În România, retailul tradițional are o rată de creștere peste media europeană, conform unui studiu GfK. Astfel, puterea medie de cumpărare pe cap de locuitor în 2014 la nivelul țărilor membre UE analizate a fost de 15.360 euro anual. Creșterea este de circa 2,5% față de 2013, mai mare decât cea înregistrată anul anterior.
Cu toate acestea, o diferență semnificativă în ceea ce privește nivelul de prosperitate în Europa persistă. Dacă Norvegia are un venit pe cap de locuitor de 30.560 euro, în Bulgaria acesta este de 10 ori mai mic, situându-se la 3.097 euro.
În plus, conform studiului, creșterea comerțului online pune presiune asupra formatelor de retail tradițional în toată Europa. Din acest motiv, GfK anticipează o creștere moderată pentru acestea din urmă, de 0,5 – 0,8% pentru țările UE în 2015. Totuși, printre fruntași se numără din nou România (+5,1%), cu o creștere chiar mai mare decât cea de anul trecut și țările baltice (+4- 5%).
În 2014, situația retailului a început să se stabilizeze în statele din sudul Europei, puternic afectate de criza economică. Cu toate acestea, veniturile din retail vor suferi din nou un declin în Grecia. Pe baza datelor deținute până în prezent pentru 2015 și presupunând că Grecia nu părăsește Uniunea Monetară Europeană, GfK se așteaptă ca acest declin să fie modest (de aproximativ -0,1%).
Cheltuielile populației
Ponderea cheltuielilor populației în retail în 2014 a scăzut din nou în 2014 la nivelul țărilor membre UE. Cota se află în prezent la aproape 31% (în 2013 a fost de 31,2%, iar în 2012 de 31,4%). Motivele pentru acest declin sunt legate de doi factori cu efecte contrare.
Primul – scăderea costului țițeiului la mijlocul anului 2014 – a avut ca rezultat scăderea costurilor pentru energie și carburanți, iar al doilea, o tendință prezentă deja de mult timp – cheltuieli din ce în ce mai mari cu facturile de întreținere, cu sănătatea și petrecerea timpului liber.
Profitabilitatea spațiilor comerciale
În multe țări, profitabilitatea spațiilor comerciale a reînceput să crească după întârzierea multor proiecte, cauzată de criza financiară. Printre cele 32 de țări analizate profitablitatea a crescut cu 0,6% până la 4.100 euro pe m².
Luxemburg, Elveția și țările scandinave se găsesc în partea superioară a clasamentului, în vreme ce în țările din estul și sudul Europei întâlnim cele mai mici valori. Totuși, grație consolidării retailului tradițional în aceste state, profitabilitatea spațiilor comerciale a crescut și ea. Acest lucru este valabil în special pentru România, Bulgaria, Estonia, Lituania și Letonia.
Profitabilitatea spațiilor comerciale se află sub o mare presiune în Europa de Nord și de Sud, în mod particular în Germania, Franța și Marea Britanie.
Redirecționarea veniturilor către retailul online
Principalul motiv este redirecționarea veniturilor consumatorilor către retailul online în cazul multor categorii de produse. Deși eCommerce-ul a câștigat mult teren în Europa de Est în ultimii ani, efectele nu au încă un impact major. Volumele tranzacționate pe Internet sunt încă mici. În contrast, în piețele mature cum este cea a Germaniei, segmente ca retailul de îmbrăcăminte nu se mai extind ca acum câțiva ani. În același timp, numărul centrelor comerciale în proiect sau în construcție sunt în scădere. Aceasta este deopotrivă cauza și efectul schimbărilor din aceste piețe.
„Economia Europei are de câștigat. Asistăm la o creștere a cererii interne îmbinată cu o competitivitate externă îmbunătățită, mai ales în câteva dintre țările slăbite de criză. Aceasta contribuie la o dezvoltare echilibrată și substanțială de care retailul european va profita. În mod evident, efectele vor varia însă de la țară la țară”, a explicat Dr. Gerold Doplbauer, retail expert GfK.