Piata logistica din Romania 2020

Piaţa logistică din România 2020: Estimările făcute de CBRE

07.05.2020

Piaţa logistică din România 2020. Pandemia de coronavirus impulsionează dezvoltarea comerțului online. Astfel, retailerii de Electro-IT și Home&Deco și-ar putea extinde cu peste 50% spațiile logistice. În prezent, aceştia ocupă aproximativ 370.000 mp. de spații de depozitare, iar această suprafață ar putea crește cu cel puțin 50% în următorii doi ani, pe fondul dezvoltării comerțului online, arată raportul de research Romania E-Commerce lansat de CBRE.

Piaţa logistică din România 2020. O dezvoltare impresionantă

Retailul online s-a dezvoltat impresionant în ultimii șase ani. La finalului anului trecut, această piaţă a atins valoarea de 4,3 miliarde de euro. Este de patru ori mai mare față de 2014 și în creștere cu aproape 20% față de anul 2018.

Situația impusă de pandemia coronavirus a contribuit la dezvoltarea comerțului online. Magazinele de electro-IT au rămas deschise pe toată perioada stării de urgență. Acesta au înregistrat vânzări în creștere atât în magazinele fizice, cât mai ales în sectorul online.

Piaţa logistică din România 2020. Vânzări

„Vânzările online ale retailerilor de electrocasnice sunt în creștere și ne așteptăm ca acest lucru să genereze o nevoie ridicată pentru spații de depozitare. În prezent, acești retaileri ocupă o suprafață de 330.000 mp de spații logistice, majoritatea depozitelor fiind amplasate în apropiere de București, în proiectele dezvoltatorilor P3 și CTP. În următoarele 18-24 de luni, suprafața logistică închiriată de retailerii din Electro-IT ar putea crește cu cel puțin 50%”, a declarat Andrei Jerca, Head of Industrial Services, CBRE România.

Retailerii Home & Deco

O altă categorie de chiriași care continuă să se extindă pe piața spațiilor industriale este cea a retailerilor din sectorul Home & Deco, mai arată studiul Romania E-commerce, lansat de CBRE.

„Retailerii de Home&Deco cu prezență online ocupau la finalul anului 2019 aproximativ 40.000 mp de spații logistice, fiind abia la începutul expansiunii și investițiilor în sectorul logistic. Unii dintre aceștia au ales București ca locație principală pentru magazinele fizice, motiv pentru care și spațiile logistice se află tot în această zonă”, a adăugat Andrei Jerca.

Piaţa logistică din România 2020. Evoluţia comerţului online

În ceea ce privește evoluția comerțului online, CBRE se așteaptă la noi creșteri. Avansul vine în contextul în care pe de o parte, pentru că rata de penetrare a internetului continuă să crească, în acest an urmând să fie depășit pragul de 70%, iar pe de altă parte pentru că aproape 25% din populația ţării  este formată din generațiile Y și Z, tineri cu vârste cuprinse între 15 și 34 de ani. Este vorba de tineri pasionați de tehnologie și care preferă cumpărăturile online.

Piaţa logistică din România 2020. Un fenomen interesant

„Un fenomen interesant de remarcat în perioada de izolare a fost faptul că retailerii cu o prezență puternică online și o strategie online clar definită s-au descurcat mult mai bine față de retailerii pentru care prezența online era secundară după magazinele fizice. Ne așteptăm ca retailerii din sectoarele Electro-IT și Home&Deco să aloce noi resurse pentru dezvoltarea platformelor de vânzări online, reinventând în același timp experiența de cumpărare și serviciile de consultanță oferite în magazinele fizice”, a declarat Carmen Ravon, Head of Advisory & Transaction, Retail, CBRE România.

Spaţii industriale şi logistice

Pe piața spațiilor industriale și logistice din România, în primele trei luni a fost livrată o suprafață de 97.000 mp. Stocul total a ajuns, prin urmare, la 4,49 milioane mp., arată datele CBRE Research.

Cea mai mare parte din suprafața nou livrată, aproximativ 80%, se află în București. Ea a fost reprezentată de extinderea a două proiecte:

  • WDP Ștefăneștii de Jos
  • Eli Park I

Diferenţa de 20% a fost livrat în centrul țării, respectiv Brașov și Sibiu.

Tot în primul trimestru din acest an a fost tranzacționată o suprafață totală de 172.400 mp. Cea mai mare tranzacție din primul trimestru a fost reprezentată de pre-închirierea unei suprafețe de 70.000 mp de către Ikea în proiectul CTPark Bucharest West.

Per total, Capitala a atras 81% din activitatea totală de leasing, în timp ce vestul și nord-vestul țării, alături de est și nord-est, au atras 19%.

Citeşte şi Turismul în România. Scădere drastică în luna martie

 

 

 

 

 

Citiți și despre: