Reorganizarea fluxului logistic determinată de creşterea rapidă dinspre sectorul retail online contribuie la un avans subtanţial a cererii pentru spaţiile logistice de tip XLL (peste 50.000 metri pătraţi), conform unui studiu CBRE despre piaţa logistică.
Astfel, un număr de factori contribuie la remodelarea reţelelor logistice, printre care se află creşterea numărului de linii de produs manevrat, complexitatea nevoilor de comandă, cererea consumatorilor pentru livrare într-un timp cât mai scurt, precum şi nevoia de flexibilitate şi volatilitatea cererii.
„Aceste aspecte sunt deosebit de importante în managementul logistic pentru comercianţii online. Creşterea cererii chiriaşilor pentru proprietatile XXL reflectă înţelegerea faptului că acest tip de flux logistic, eficient administrate, reprezintă un produs strategic care influenţează pozitiv profitabilitatea comercianţilor”, au explicat reprezentanţii CBRE:
Aceşti factori au contribuit la o cerere netă pentru spaţiile de depozitare XXL în Europa de peste 4 milioane metri pătraţi în ultimele 18 luni. Volumul reprezintă 14% din toată cererea înregistrată în domeniul industrial, faţă de doar 5 – 6% în perioada 2010 – 2011. Chiar dacă majoritatea tranzacţiilor de acest tip sunt realizate în Marea Britanie, Franţa şi Germania, cererea pentru spaţiile de tip XXL începe să devină o constantă în toată Europa.
Un factor esenţial pentru activitatea logistică
“Comerţul online reprezintă un factor esenţial pentru activitatea logistică în general şi creşterea acestui segment va aduce oportunităţi şi provocări segmentului logistic. Această transformare va necesita dezvoltarea unor platforme specializate care să poată susţine dorinţa consumatorilor pentru soluţii de livrare cât mai eficiente financiar”, a explicat Amaury Gariel, şeful departamenentului Industria şi Logistică pe regiunea EMEA din cadrul CBRE.
Marian Orzu, Head of Industrial, CBRE România, a afirmat că deşi până în prezent avem doar câteva tranzacţii de tip XXL înregistrate în România (toate fiind realizate de retaileri), creşterea consumului online, exemplificată prin evenimente precum Black Friday, pot contribui la dezvoltarea unor platforme logistice de mari şi foarte mari dimensiuni pe plan local.
“Intrarea recentă a chiriaşilor tradiţionali în segmentul online, popularitatea în creştere a chiriaşilor exclusiv online, specializarea în segmentul transport – curierat sunt doar câteva din elementele ce pot transforma peisaul spaţiilor logistice în România în urmatorii 3 – 5 ani”, a detaliat acesta.
Două treimi din cererea pentru spaţiile XXL
Creşterea segmentului online, asociată cu nevoia unor capabilităţi de procesare mai eficiente, numărul mare de variabile al comenzilor directe, nevoia unui sistem de inventariere eficient, generează o creştere a cererii pentru proprietăţile mari. Ca o consecinţă, sectorul de comerţ cu amănuntul (incluzând comerţul online) a reprezentat două treimi din cererea pentru spaţiile XXL în perioada 2010 – 2013. Astfel de unităţi mari permit managementul centralizat al informaţiei, conexiuni rapide cu punctele de bază comerciale şi permit chiriaşilor să înţeleagă mai bine comportamentul de consum al consumatorilor.