Majoritatea românilor (70%) preferă centrele comerciale mari, în timp ce 27% dintre consumatori le preferă pe cele mai mici, iar cumpărăturile din magazinele stradale reprezintă o opțiune pentru numai 2% dintre consumatori. La nivel european o persoană din cinci alege zona stradala în detrimentul altor formate de retail, potrivit ultimului studiu CBRE –„How Consumers Shop” (Modul de cumpărare al consumatorilor), ediția despre România.
“Una din diferențele substanțiale în modul de consum al romanilor deriva din percepția fata de zonele de entertainment, astfel oferta de divertisment, precum și prezența unui hypermarket/supermarket au o pondere mai ridicată în decizia românilor asupra alegerii unui centru commercial”, explică reprezentanţii CBRE.
Românii recunosc schimbările pozitive petrecute la nivelul mall-urilor în ultimii ani, însă investițiile în servicii și facilități sunt vitale pentru a menține cota de piață în acest segment foarte competitiv.
Curățenia, prețul și siguranța sunt cei mai importanți factori
În plus, curățenia, prețul și siguranța sunt cei mai importanți factori care determină alegerea unui anumit centru comercial de către consumatori, acestea având un rol decisiv în alegerea destinației de shopping în cazul achizițiilor de produse non-alimentare.
Acest lucru este valabil pentru toate țările incluse în studiu, pentru toate tipurile de centre comerciale și pentru toate categoriile de vârstă.
Un alt factor critic pentru consumatori atunci când aleg locul în care să își facă cumpărăturile este reprezentat de accesul facil. Însă, românii, spre deosebire de restul europenilor, sunt dispuși să călătorească pentru o perioadă mai lungă de timp pentru a ajunge la centrele lor comerciale preferate.
Mai mult de 55% dintre români sunt dispuși să călătorească pentru mai mult de 16 minute pentru a ajunge la centrele comerciale non-food cel mai des vizitate.
47% dintre europeni preferă centrele comerciale mari
Când vine vorba de români preferința pentru centre comerciale de mari dimensiuni, este copleșitoare – 7 din 10 aleg astfel de destinații. Acest lucru este cu mult peste media europeană de 1 din 2 consumatori sau 47%.
“Magazinele high-street sunt practic non-existente pentru români, doar 2% preferându-le ca destinație de shopping. Prin comparație, 1 din 5 europeni alege acest format de retail. Românii privesc zona stradala mai degrabă ca o destinație unde pot beneficia de o gamă largă de facilități de catering, inclusiv restaurante de bună calitate. Acest lucru este în contrast cu consumatorii europeni, pentru care acest tip de format este preferat pentru oferta de retaileri, în special independenți sau de modă”, se mai arată în studiu.
Peste jumătate dintre români spun că mall-ul lor preferat s-a îmbunătățit în ultimii 3 ani
În plus, peste jumătate (55%) dintre consumatorii români spun că centrul lor commercial preferat s-a îmbunătățit în ultimii trei ani, față de 40% dintre europeni.
Astfel, o persoană din două a afirmat că centrul pe care îl vizitează cel mai frecvent fie a fost renovat, fie extins, în timp ce 25% din persoanele chestionate au spus că mall-ul a adăugatunor branduri internaționale sau şi-a extins oferta de divertisment.
“În timp ce toți consumatorii sunt obișnuiți să jongleze o gamă largă de canale în procesul de cercetare și de cumpărare, în continuare aproape 9 din 10 români vor merge la un magazin pentru achiziționarea de produse non-alimentare. O schimbare mai mare s-a produs în procesul de cercetare – acum 76% dintre consumatori afirmă că verifică prețurile și detaliile despre produs online”, se precizează în studiul CBRE.
În cadrul acestui studiu au fost intervievați 21.000 consumatori din 21 ţări, România fiind inclusă în cercetare cu un eșantion de peste 1.000 consumatori, din toate zonele geografice și grupele de vârstă.