Slide

Stiri: Social

Proiectul Scoli cu scLipici

Proiectul Școli cu scLipici: 105 școli deschid laboratoare de literație

08.11.2021

Proiectul Școli cu scLipici. 105 școli deschid laboratoare de literație pentru a-și ajuta toţi copiii să învețe să citească și să scrie până la finalul clasei a IV-a. Astfel, cu sprijinul PEPCO România, Fundația Noi Orizonturi susține, în acest an școlar, 105 școli, din toată România, în dezvoltarea capacității lor de a-și ajuta elevii cu cele mai mari provocări la citit-scris.

Proiectul Școli cu scLipici. Rolul laboratoarelor de literație

Peste 350 de cadre didactice vor deschide așa numite „laboratoare de literație” care au rolul:

• de a oferi elevilor diverse activități de dezvoltare accelerată a competențelor de literație timpurie, în afara lecțiilor;

• de a oferi și cadrelor didactice un context de experimentare unde să testeze demersuri inovatoare, personalizate, de predare-învățare și de implicare de voluntari și resurse suplimentare din comunitate, în sprijinul copiilor

Sprijinul oferit de către Fundația Noi Orizonturi constă într-un pachet complet, de-a lungul anului școlar, care cuprinde:

• cursuri pentru profesori de învățământ primar, adaptate pentru perioada de învățare online,
• mentorat, kituri de cărți și rechizite pentru laboratoarele de literație din timpul anului școlar,
• sprijin organizatoric, mentorat, finanțare pentru organizarea de școli de vară de câte 10 zile.
• bibliotecă online, cu peste 100 de cărți, bancă de cuvinte, cărți citite și recomandări de activități de folosit la clasă

Copiii şi cititul

În școlile din România, procentul copiilor și tinerilor care nu reușesc să citească și să scrie la nivelul clasei este îngrijorător de mare. 35% dintre copiii noștri sunt cititori slabi. (PIRLS, 2011). Peste 40% dintre tinerii noștri de 15 ani au un nivel scăzut al competențelor de citire iar situația este foarte îngrijorătoare în rândul elevilor care provin din comunități vulnerabile: 62,4% sunt slabi cititori. În ansamblu, abia 1.4% dintre tinerii noștri sunt în categoria cititorilor buni (Monitorul Educației și Formării 2020).

Perioada pandemiei a produs efecte majore în adâncirea inegalităților în învățare, vom vedea procente și mai mari ale cititorilor slabi la următoarele evaluări PIRLS și PISA pentru că fără a ști să citească și să scrie cu înțelegere, fără a putea utiliza și crea texte, elevilor le va fi imposibil să parcurgă cu succes programa de gimnaziu.

Proiectul Școli cu scLipici. Competenţe

În acest context, Fundația Noi Orizonturi și-a propus – prin Școli cu scLipici – să pună umărul la pregătirea cadrelor didactice și a comunităților școlare astfel încât elevii din ciclul primar să poată accelera dobândirea de competențe de citit-scris și să ajungă la nivelul clasei până la finalul ciclului primar.

„Acest proiect țintește mai ales copiii care – în absența sprijinului susținut – nu ar reuși să deprindă citit-scrisul până la capătul clasei a IV-a. Deseori, acești elevi provin din familii unde cărțile pentru copii sunt absente, unde părinții înșiși consideră citit-scrisul o provocare, din diverse motive, neputându-și sprijini copiii eficient. De aceea, susținem intervenții cât mai devreme pentru acei copii care nu au un debut promițător în clasa pregătitoare” Maria Kovacs, expert literație, Fundația Noi Orizonturi.

Elemente de noutate

Proiectul Școli cu scLipici aduce un element de noutate în pregătirea cadrelor didactice din învățământul primar- structură și fundament educațional, pedagogie atent aleasă pentru a face o diferență pozitivă pentru copiii care au nevoie de sprijin suplimentar mai ales la citit-scris. Fundația Noi Orizonturi a adus în atenția învățătorilor două abordări cheie:

  • evaluarea fină a competențelor de literație: fiecare copil primește un „diagnostic” pe baza căruia i se „prescrie” o intervenție educațională eficientă bine țintită, iar progresul copilului este atent monitorizat în scopul ajustării intervenției
  • metoda globală de învățare a citit-scrisului, bazată pe experiența limbii, folosită în completarea metodei fonetice, analitice-sintetice: se pornește de la text întreg, se acordă atenție sporită dezvoltării limbajului și comprehensiunii, conștientizării fonologice, se învață cuvinte, apoi litere și corespondența sunet-literă, ceea ce accelerează învățarea citirii.

Prin aceste intervenții, este așteptat ca peste 1000 de elevi din ciclul primar să își îmbunătățească abilitățile de citit-scris până la sfârșitul anului școlar.

Aflat în al treilea an de implementare, Școli cu scLipici a sprijinit peste 3700 de învățători, profesori, părinți să parcurgă programele de formare pe tematicile:

  • „Evaluarea Formativă a Literației Timpurii”
  • „Dezvoltarea Literației Timpurii – prin metoda specifică abordării globale, ABEL”

În plus, peste 40.000 de persoane au accesat biblioteca de cărți on-line, pentru cititori începători, organizată pe niveluri de citit.

Citeşte şi Şcoala cu scLIPICI: 250 de elevi din judeţul Cluj s-au reîntors la şcoală