Piata festivalurilor din Romania

Piața festivalurilor din România, la un record istoric

23.07.2019

Piața festivalurilor din România ajunge la peste 600 de milioane de lei, conform unui studiu realizat de Frames. Astfel, după Neversea, Ed Sheeran, Electric Castle, Bon Jovi și The Cure, evenimente care au adunat câteva sute de mii de oameni, sezonul festivalurilor continuă cu Untold, AfterHills, George Enescu, concertul Metallica și alte zeci de astfel de evenimente, în toată România.

Piața festivalurilor din România. 1 milion de spectatori

Analiștii din cadrul Frames estimează că cei peste 1 milion de spectatori din acest sezon vor duce piața festivalurilor din țara noastră la un record istoric, dincolo de granița de 600 de milioane de lei.

”240.000 de spectatori la Neversea, peste 200.000 la Electric Castle, 60.000 la Bon Jovi. Sunt doar câteva cifre care însă vin să contureze dimensiunea unui business care a explodat în ultimii ani”, conform studiului.

Piața festivalurilor din România. O creștere spectaculoasă

Piața festivalurilor din țara noastră a avut una dintre cele mai spectaculoase creșteri din economie. Acest lucru s-a întâmplat nu doar din prisma audienței, estimată în acest an de către compania de consultanță Frames la peste 1 milion de oameni. Pe lângă biletele vândute, business-ul de festival înseamnă zeci de milioane de lei încasări din servicii:

  • mâncare și băuturi la transport
  • turism
  • produse promoționale
  • afaceri conexe

,,Clujul reprezintă, în prezent, etalonul în materie de business în acest sector. Dincolo de creșterea potențialului turistic, Untold înseamnă un business pe orizontală, cu zeci dacă nu sute de firme conectate, din care câștigă tot orașul, de la operatorii din turism, la transportatori, sectorul de food, autorități, din taxe și impozite etc.’’, afirmă analiștii de la Frames.

Piața festivalurilor din România. Afaceri

Afacerile din acest sector (cod CAEN 9002) au atins, anul trecut, nivelul de 472,6 milioane de lei. Nivelul este cu peste 80 de milioane de lei peste rezultatele din 2017.

Față de anul de referință 2010, evoluția business-ului este una remarcabilă.

,,În 2010, cele 366 de companii din acest sector, ce includ organizarea și logistica necesară, raportau afaceri de 77.945.890 lei. Pe fondul dezvoltării sectorului, numărul firmelor a crescut, de asemenea, substanțial, ajungând la 1196 de firme în 2017 și la 1238 de companii în 2018’’, arată analiza Frames.

Piața festivalurilor din România. Topul firmelor

În plus, numărul firmelor a crescut semnificativ în ultimii ani.

Untold SRL continuă să fie principalul jucător, cu afaceri de 68,3 mil. lei în 2018. Business-ul este în creștere cu peste 9 milioane de lei față de anul precedent.

Organizatorul festivalului Untold a încheiat anul trecut cu un profit de 7 milioane de lei. Nivelul este aproape dublu față de cel din anul 2017.

Pe locul al doilea în topul companiilor din piața de entertainment s-a clasat, la fel ca în 2017, firma GLOBAL RECORDS SRL din Constanța, cu afaceri de 45,8 mil. lei în 2018, în creștere cu 13 mil. lei față de 2017, și cu un profit de 3,7 mil. lei.

Clasamentul este completat de o altă firmă clujeană, FESTIVAL TICKETS MANAGEMENT SRL, cu afaceri de 26,9 mil.lei și un profit de 2,3 mil. lei în 2018.

Pe fondul creșterii popularității festivalului Neversea din Constanța, afacerile companiei organizatoare, Neversea SRL Cluj, au crescut față de 2017 cu 7,4 mil. lei. Acestea au ajuns la nivelul de 25,2 mil. lei în 2018.

,,Festivalul de pe Litoral are șanse să devină un business și mai mare, dovadă afluența semnificativă de public din această vară. Amplasarea ideală, prezența unui număr mare de turiști pe Litoral și accesul facil, pe autostradă, dinspre București, vor determina, pe viitor, o evoluție semnificativă, posibil peste nivelul business-ului Untold, grevat, din păcate, de problemele de infrastructură (autostrăzi, spații de cazare)’’, arată analiza Frames.

Piața festivalurilor din România. Topul firmelor de entertainment:

  • Untold SRL
  • GLOBAL RECORDS SRL
  • Neversea SRL
  • FIVE’S INTERNATIONAL SRL
  • SUBLIME EVENTS SRL
  • LIVADA ADVERTISING SRL
  • OMP EVENTS SRL
  • AFTERHILLS SRL

Piața festivalurilor din România. Un potențial imens

Piața de entertainment deține un potențial semnificativ de creștere în viitor, afirmă analiștii.

,,Noile generații sunt mult mai atrase de astfel de evenimente, de cultura occidentală în care asemenea festivaluri se află în prim-plan. Ultra Music Festival reprezintă, la nivel internațional, un etalon în materie, un business care, în ultimii 20 de ani, s-a extins în toată lumea, cu evenimente cu sute de mii de oameni. Untold, Neversea dar și Festivalul George Enescu au dovedit că și în România pot avea loc festivaluri de amploare, bineînțeles pe fondul creșterii puterii de cumpărare a românilor. Avem deja un calendar de evenimente de ținută care, dincolo de publicul autohton, atrage tot mai mulți străini, astfel că, pe lângă business-ul în sine, România câștigă și la capitolul turism’’, afirmă Adrian Negrescu, managerul Frames.

Citește și Afacerile de familie în 2019, Cele mai mari provocări

 

 

 

 

Citiți și despre: