturile în identificarea unor parteneriate sustenabile cu furnizorii pentru a obține cel mai bun preț de cumpărare și o varietate suficientă a produselor. În ţara noastră, 85% din produsele vândute în lanțul de comerț sunt de origine mixtă, iar 15% sunt produse locale. Carrefour, Kaufland și alți retaileri au consolidat relațiile cu mai mulți producători locali și au deschis noi centre regionale de logistică (depozite) pentru a sprijini extinderea rețelelor.

România, în topul țărilor cu creștere de spații comerciale

Aşadar, România este, după Turcia, Rusia, Franța și Italia, în topul țărilor cu creștere de spații comerciale: de la 50 la 100 metri pătrați la mia de locuitori în ultimii 4 ani, dar cu mult sub media europeană. În marile orașe există o creștere a apetitului pentru spațiile de dimensiuni mari în timp ce spațiile stradale rămân în continuare cu un preț de închiriere ridicat. Retailerii (Profi, Penny, Lidl) continuă să dezvolte rețelele mai degrabă în orașele mici unde nivelul chiriilor este mai scăzut.

Pentru a atrage clienții, retailerii s-au concentrat pe dezvoltarea unor magazine atractive și mai bine organizate. Acest lucru îi determină pe clienți să petreacă mai mult timp la cumpărături și, totodată, să devină fideli. Selgros a deschis două noi magazine mai prietenoase și mai orientate către client, având sub 4.000 de metri pătrați, Kaufland a început și va termina în 2017 să modernizeze toate magazinele sale și, de asemenea, să deschidă magazine de format mai mic, iar Carrefour a început să remodeleze magazinele Billa.

Provocarea anului 2017

Pentru anul curent au fost anunțați peste 43.000 de metri pătrați de spații comerciale în România. Provocarea anului 2017 a fost creșterea pieței în orașele mici și mijlocii. Datele statistice arată că retailul prin lanțurile mari de magazine deţine o pondere de 62,4% în ţară (februarie 2017) față de 90% în țările dezvoltate. În acest context, retailul are șanse de creștere cu o concentrare în orașele mai mici (cu mai puțin de 100.000 de locuitori), unde deocamdată comerțul este reprezentat de magazinele stradale. De asemenea, regiunile mai puțin dezvoltate (Moldova) sunt vizate de comercianți precum Lidl, care a anunțat extinderea în această zonă.

eMag caută un nou centru logistic, fiind sprijinit în acest demers de dezvoltarea noilor centre regionale de logistică. Carrefour și Kaufland vor extinde și ei centrele de logistică care deservesc magazinele din București. Profi a deschis în 2017 primul centru logistic din Cluj.

“Pe lângă abordarea de a îmbunătăți aspectele magazinelor, comercianții se concentrează și pe dezvoltarea magazinelor online și oferirea de modalități de plată alternative. Il Paso a declarat că deja a realizat 11% din cifra de afaceri pe mediul online, la polul opus Intersport înregistrând abia 1%, în timp ce Noriel, cel mai mare distribuitor de jucării a declarat că peste 60% din comenzi sunt plasate de pe telefonul mobil și doar 10% sunt plătite prin comerțul electronic. Cărturești (comerciantul de cărți) vizează o creștere de 70% a vânzărilor online”, se arată în analiza Euler Hermes.

În acelaşi timp, în sectorul alimentar există însă loc pentru creștere: Carrefour, Metro și Selgros au deja platforme online, oferindu-le bunuri clienților printr-un parteneriat cu Bringo – platformă locală de livrare.

O altă provocare pentru companiile din retail este reprezentată de diferențiere. Într-o piață concurențială, modalitatea de supraviețuire a vânzătorilor este diferențierea produselor și serviciilor față de concurenți. Așadar, comercianții devin tot mai interesați de colectarea datelor despre clienți și despre preferințele și comportamentul acestora în privința cumpărăturilor, pentru a-și cunoaște clienții și pentru a efectua vânzările vizate.

Euler Hermes estimează că evoluția sectorului de retail va continua să fie una pozitivă în 2018 influențată de indicatori macroeconomici pozitivi cât și de recentele modificări fiscale, cu toate acestea creșterea deficitului de cont curent și reapariția presiunilor inflaționiste ar putea atenua potențialul de creștere al comerțului.