Doar o mică parte din companiile de servicii financiare (7%) afirmă că dispun de suficienţi analişti de date, însă companiile care deţin un nivel ridicat de creștere sunt mai predispuse să-şi evalueze drept “excelentă” capacitatea de analiză a datelor, în comparaţie cu firmele cu nivel mai mic de creştere, conform unui studiu EY intitulat “The science of winning in financial services”.
Astfel, instituţiile financiare care înregistrează cele mai înalte rate de creştere sunt cele mai predispuse să maximizeze potenţialul datelor pe care le deţin.
Raportul arată că 27% dintre companiile cu nivel ridicat de creștere (care au raportat un avans annual al EBITDA de 15% sau mai mare, în ultimii doi an) își acordă calificativul „excelent” în obținerea de informaţii utile din datele pe care le deţin, în măsură să îmbunătăţească nivelul general de competitivitate şi de performanţă. Comparativ, doar 12% dintre companiile cu un nivel mai mic de creştere afirmă aceleaşi lucru. Totodată, 35% dintre companiile cu un nivel de creştere ridicat spun că au atins un grad „înalt de maturitate” în această zonă.
“Companiile cu un nivel ridicat de creștere sunt de două ori mai dispuse să se concentreze pe analiza datelor în zonele generatoare de venituri cum ar fi marketingul şi vânzările, conform rezultatelor studiului. Aceste organizaţii prelucrează datele şi le aplică în mod strategic la nivelul întregii activități de business”, se precizează în raportul EY.
Valorificarea capabilităţilor de analiză a datelor generează avantaje competitive şi se extinde dincolo de investiţiile în tehnologie, iar companiile cu rate înalte de creştere sunt mai predispuse să majoreze nivelul de cheltuieli în zone precum managementul schimbării şi cel al resurselor şi competențelor. EY arată că 24% dintre acestea au afirmat că vor să-şi crească cu cel puțin 20% nivelul de cheltuieli în ambele zone în următorii doi ani, faţă de numai 7% dintre companiile care înregistrează rate mici de creştere.
Funcţiile cele mai avansate de analiză a datelor
Potrivit studiului, funcţiile cele mai avansate de analiză inteligentă a datelor din cadrul companiilor cu rate înalte de creştere se regăsesc în zonele de vânzări (24%), cea financiară (22%) şi de marketing (14%), în vreme ce pentru alte companii funcţia financiară a deţinut poziţia dominantă.
„Instituțiile financiare îşi concentrează eforturile de analiză a datelor în identificarea de noi oportunităţi de creştere a veniturilor pe baza explorării tuturor informațiilor despre clienţi, deşi cele mai multe companii mai au multe de făcut în această zonă. Dezvoltarea unei viziuni clare asupra a cum își propun să analizeze datele va ajuta companiile să-şi definească cum pot genera valoare informaţiile, atât pentru companie, cât şi pentru clienţii ei, din ce în ce mai conectaţi”, a declarat Hyong Kim, EY Global and Americas Financial Services Data and Analytics Leader.
Deficitul de competențe
Raportul EY mai precizează că deficitul de competențe afectează companiile şi deşi doar 4 din 10 companii au desemnat un Chief Data Officer, acestea se străduiesc să găsească și să-și completeze echipele cu analişti de date care dețin competențele necesare.
În plus, doar 7% dintre institutiţiile financiare intervievate afirmă că dispun de un număr suficient de analişti de date în întreaga structura organizațională.
Acest deficit este cauzat parţial de faptul că la angajare se solicită atât competențe teoretice în prelucrarea datelor, cât și experienţă în zona aplicaţiilor comerciale, iar în ciuda salariilor competitive, potenţialii candidaţi care întrunesc ambele condiţii dispun de oferte atrăgătoare din partea altor sectoare de activitate, în special din industria high-tech.
„Instituțiile financiare încep să realizeze potenţialul uriaş al datelor pe care le deţin şi depun eforturi mari pentru a le exploata valoarea. Prin urmare, subiectele legate de strategia valorificării datelor au început să apară tot mai des în definirea strategiilor de business ale băncilor. Pe piața din România observăm tendințe similare cu cele evidenţiate în studiul nostru global: instituţiile financiare fac tranziţia de la iniţiativele de management al datelor legate de cerinţele de conformitate, către activităţi de data analytics în zone cu potenţial de creştere a veniturilor precum marketingul şi vânzările”, a explicat Aurelia Costache, Financial Services Industry Advisory Leader, EY România.
Conform ei, una dintre provocările cheie este reprezentată de conştientizarea şi disponibilitatea de a efectua o auto-evaluare onestă pentru a determina nivelul de maturitate al organizaţiei și de a decide unde să îşi concentreze energiile pentru a asigura un nivel ridicat de calitate al datelor folosite.