Slide

Stiri: Social

Platforma națională de raportare unică în învăţământul superior

Platforma națională de raportare unică în învățământul superior a devenit operațională

05.05.2025

Platforma națională de raportare unică în învăţământul superior. Executivul a aprobat Hotărârea pentru operaţionalizarea Platformei naţionale de raportare unică în învăţământul superior.

Hotărârea stabilește că instituțiile de învățământ superior vor raporta datele privind funcționarea lor, activitatea studenților și a cadrelor didactice sau absolvenții studiilor universitare în Platforma Națională de Raportare Unică în Învățământul Superior.

Raportarea anuală unică

Acest sistem informativ, care urmează să fie operaționalizat, va asigura raportarea anuală unică la nivel național a datelor instituțiilor de învățământ superior și Academiei Române solicitate de Ministerul Educației și Cercetării și comisiile sale consultative, de Institutul Național de Statistică (INS), de Agenția Română de Asigurare a Calității în Învățământul Superior (ARACIS) sau de alte instituții ale statului.

Un avantaj al operaționalizării acestei platforme informatice îl reprezintă accesul la date actualizate pentru instituțiile de învățământ superior. De asemenea, prin raportarea unică, vor fi sprijinite și demersurile pe care statul român trebuie să le facă pentru îndeplinirea obligațiilor de raportare către organisme și structuri internaționale precum Spațiul European al Educației, Spațiul European al Învățământului Superior, OCDE și UNESCO.

Cine dezvoltă platforma informatică

Platforma informatică va fi dezvoltată de Unitatea Executivă pentru Finanțarea Învățământului Superior, a Cercetării, Dezvoltării și Inovării în parteneriat cu Ministerul Educației și Cercetării, în urma consultărilor instituțiilor de învățământ superior, INS, ARACIS și alte instituții ale statului.

Calendarul de colectare a datelor, categoriile și tipurile de date raportate în platformă se aprobă în termen de 30 de zile de la adoptarea acestei Hotărâri de Guvern, prin Ordin al ministrului Educației și Cercetării.
Finanțarea dezvoltării, mentenanței și funcționării sistemului informatic se asigură prin bugetul Ministerului Educației și Cercetării din sume alocate de la bugetul de stat și din fonduri externe nerambursabile.

Necesitarea unificării, îmbunătățirii și eficientizării operațiunilor

În prezent, există consens în sistemul de învățământ superior cu privire la necesitarea unificării, îmbunătățirii și eficientizării operațiunilor, procedurilor și infrastructurii de colectare a datelor statistice instituționale și individuale. În prezent, colectarea datelor în învățământul superior se realizează în mod separat, de către diverse instituții centrale, în scopuri, la intervale de timp și momente calendaristice diferite.

Citește și Guvernul a aprobat Hotărârea privind funcționarea Ministerului Educației