Chirurgia generală se află pe prima poziție atunci când vine vorba de recompense financiare acordate de către pacienți, valoarea medie a acestora fiind de 608 de lei. Locul al doilea este ocupat de tratamentul la medicul specialist – cu o medie de 204 de lei, în timp ce pe cea de-a treia poziție se situează mica chirurgie, cu o valoare medie de 194 lei, arată un studiu realizat de Exact Cercetare și Consultanță, în colaborare cu Link Resource.
”Dacă ne referim la personalul medical, asistentele sunt primele pe listele pacienților în ceea ce privește recompensarea, 40% dintre persoanele chestionate declarând că au oferit sume de bani sau cadouri asistentelor medicale. Acestea sunt urmate de infirmieri cu 21 % și de medicii obstetricieni și interniști cu 20 %”, au explicat realizatorii studiului, într-un comunicat de presă.
Raportul mai arată că în ultimele luni, 7% dintre pacienți au avut nevoie de internare, cei mai mulți alegând sistemul public de sănătate (87% dintre cei internați cel puțin o zi).
Rapiditatea acțiunilor personalului medical din spital și curățenia din saloanele i-au dezamăgit cel mai adesea pe pacienți (28% dintre pacienți în primul caz și 30% în al doilea), iar modul în care s-a comunicat cu asistentele a dezamăgit aproape un sfert dintre pacienții intervievați, conform studiului citat.
Studiile anterioare desfășurate de Exact Cercetare și Consultanță, în colaborare cu Link Resource și comandat de Institutul Aspen România, au arătat că medicul de familie reprezintă principala sursă de informare a românilor atunci când se confruntă cu o problemă medicală.
Cercetarea realizată în această perioadă reconfirmă medicul de familie pe primul loc (cu un procent de 48%), de data aceasta din punct de vedere al elementelor de care pacienții țin cont atunci când trebuie să aleagă un cabinet medical. Cu un procent similar apare și experiența anterioară avută cu cabinetul (44%), în timp ce pe locul al doilea se află prețul serviciilor medicale (30%) și recomandările prietenilor apropiați (27%). Proximitatea pentru alegerea unei instituții medicale este importantă pentru 28% dintre pacienți. Internetul și recomandările din partea rudelor (copii, părinți, soț/soție) înregistrează procente asemănătoare (între 13%-16%). Pe ultimele locuri se află medicii specialiști (indiferent dacă aceștia activează în sistemul public sau privat de sănătate) și mass-media (TV, presă scrisă), procentele fiind de maximum 5%.
Evaluarea ultimei vizite la medicul specialist aduce însă diferențe între sistemul public și cel privat. În sistemul public, procentul celor dezamăgiți este mai mare decât în sistemul privat, iar această dezamăgire este creată de: timpul de așteptare înainte de consultație și durata consultației – 28%, comportamentul personalului medical – 20%. În ceea ce privește încrederea în medicul specialist, 81% dintre pacienți au încredere în acesta, în timp ce 75% l-ar recomanda. Pentru sistemul privat, procentele dezamăgiților sunt mult mai mici: tot timpul de așteptare este pe primul loc, cu 14%, în timp ce pe locul 2 se află explicațiile medicului privind afecțiunile de care suferă: 11%. Din punct de vedere al încrederii și recomandării medicului specialist întâlnit în sistemul privat, procentele sunt similare cu cele din sistemul public.
Deși medicul de familie este principala sursă de informare, atunci când vine vorba de validarea recomandărilor medicale, tot medicului specialist i se alocă mai multă încredere. Dacă medicul specialist câștigă încrederea de la un procent de 82% dintre pacienți, medicul de familie adună un procent de 72% în sistemul public.