Piața retailului modern este estimată la 17-20 miliarde de euro, principalele nume din top după cifra de afaceri fiind Kaufland, Carrefour, Lidl și Auchan, conform Euler Hermes, liderul global în asigurarea de credit comercial şi recunoscut specialist în domeniul garanţiilor şi al colectării creanţelor.
2017 a fost un an foarte bun pentru consum, aducând o creștere de două cifre, peste 10% (conform datelor INS), a vânzărilor din comerțul cu amănuntul. Acest avans a fost susținut de o mare disponibilitate de a cumpăra în rândul consumatorilor, ca urmare a majorărilor salariale, a măririi punctului de pensie, dar și datorită reducerii fiscalității (diminuare TVA de la 20% la 19%), a eliminării supraaccizei la carburanți în T1 și T2 2017 și a creșterii cu 2,3% a ratei de ocupare în rândul forței de muncă.
La trendul pozitiv al sectorului retail a contribuit, de asemenea, şi expansiunea teritorială a retailerilor, cu peste 350 de magazine nou deschise în 2017, cele mai multe deschideri fiind înregistrate în zona rurală. Pentru al doilea an consecutiv, liderul expansiunii este retailerul Profi, cu aproape 200 de magazine nou deschise (pe toate formatele de magazin, dar în special pe Profi Loco). În plus, Profi deține și locul 1 după numărul de magazine, urmat de Mega Image, care a încetinit ritmul expansiunii în 2017 și Carrefour, acesta a integrat magazinele Billa.
Retailerii s-au axat pe magazinele de tip discount și pe cele de proximitate, trendul fiind apropierea de consumatori. Mega Image a ieșit în afara Bucureștiului, Carrefour a extins conceptul “Carrefour Market”, Auchan a intrat în benzinarii cu magazinele “My Auchan”, iar Metro a extins rețeaua “La Doi Pași”.
Trendurile pentru 2018 sunt următoarele:
Proximitatea și extinderea în mediul rural are potențial mare de creștere.
Companiile din retail se orientează către localitățile sub 15.000 de locuitori, iar formatul de magazin se adaptează și el: dacă pentru Kaufland suprafața uzuală a unui magazin era de 4.500 de metri pătrați, acum noile formate încep de la 2.000 de metri pătrați.
Pentru retailerii concentrați în Capitală, unde comerțul modern a ajuns aproape de 70%, devin de interes și alte orașe: de exemplu, Mega Image targetează Cluj și Timișoara. Planurile de extindere continuă în 2018 cu un target de rețea de 1.000 de magazine pentru Profi (actual > 700) și 10 magazine noi anunțate de Kaufland (cu un buget dublu de investiții – de la 100 milioane de euro în 2017 la 200 milioane de euro în 2018). În timp ce rețeaua se dezvoltă mai moderat decât în 2016, majoritatea retailerilor așteaptă în continuare creșteri de cel puțin o cifră a vânzărilor.
Creșterea densității unităților retail este așteptată să îngreuneze eventualele tranzacții, în contextul în care Consiliul Concurenței a ajustat în jos zona de proximitate (acum 10 minute de mers pe jos între magazinele mici sau cu mașina între cele mari).
Îmbunătățirea experienței de cumpărare, obținută printr-un mix de tehnologie și interacțiune în magazin, va facilita procesul de cumpărare și să fidelizeze consumatorul.
Zona de E-commerce, cu toate că încă nu este o opțiune pentru unii retaileri (de exemplu, Kaufland a testat fără succes conceptul în țara mamă), are o creștere anuală de două cifre ca pondere în totalul comerțului. Prezența umană în magazine este necesară, iar conceptul self service (magazine autonome, cu puțin sau deloc personal) câștigă popularitate în alte piețe, în timp ce România este la un stadiu incipient sau de testare.
Preocuparea pentru sortimentație și preț.
Preferințele consumatorilor sunt, în 2018, următoarele: produse care contribuie la un stil de viață mai sănătos, nu doar prin calitate sau funcționalitate, ci și prin sursa de proveniență.
Preferința pentru funcționalitate crește, în condițiile în care peste 50% din populația consumatoarea la nivel global este cea adultă, iar media de vârsta este în creștere.
Astfel, trendul Bio se extinde atât pe food, cât și pe non-food (de exemlu: trendul “bio cotton” în fashion retail), iar din anul 2021 ne așteptăm la o uniformizare a calității produselor Bio, ca urmare a unei directive adoptate recent de Consiliul European.
Produse cu specific local și produse de origine locală.
Carrefour are cooperativă agricolă proprie, Kaufland a încheiat un parteneriat cu “Cooperativa agricolă Țara Mea” și a lansat conceptul “Raftul românesc” cu 100% carne de porc românească, Penny are parteneriat cu brutării și măcelării locale, țintind către un procent de 70% de produse românești în rețea.
Produse premium și în același timp accesibile ca preț (conceptul de “affordable premium”): brandurile proprii, care contribuie cu peste 10% la vânzările magazinelor de tip discount în prezent și mai au potențial de creștere (peste 1/3 din vânzările discount retail în țările vestice).
Sustenabilitate și responsabilitate socială: construcția de magazine eco friendly (Lidl a inaugurat în 2018 al treilea magazin de acest tip), promovarea economisirii energiei, preocuparea pentru întreținerea și extinderea spațiilor verzi, implicarea în acțiuni de responsabilizare socială cu privire la problemele de mediu.