Stiri: Companii

Concluzii CFO Conference Timișoara 2022

Principalele concluzii ale evenimentului CFO Conference Timișoara 2022

26.11.2022

Concluzii CFO Conference Timișoara 2022. Pe data de 18 noiembrie 2022 s-a desfășurat la Timișoara prima ediție CFO Conference, eveniment dedicat directorilor financiari și provocărilor cu care aceștia se confruntă într-o perioadă dominată de transformări rapide, cât și instrumentelor pe care aceștia le au la dispoziție pentru a ajuta organizația să depășească momentele de instabilitate.

Concluzii CFO Conference Timișoara 2022. Temele discutate

10 specialiști din companii de top au discutat, în cadrul sesiunilor de prezentări și unui panel de dezbatere, despre noutățile legislative cu impact la nivel fiscal, contextul economic actual, perspectivele anului 2023 și rolul CFO-ului pe harta companiei viitorului.

Capitalul uman și inovație

Theodor Artenie, Head of Tax Practice România, Noerr, a deschis prima sesiune, cu o prezentare despre capital uman și inovație, cu accent pe pârghiile fiscale.

„Fiscalitatea în România este mult mai bună ca în alte părți – teoria e frumoasă, practica ne omoară. Mă voi concentra pe zona de capital uman și pe cea de inovație. O echipă bună, cu oameni motivați, dar și inovația, vor contribui în perioada următoare la succes. Pornind de la aceste două idei, am extras în prezentarea mea câteva pârghii fiscale prin care putem potența aceste două elemente. Vorbim astăzi despre remunerarea personalului în condiții de inflație ridicată, cât și despre facilitățile fiscale pentru cercetare – dezvoltare, cu accent pe deduceri suplimentare și scutiri.

Este util să știm ce s-a schimbat în zona de cercetare-dezvoltare. Există mai multe lucruri de avut în vedere: există o scutire de impozit pe profit pe o durată de 10 ani pentru organizațiile care fac asta. Dacă avem departamente care fac cercetare-dezvoltare și le organizăm în societăți distincte, avem această facilitate. Vorbim aici și despre supradeducerea cheltuielilor eligibile și amortizarea accelerată.

În plus, angajații care lucrează în cercetare-dezvoltare sunt scutiți de impozit pe venit. Mai mult de atât, deducerea TVA este permisă, chiar în condițiile în care rezultatul este incert.
În ceea ce privește noutățile, este interesant că avem în sfârșit Registrul Experților, de la sfârșitul lunii octombrie. Au fost publicate și criteriile după care se pot selecta experții, cât și metodologia, care va intra în vigoare la 1 ianuarie 2023, când totul va deveni operațional. Cel mai interesant lucru este că nu va mai fi nevoie de certificare decât pentru marii contribuabili. În termeni practici, dacă dezvoltați produse, tehnologii, materiale, etc. și nu sunteți mari contribuabili, puteți avea o abordare curajoasă: respectați legislația în vigoare privind cercetarea și dezvoltarea și mergeți înainte cu proiectele”, a precizat el.

Rolul directorilor financiari

Verona Cojocaru, Assurance Partner and Digital Transformation Leader, EY România, a prezentat la CFO Conference Timișoara rezultatele studiului EY CFO Imperative, precizând că, pe măsură ce rolul directorilor financiari evoluează și funcția financiară se va transforma, punându-se un accent mai mare pe crearea de valoare.

„78% din directorii financiari consideră că vor avea un rol important în dezvoltarea și implementarea strategiei de business în viitorul apropiat. 68% dintre aceștia se văd de asemenea implicați în inovarea modelului de business.

Investitorii își doresc mai multă transparență din partea companiilor, nu doar cifrele financiare. Vor să știe mai multe despre companie, despre viziunea acesteia, despre contribuția acesteia în comunitate. Această cerință de transparență crescută va pune presiune și va accelera de asemenea transformarea funcției financiare.

70% dintre directorii financiari își imaginează viitorul funcției financiare ca fiind o funcție agilă, proactivă și orientată spre clienți și crearea de valoare. În substanță, vorbim despre o nouă identitate a funcției financiare cu un rol important în crearea de valoare, de o modificare culturală și comportamentală. Principalii catalizatori ai acestei schimbări, identificați de către directorii financiari, sunt legați de resursă umană și de modificarea percepției, respectiv: crearea unui plan de dezvoltare profesional atractiv pentru oamenii din domeniul financiar; acest aspect trebuie completat de existența unei viziuni, a unui obiectiv al firmei care să fie atractiv pentru oameni, astfel încât să permită atragere și reținerea resurselor umane. Nu în ultimul rând, modificarea percepției cu privire la rolul funcției financiare este un catalizator important, mai exact perceperea acesteia ca o funcție ce poate aduce valoare și nu ca o funcție de suport, de backoffice”.

Prețurile de transfer

În continuare, Alina Andrei, Partener, Cabot Transfer Pricing, a vorbit despre prețurile de transfer în contextul actual, dominat de inflație, război, creșteri de dobânzi și taxe, plafonări prețuri, prezentând totodată câteva cazuri recente de inspecții fiscale ale DPT.

„În ceea ce privește obligațiile de pregătire a dosarului în 2023, aș vrea să punctez că avem un nou ghid al prețurilor de transfer pregătit în ianuarie 2022. Practic, atunci când veți pregăti dosarul pentru anul 2022, va trebui să vă raportați la prevederile din acest ghid. Nu sunt modificări mari față de ghidul anterior, însă ca procedură, trebuie să vă referiți la prevederile din noul ghid.

De anul trecut, avem o nouă listă a marilor contribuabili – avem 3.280 de entități. În această listă au fost incluse niște companii noi, au ieșit alte companii, iar societățile care au devenit mari contribuabili începând cu anul 2022 au obligația pregătirii dosarului pentru anul 2022 până la data depunerii declarației de impozit pe profit pentru acest an.

Dosarul nu se depune la ANAF – se pregătește și se păstrează la sediul societății. Pentru contribuabilii mari, ANAF poate solicita oricând acest dosar, începând cu data până la care are obligația să îl pregătească – deci până la 25 iunie, iar termenul pe care îl poate da ANAF poate să fie o zi, 10 zile sau două luni. Depinde de la caz la caz. Trebuie reținut că acești contribuabili mari trebuie să aibă dosarul pregătit.

Noul termen de depunere a declarației impozitului pe profit, cel puțin în perioada 2022-2025, este 25 iunie în loc de 25 martie. Este o măsură tranzitorie, în perioada acordării acestor facilități privind creșterea gradului de capitalizare”, a explicat ea.

Concluzii CFO Conference Timișoara 2022. Impozitarea beneficiilor salariale

Mitel Spătaru, Tax Partner, Crowe Romania, a încheiat prima sesiune a conferinței cu o prezentare despre beneficiile salariale și impozitarea acestora, punând accent pe modificările care ne așteaptă din 2023.

„În Codul Muncii – Legea 283 apare obligativitatea de a menționa în contractul de muncă, pe lângă salariul de bază și alte elemente constitutive evidențiate separat: periodicitatea, metoda de plată, formarea profesională, asigurarea medicală privată, pensia facultativă, oricare alte drepturi care sunt avantaje în natură suportate de angajator.

Dacă până acum ele erau în politicile interne ale companiei, în politicile de HR, legiuitorul mă obligă să le aduc în contractul de muncă începând cu 2022 – toate contractele noi care se vor încheia trebuie să conțină aceste elemente. Avem o modificare și în Declarația 112, care se depune lunar, unde, de asemenea, s-au dezvoltat elemente noi de raportare: clauza de neconcurență, avantajele în bani și natură – tichetele, toate biletele de valoare, primele de asigurare și abonamentele de servicii medicale impozabile și neimpozabile -, stock option plan, pensiile facultative și fondul de concediu.

Va exista o transparență din ce în ce mai mare asupra modalității în care un angajator formalizează și acordă beneficii salariaților, pornind de la contractul de muncă și terminând cu Declarația 112.”

Cultura integrității în organizații

Un alt subiect abordat în cadrul evenimentului a fost legat de whistleblowers și cultura integrității în organizații.

Astfel, Andreea Simion, Manager, Forensic & Integrity Services, EY România, a precizat că:

„În ultima vreme, se tot vorbește despre acest subiect, însă noi nu avem o legislație implementată în acest sens. Vom vorbi despre rațiunea de a fi a acestui subiect, și anume integritatea. Potrivit studiului EY Global Integrity 2022, 94% din respondenții din România au indicat că este important ca organizația lor să demonstreze că operează cu integritate. La nivel global, procentul a fost de 97%. În orice caz, este un procent foarte bun, care indică faptul că noi, ca națiune, considerăm integritatea un element foarte important.

Cu toate acestea, același studiu a indicat o oarecare discrepanță între intenție și acțiune, pentru că în realitate, 36% dintre respondenți au avut îngrijorări cu privire la o activitate neetică sau cu un comportament necorespunzător, însă nu l-au raportat.

Motivele sunt diverse: acești whistleblowers sunt îngrijorați cu privire de măsurile de retaliere, la represalii, că angajatorul ar putea lua măsuri împotriva lor, iar a doua este că nu se vor lua măsuri, nu se va întâmpla nimic.

În strânsă legătură, 58% dintre respondenții din România se simt presați să nu raporteze un comportament necorespunzător. Mai mult de jumătate din respondenți au spus că firmele lor nu au luat măsurile corespunzătoare atunci când au fost încălcate standardele au fost raportate în mod corespunzător. Pentru România, subiectul integrității este deosebit de important, însă această tendință a publicului de a fi atenți la ce fac companiile se poate vedea și la nivel global. Oamenii se uită la cum se comportă companiile cu mediul, cu angajații, cu publicul larg, astfel că există foarte multă presiune pentru nevoia de transparență, pentru nevoia de integritate și pentru a demonstra că avem această cultură în organizația noastră.”

Mobilitate versus delegare și detașare

Prima parte a conferinței a fost încheiată de Adrian Stepan, Legal Senior Manager, Crowe România, cu o prezentare despre mobilitate versus delegare și detașare: cazuri practice în urma modificărilor recente.

„Delegarea este o modalitate de schimbare a locului muncii contractual, este o modalitate «light», dacă îi putem spune așa, fiindcă delegarea de până la 60 de zile pe an este permisă fără acordul salariatului. Peste 60 de zile este nevoie de acordul salariatului și se va încheia un înscris în acest sens.

Detașarea presupune prestarea muncii la un alt angajator. Dacă ne uităm în doctrina juridică și în jurisprudență, vom vedea opinii cvasiunanime că detașarea implică suspendarea contractului de muncă la angajatorul inițial și încheierea unui contract de muncă pe perioadă determinată cu noul angajator. Eu am unele obiecții, inclusiv cu actele normative mai noi, cum ar fi o Hotărâre de Guvern care reglementează Revisalul ar susține aceste concluzii.

Mobilitatea există dintotdeauna în Codul Muncii și se referă la acei salariați care nu au un loc stabil de muncă. Aceștia au dreptul să primească prestații suplimentare în bani sau în natură, tocmai datorită acestui mod de a-și desfășura activitatea, care poate crea un anumit nivel de stres sau efectiv o implicare mai mare. Până în luna mai, această indemnizație de mobilitate era impozitabilă ca orice venit salarial. Acum vorbim de o impozitare pe Articolul 176 din Codul Fiscal, astfel cum se impozitează și celelalte indemnizații”, a spus el.

Panel de dezbatare

Cea de-a doua parte a CFO Conference Timișoara a fost dedicată unui panel de dezbatere moderat de Daniel Drăgan, Managing Partner, BusinessMark, la care au participat: Mircea Varga (Teilor Holding, Safetech Innovations), Cristian Stoicescu (IKEA SEE), Darius Ienci (DB CARGO România), Paul-Ioan Danciu (Bertschi AG).

Citeşte şi BusinessMark, evenimente concept propriu online si offline