Slide

Retail

Pregătirile din supermarketuri de Sărbători sunt în toi

01.12.2014

Magazinele se întrec în promoții și surprize pentru cei care le trec pragul. Perioada Sărbătorilor de Iarnă este una plină pentru retaileri, marile lanțuri de magazine înregistrează, an de an, recorduri de vizitatori în această perioadă. Dacă până în decembrie clienții se uitau la prețuri și căutau ofertele cele mai bune, acum consumatorii sunt atenți mai degrabă să găsească produsele dorite, la cantitatea pe care o doresc și sunt dispuși să plătească mai mult, doar să nu mai fie nevoiți să mai facă un drum în plus. De acest lucru sunt conștienți și retailerii, care profită din plin cu produse poziționate strategic și oferte care atrag atenție și îi fac pe clienți să cumpere, fără să se mai țină cont de utilitatea produselor.

Ce au cumpărat românii anul trecut?

Statisticile de anul trecut arată că românii au cheltuit, doar în luna decembrie, 1 miliard de euro pe alimente și băutură. Chiar dacă unele produse, precum carnea, au fost mai scumpe decât în anul 2013, Sărbătorile de Iarnă de anul trecut au adus recorduri pentru supermarketuri.

Cele mai aglomerate raioane din magazine au fost cele cu vinuri, carne și produse din carne, acestea fiind alimentele cele mai cumpărate. Fermierii au anunțat că nu mai puțin de 1.6 milioane de porci au fost sacrificați pentru Crăciunul din 2014, iar vânzările pentru vin au ajuns la 50 de milioane de litri.

În topul produselor cu cerere foarte ridicată se numără și ouăle și cozonacii, produsele de patiserie și alte dulciuri.

Trucuri pentru magazine

Este cunoscut faptul că marile magazine folosesc foarte multe trucuri pentru a determina clienții să cumpere mai mult. De la arome specifice, precum cele de pâine sau cozonaci proaspeți, până la modul în care sunt aranjate produsele, toate sunt detalii pe care cei care trec pragul magazinelor nu le percep, dar care se reflectă în coșul de cumpărături.

În perioada Sărbătorilor de Iarnă, produsele care se află la mare căutare sunt poziționate strategic. De exemplu, produsele de panificație și prăjiturile sunt, în cele mai multe dintre magazine, așezate la intrare, întrucât mirosul lor îi îndeamnă pe clienți să le aleagă, chiar dacă nu au nevoie de acestea. Carnea și alte produse alimentare ce înregistrează o cerere ridicată vor fi la mereu așezate la finalul sectoarelor cu produse. Motivul este simplu: pentru a ajunge la acestea, consumatorii sunt nevoiți să treacă prin tot raionul, deci se vor opri cu siguranță și la alte produse de care nu au neapărată nevoie.

O schimbare majoră pe care toți românii, mai ales cei cu programul încărcat, au primit-o cu brațele deschise este cea legată de programul marilor lanțuri de magazine. Până acum câțiva ani, toate unitățile se închideau cu o zi înainte de Crăciun, fiind deschise doar o zi, cel mult două între Crăciun și Revelion. Ultimii ani însă, cererea ridicată a adus o prelungire a programului magazinelor, astfel că în afară de prima zi de Crăciun, când toate sunt închise, multe unități își așteaptă clienții în perioada Sărbătorilor de Iarnă cu program special, unele chiar cu un program prelungit, pentru a face față solicitărilor, mereu în schimbare, ale consumatorilor.

Ce trebuie să știe clienții

Pentru cei care au un buget fix și nu vor să scoată din buzunar mai mult decât și-au planificat pentru cumpărăturile de Sărbători, o listă a produselor necesare este obligatorie.

Clienții mai trebuie să știe că produsele poziționate la nivelul privirii sunt, în cele mai multe dintre cazuri, cele mai scumpe, așadar este indicat ca aceștia să verifice produsele din partea de sus a rafturilor sau cele care sunt poziționate foarte jos.

Mai mult decât atât, retailerii știu că produsele care se află pe insulele dintre raioanele de cumpărături atrag atenția clienților, așadar vor încerca să plaseze pe acestea produse cu diferențe foarte mici sau inexistente de preț, pentru a ridica cererea la acestea.

De asemenea, rafturile poziționate lângă casa de marcat, cu produse de cele mai multe ori ieftine, sunt atent verificate de responsabili, cu scopul de a introduce produse pe care oricine le poate așeza în coșul de cumpărături, cu siguranța că le vor folosi ulterior. De cele mai multe ori însă, acestea se dovedesc a crește inutil suma de bani plătită la final. 

Supermarket, la tine acasă

Pentru a scăpa de aglomerația din supermarketuri și pentru siguranța că nu există influențe cu privire la cumpărături, românii se îndreaptă spre serviciile online, prin care o comandă simplă le aduce produsele necesare acasă.

Unul dintre cele mai cunoscute servicii este cel oferit de Carrefour. Carrefour Online este un hipermarket cu peste 20.000 de produse, utilizat de sute de români din București și localitățile din apropiere pentru cumpărături. Deschis 24 de ore din 24, în orice zi a săptămânii, clienții nu trebuie decât să-și aleagă produsele dorite și să finalizeze, din confortul casei, cumpărăturile. Acestea sunt livrate de serviciul de curierat, plata putând fi realizată atât online, cât și la livrare.

Un alt serviciu asemănător este Cora Drive. Clienții sunt îndemnați să-și aleagă produsele dorite din magazinul online, iar ulterior să se prezinte în parcarea Cora Drive Lujerului, unde angajații magazinului le înmânează pachetele cu produsele selectate.

De curând, și Mega Image a lansat un serviciu online care vine în ajutorul românilor. În parteneriat cu eMAG.ro, retailerul oferă un supermarket online. Pentru a putea susține și opera acest proiect, Mega Image a construit un depozit special în Bucureşti, unde produsele comandate online sunt selecţionate şi pregătite de transport spre clienți. Livrarea la domiciliu consumatorilor se face oriunde în ţară, iar clienţii pot alege ziua şi intervalul orar pentru livrarea produselor, pentru a se asigura că sunt la domiciliu. Plata cumpărăturilor se poate face atât online, cât și ramburs, la primirea pachetului cu produse.