În 2016, piața de retail din România s-a caracterizat printr-un volum ridicat de spații livrate și prin intrarea unor branduri noi, care au inaugurat primele magazine atât în centrele comerciale deja cunoscute, cât și în proiectele recent deschise. În continuare, Colliers International se așteaptă să vadă noi nume pe piață, în special din rândul brandurilor poloneze.
Per total, anul acesta, pe piața locală au fost finalizați peste 200.000 mp de spații de retail, fiind anul cu cele mai multe livrări din ultimii șapte ani. Circa jumătate din volumul livrat a fost în Capitală, unde stocul de centre comerciale a ajuns la aproximativ 1,16 milioane mp, dintre care aproape 40% se află în sectoarele 2 și 3, care au devenit cele mai aglomerate din punct de vedere al stocului.
„Livrările recente, precum ParkLake Plaza și Verada Mall, au adus pe piață branduri noi. Dintre brandurile mass market care au ales să deschidă primele magazine din România în aceste proiecte, menționam: Forever 21 a deschis primul magazin în Parklake Plaza, în timp ce brandul francez Tati a ales Veranda Mall”, a declarat Daniela Popescu, senior associate în departamentul de retail al Colliers International. „De cealaltă parte, multe dintre brandurile premium au ales să deschidă primele lor magazine în centrul comercial Băneasa Shopping City, cu excepția lui COS, parte a grupului H&M, care a inaugurat prima unitate pe Calea Victoriei, într-o tranzacție intermediată de Colliers”, a adăugat Daniela Popescu.
Ce branduri au intrat pe piață în 2016
Printre brandurile premium care au intrat pe piață în cursul anului se mai numără: Max & Co, Cerruti 1881, Chopard și Boggi.
„România a continuat să fie în centrul atenției retailerilor și la târgul MAPIC, care a avut loc în noiembrie la Cannes. Majoritatea retailerilor prezenți se așteaptă să încheie anul cu creșteri ale vânzărilor cuprinse între 20-30% față de anul precedent. Succesul acestor retaileri încurajează jucătorii care nu sunt încă în România, performanța lor reflectând direct potențialul pieței noastre”, a explicat Daniela Popescu.
Pe de altă parte, conceptele internaționale precum TK Maxx, Primark sau Toys ”R” Us, atât de așteptate pe piața din România, cel mai probabil vor amâna decizia până la un nou ciclu economic.
„Motivul este relativ simplu: cele mai multe dintre aceste branduri au pus piciorul în piețele din Europa Centrală și de Est abia în ultimii ani, începând cu țări precum Germania, Polonia, Cehia și Austria iar acum se concentrează pe deservirea acestor piețe. Cu siguranță România va fi parte din următorul val, imediat ce aceste țări vor fi saturate”, a subliniat Daniela Popescu.
Aceasta a mai afirmat că anul viitor vom vedea pe plan local noi concepte de retail din Turcia, aceste brandurile având o dublă motivaţie, atât potenţialul țării noastre, cât şi încercarea de a-şi diversifica pieţele de desfacere, pentru a atenua riscurile geopolitice şi deprecierea lirei turceşti.
Cum au evoluat chiriile
În ceea ce privește chiriile pentru spațiile comerciale moderne, acestea se situează între 14 – 22 euro/mp/lună pentru spațiile mari (1.000-2.000 mp), destinate ancorelor de fashion și între 17 – 25 euro/mp/lună pentru spațiile medii (350-800 mp).
Pentru anul viitor, volumul de spații comerciale așteptat spre livrare este estimat la 180.000 mp, accentul fiind pe orașele din țară, unde vor fi livrate o serie de parcuri de retail: Shopping City Satu Mare (18.000 mp) și Prima Shops Oradea (10.000 mp), precum și extinderi ale proiectelor existente Shopping City Sibiu (16.900 mp – extindere) și Shopping City Galaţi (27.000 mp – extindere).