Românii sunt inventivi când vine vorba să îşi promoveze afacerile, competiţia din economie românească având, uneori, accente amuzante. În perioada ianuarie-august, firmele din ţara s-au întrecut în a înregistra tot felul de mărci care mai de care mai interesante.
Atunci când vine vorba să-şi promoveze şi protejeze business-ul, oamenii de afaceri români dau dovadă de o imaginaţie ieşită din comun. De la mărci trăsnite, precum “Sharuieşte fericit”, înregistrată de Telekom, la “Târgul de purici” şi “Al 9-lea cer”, denumirile de marcă înregistrate în acest an la OSIM pot fi încadrate, fără nicio ezitare, într-o adevărată culegere umoristică”, se arată într-un raport KeysFin.
Astfel, avem oameni de afaceri care s-au gândit să-şi asigure încă din start protecţia divină, aceştia înregistrând la OSIM branduri precum “La Poarta Raiului”, “Al 9-lea Cer”, “Descântecul săptămânii”, “Focul sacru”, dar şi “Fuga de Strigoi” sau “Noua Ordine Vibraţională“”.
Atunci când se simt protejaţi, ei atacă piaţa cu mărci puternice, populare, cu impact, în genul “Mi-e poftă să fac bine”.
În condiţiile în care în România comerţul este la putere, iar mâncarea cel mai bine vândut produs, cele mai multe branduri trăznite încearcă să promoveze calităţile unice ale ofertei lor: “Mama mea găteşte mai bine” şi “Zdravăn moldovenesc, crescut de pământ, pui moldovean, crescut agale în 61 de zile şi oleacă”.
Există şi mărci ceva mai “serioase”, precum: “Ospăţul zeilor”, “Eden Juice” şi “Şcoala legumelor” şi cum o mâncare bună merge cu o băutură pe măsură, anul acesta s-au înregistrat mărcile “Şpriţificator”, “Plăceri răcoritoare” şi, bineînţeles “Dracoola”.
Au existat cereri de întregistrare de mărci la fel de inventive şi pentru nunţi, botezuri şi cumetrii: “Muzica la nuntă”, “Prinde-te-n dansul vieţii”, “O mărit pe mama soacră” şi chiar “Drink party sleep repeat”.
“Cum politica de preţ este cea care dictează, din multe puncte de vedere, business-ul în România, oamenii de afaceri s-au întrecut să înregistreze mărci pe măsură: “Revoluţia preţurilor”, “Preţ inegalabil”, “Cu ochii-n preţ”, “Noaptea reducerilor”, “Devoratorii de preţuri” ( înregistrată de Flanco), şi chiar “Black Friday in fiecare zi”, marcă ce aparţine de Orange. Astfel că “Norocul îţi bate la uşă” şi poţi face parte chiar dintre “Bugetarii veseli” în caz că “No te preocupes” şi trăieşti în “Zona liberă de indiferenţă”, conform analizei citate.
Nici segmentul sănătăţii nu este scutit de mărci cel puţin speciale. De la “Prof. dr. Marioara Godeanu extract purificat de răşină Mumie cu castan Damar General Trading”, “Doctor în frumuseţe” la “Abil cu durerea” şi “Serviciu cu suflet”, astfel de servicii te pot duce, bineînţeles, spre “O viaţă fericită”.
“Imaginaţia românilor în materie de denumiri de mărci nu are, practic, limite, indiferent de domeniu. Faptul că se înregistrează astfel de denumiri înseamnă că există un public care rezonează la astfel de mesaje şi că sunt domenii în care aceste mărci fac diferenţa prin caracterul lor”, afirmă analiştii de la KeysFin.
Laura Leonte, avocat specializat în proprietate intelectuală si drepturi de autor, partener în cadrul societății de avocatură Postu Leonte si Asociatii, a explicat că acest lucru este posibil pentru că legea este foarte permisivă în ce privește categoriile de semne ce pot fi înregistrate ca marcă.
“Semne precum literele, cifrele, formele tridimensionale, culorile, hologramele, numele de persoane, pot constitui mărci. Această libertate are însă prețul ei, miza putând consta chiar în identitatea companiei sau în cea a produsului oferit pe piață, în care s-au investit resurse însemnate de bani și de timp”, a mai spus expertul.
Legislaţia prevede că marca trebuie să fie în așa fel concepută încât să fie capabilă să distingă produsele sau serviciile unei întreprinderi de cele ale altor întreprinderi.
“Apoi, legea prevede în mod expres o serie de excepții destul de numeroase, denumite motive absolute de refuz, a căror existență este verificată prin grija OSIM și care, odată confirmate, duc la respingerea cererilor de marcă” afirma avocatul Laura Leonte.
Experţii KeysFin au mai afirmat că este important ca oamenii de afaceri să dețină nu doar o marcă care să respecte cerințele legale, ci să construiască o marcă puternică, care să nu fie expusă ușor conflictelor cu alte mărci anterioare sau ulterioare.