În acest moment, compania poate acoperi întregul flux de producție în industria construcțiilor de mașini. RAMIRA SA, unul dintre cei mai importanți operatori din România în rândul producătorilor de linii de asamblare automatizată a caroseriilor din industria auto, afirmă că anul 2018 a fost un an foarte bun și generos în ceea ce privește realizările firmei, atât sub aspectul proiectelor derulate cu clienții, cât și al investițiilor în spații, utilaje și personal.
În ceea ce privește extinderea activității, RAMIRA SA a achiziționat în cursul anului 2018 o hală de producție cu specific debitare dotată cu utilaje, în suprafață aproximativă de 4.000 de metri pătrați. „Este o achiziție semnificativă, pentru că, în urma acesteia, RAMIRA poate oferi clienților săi tot lanțul de operații specifice, de la faza de semifabricat până la cea de produs final – dispozitiv reglat și echipat electric și pneumatic”, ne-a declarat Dl. Karl-Josef Heinrich, Director General RAMIRA.
În acest moment, există foarte puține firme din România care pot acoperi tot fluxul de producție în industria construcțiilor de mașini. Acest flux de producție include debitare, tratament termic, uzinare, acoperiri metalice, asamblare, control și reglaj 3D, instalații electrice și pneumatice, toate în același loc.
În 2019, RAMIRA SA are în desfășurare un proiect cu Thyssenkrupp de realizare a 250 de dispozitive, proiect al cărui client final este Mercedes-Benz. Compania a derulat proiecte pentru Volkswagen, Skoda și Opel cu firma Chropynska, pentru Peugeot cu Segula din Franța și pentru Fiat cu firma Comau România.
Refacerea și modernizarea spațiilor de producție
În ceea ce privește investițiile realizate, compania a acordat prioritate absolută modernizării și îmbunătățirii condițiilor de lucru în halele de producție. În momentul de față, acest proiect – care a presupus refacerea pardoselilor, ambientului de ansamblu și încălzirea tuturor spațiilor de producție, înlocuirea centralelor termice, hidroizolarea halelor de producție, înlocuirea tablourilor electrice, bancurilor de lucru și mobilierului – este aproape finalizat.
Compania a achiziționat și noi utilaje – mașină de debitat, aparate de sudură, diverse dispozitive și mese de poziționare specifice
„Pentru organizarea și funcționarea producției avem implementat un program de urmărire – SAP – pentru care realizăm anual actualizarea softului sau înlocuirea stațiilor de calculatoare care deservesc sistemul”, afirmă Directorul General.
În planul investițiilor viitoare, compania va derula un proiect de finanțare prin fonduri norvegiene, care va asigura 50% finanțare pentru proiect. Proiectul are o valoare totală de aproximativ 2 milioane de euro și are în vedere achiziții de utilaje de prelucrare – freze și mașini cu comandă numerică performante, maşini cu un randament foarte bun, care asigură eficientizarea consumului de energie electrică la nivel de organizaţie.
Departamentul de Inginerie și de Proiectare Ramira
Cele două departamente, de Inginerie și de Proiectare sunt formate din ingineri tineri. Ei sunt aceia care s-au autodefinit drept „O echipă tânără și creativă, care aduce ideea din planul abstract în cel concret”. Departamentul Inginerie a derulat proiecte importante de montare și punere în funcțiune a liniilor de asamblare a caroseriilor: cu Dacia-Renault, Proiectul Duster HJD; cu BMW Group, Proiectul Rolls Royce sau cu Volkswagen, Proiectul VW T6, acesta din urmă fiind realizat în colaborare cu angajații de la Chropynska.
Departamentul Proiectare a derulat cu succes proiecte importante cu firme de referință din industria auto – Skoda, Magna Steyr, Edag, Volkswagen, Dacia-Renault
Aceste proiecte au avut drept obiectiv realizarea dispozitivelor necesare sudării caroseriilor unor modele de automobile și simularea procesului de asamblare a caroseriilor. Proiectul de simulare a fost derulat în parteneriat cu Skoda, Volkswagen și Dacia-Renault.
Resursa umană din cadrul Ramira, prezent și viitor
În prezent, RAMIRA deține un număr de 480 de angajați, în condițiile în care la preluarea de către Chropynska, în 2013, RAMIRA număra 320 de angajați. Competențele necesare activităților desfășurate în cadrul firmei sunt unele de natură specifică, așa încât, chiar dacă personalul vine cu pregătire profesională în domeniu – ingineri mecanici, operatori pe mașini cu comandă numerică, lăcătuși-mecanici – este necesară o perioadă de cel puțin un an de la angajare pentru acomodare și dobândire de competențe specifice.
Candidatul ideal trebuie să fie flexibil și dispus să învețe mereu, capabil să se adapteze la situații noi
Din acest motiv, pe lângă cunoștințele minime din domeniul mecanic, candidatul ideal trebuie să fie flexibil și dispus să învețe mereu, capabil să se adapteze la situații noi, din punctul de vedere al cunoștințelor profesionale, dar și în ceea ce privește relaționarea cu cei din jur.
În calitate de formator, compania a desfășurat în septembrie 2019 un curs de calificare pentru 12 operatori pe mașini cu comandă numerică. Lectorii-formatori au fost specialiștii cu vechime din cadrul societății, care au competențele necesare pentru a presta această activitate. În plus, pe parcursul desfășurării cursului, RAMIRA a oferit un stagiu de practică de 6 luni pe utilajele existente în organizație.
Fără îndoială că 480, numărul de angajați ai RAMIRA în momentul de față, este un număr semnificativ pentru companie, în condițiile în care echipa și mai ales oamenii sunt aceia care dau viață proiectelor.
„Datorită efortului și loialității lor am atins și cifra de afaceri planificată în 2018 – 16 milioane de euro – la fel cum, pentru anul 2019, până la nivelul lunii septembrie, ne situăm, de asemenea, în graficul planului de realizare financiară”, detaliază Dl. Karl-Josef Heinrich.
Responsabilitate socială și protecția mediului
Compania s-a implicat în numeroase cazuri umanitare, de susținere a unor persoane defavorizate, aflate în situații critice de sănătate, dar în egală măsură a susținut și acțiuni culturale și sportive. „Avem o colaborare constantă cu Universitatea de Nord Baia Mare, Facultatea de Inginerie, aceasta însemnând că susținem viitorii ingineri prin furnizarea de materiale, informații și consiliere tehnică necesare studiului și lucrărilor de licență, masterat sau doctorat”, detaliază directorul general.
La RAMIRA există o preocupare majoră de a păstra un mediu de lucru curat, de a respecta legislația românească și europeană privind protecția mediului și, nu în ultimul rând, de a avea un confort în desfășurarea muncii. Anul acesta, la o vizită a Ministrului Mediului în Baia Mare, RAMIRA a fost vizată din partea autorităților locale ca obiectiv industrial, datorită preocupării majore privind protecția mediului.
Impactul major pe care îl are RAMIRA asupra celor care o vizitează prima dată are legătură cu mediul deosebit de curat de desfășurare a activității
Evoluție financiară și planuri de viitor
Sectorul industriei auto a înregistrat în decursul anului 2019 scăderi la nivel mondial, resimțite și în Uniunea Europeană. Brexitul a fost unul dintre motivele care a creat o oarecare îngrijorare și instabilitate, dar mai ales alinierea la reglementările UE de limitare a emisiilor de carbon și preocuparea marilor producători de reașezare a producției pe direcția mașinilor full-electric. Dar această revoluție, crearea întregii logistici necesare pentru un tip de automobil electric, are încă nevoie de timp.
Astfel, în 2018, evoluția RAMIRA a fost chiar mai bună decât planificarea inițială, anul încheindu-se cu o cifră de afaceri de 16 milioane de euro, față de 15 milioane estimate la începutul anului.
„Pentru 2019, situația este la fel de bună la finele trimestrului III, cifra de afaceri fiind de aproximativ 12.5 milioane de euro, în condițiile în care planificarea pentru 2019 este de 16 milioane euro”, a declarat în încheiere, Dl. Karl-Josef Heinrich, Director General RAMIRA.