Slide

Stiri: Logistica

Piata service-urilor auto din Romania

Piaţa service-urilor auto din România: Este necesară o reglementare mai strictă!

30.10.2020

Piaţa service-urilor auto din România. Este nevoie de o reglementare mai strictă a service-urilor auto! Experții de la Sierra Quadrant afirmă că piața service-urilor auto necesită o reglementare mai strictă, care să prevadă termene foarte clare privind lucrările de reparații auto.

Piaţa service-urilor auto din România. O capitalizare slabă

La ora actuală, multe dintre service-urile auto, majoritate slab capitalizate, au renunțat la stocuri și lucrează numai la comandă, astfel că timpii de reparație, mai ales în cazul vehiculelor aflate în garanție sau leasing, au ajuns să se întindă pe o durată de până la 3-6 luni.

În aceste condiții, pentru multe dintre firme, rulajul zilnic a ajuns să facă diferența între blocaj și supraviețuire. În tentativa de a supraviețui, multe dintre companii, așa numitele service-uri de cartier au trecut în zona gri a economiei, iar altele au aplicat stratageme financiare la limita legii.

,,În service-urile mici, plățile se fac de multe ori fără factură, pe riscul clienților interesați să obțină un preț cât mai mic. Aceștia închid ochii la proveniența pieselor și calitatea acestora. Așa se explică explozia importurilor de mașini pentru piese, creșterea semnificativă a pieței dezmembrărilor auto’’, explică experții.

Piaţa service-urilor auto din România. Piese din dezmembrări

Pe lângă service-urile mici, unde s-au înmulțit reparațiile cu piese din dezmembrări, există și o zonă foarte importantă din piața service-urilor auto care a recurs la o altă soluție.

,,Multe dintre service-urile auto de reprezentanță, acolo unde cei care își cumpără mașini noi sunt obligați să le repare pentru a nu pierde garanția, și-au optimizat costurile prin reducerea aproape de zero a stocurilor de piese și accesorii. Încasează banii de la clienți, comandă piesele la distribuitori și abia apoi finalizează reparația’’, explică analiștii.

Însă, fără o reglementare strictă a acestui tip de operațiune, reparația unei mașini aflată în garanție se poate întinde și la o perioadă de câteva luni, mai ales că nici distribuitorii de piese auto nu dețin stocuri și, la rândul lor, așteaptă să adune cât mai multe comenzi pentru a-și optimiza costurile de transport și distribuție.

Piaţa service-urilor auto din România. Este nevoie de modificări legislative

Ovidiu Neacșu, partener coordonator la Sierra Quadrant, spune că este necesară o modificare a reglementărilor în acest segment.

,,În astfel de situații, clientul este captiv unor lanțuri economice care abuzează de poziția economică și contractuală, de exemplu de obligativitatea ca reparațiile, în perioada de garanție, să se desfășoare numai la un anumit prestator de servicii. Este nevoie de o modificare a reglementărilor în acest domeniu, pentru a fi eliminate aceste practici. Nu poți lăsa clientul să aștepte cu lunile de zile, fără orizont, o reparație doar pentru simplul motiv că service-ul este singurul ,,acreditat’’ la care poate să își repare mașina’’, spune Ovidiu Neacșu.

Situația din zona service-urilor auto nu este singulară în economie. Multe dintre companiile care asigură service pentru bunurile vândute în țara noastră mizează pe poziția lor.

,,De la service-urile auto la cele care repară electronice și electrocasnice, mobilă, sanitare etc. astfel de situații se întâmplă pentru că, în prezent, clienții sunt nevoiți să aștepte, fără drept de apel, rezolvarea sesizărilor. Dincolo de alternativa oferită de plângerea la Protecția Consumatorilor, nu există o reglementare strictă și adaptată realității pentru cei care desfășoară astfel de activități’’, a mai spus acesta.

15.000 de firme

Potrivit analizei Sierra Quadrant, realizată pe baza datelor de la Registrul Comerţului şi Ministerul Finanţelor, în România funcţionează, în prezent, peste 15.000 de firme care au ca obiect de activitate „activităţi de întreţinere şi reparare a autovehiculelor” (COD CAEN 4520). Numărul lor a crescut semnificativ de-a lungul anilor, de la 9320 în 2010 la 14.924 în 2019.

Cele mai multe service-uri auto sunt în:

  • Bucureşti (1682)
  • Cluj (805)
  • Timiș (607),
  • Bihor (601)
  • Ilfov (595)
  • Constanţa (547
  • Prahova (524)
  • Argeș (497)
  • Dolj (457)
  • Braşov (443)
  • Suceava (430)
  • Iaşi (417)

,,Din cele aproape 15.000 de companii, mai mult de 90% sunt microîntreprinderi și numai 21 de firme pot fi incluse în zona firmelor mari. Este o piață fragmentată, lipsită de lichiditate și cu puternice dezechilibre financiare’’, afirmă analiștii de la Sierra Quadrant.

Piaţa service-urilor auto din România. Cifră de afaceri

Piața service-urilor auto a ajuns la o cifră de afaceri netă de peste 7,5 miliarde de lei, un nivel mai mult decât dublu față de 2010 (2,97 mld.lei) și un profit net de peste 600 mil.lei, de aproape cinci ori mai mare decât în 2010 (137 mil.lei).

Evoluția semnificativă a sectorului a intervenit pe fondul creșterii parcului auto.

,,Peste 70% dintre mașinile înmatriculate în România sunt, în prezent, mai vechi de 12 ani și au nevoie de service. Am ajuns în această situație după boom-ul economic din perioada 2005 – 2007, când au fost cumpărate un număr record de mașini noi, și pe fondul importurilor de mașini second hand, urmare a eliminării taxei auto’’, afirmă analiștii de la Sierra Quadrant.

Citeşte şi Spaţii industriale. Se va depăşi „borna” de 5 milioane de metri pătraţi