Schimbarea organizațională, dezbătută la „SHIFT. A change management conference”

21.06.2018

BusinessMark a organizat SHIFT. A change management conference, eveniment desfășurat la Hotel Radisson Blu pe 8 iunie 2018. Conferința a dezbătut cele mai importante elemente din domeniul schimbării, raportate atât la nivel organizațional, cât și la nivel individual.

Participanții la conferinţă au avut oportunitatea de a afla noi modalități de implementare și de abordare a schimbării, aspecte prezentate de către speakeri în domeniu și invitați speciali.

CIPRIAN MOGA – Business Transformation Advisor, a creat cadrul de deschidere al evenimentului și introduce noțiuni referitoare la schimbarea managementului prin inovație.

Primul vorbitor al evenimentului, GABRIEL PANTELIMON – Country General Manager, Xerox România discută despre importanța schimbării și semnalează un aspect de luat în considerare.

“Durata de viață a unei companii din zilele noastre este în declin.” Acest lucru este cauzat de faptul că trăim într-o lume a vitezei, iar companiile au nevoie să fie la curent cu trendurile de pe piață, competiția fiind acerbă: dacă în anii ’90 o companie avea o speranță de viață aproximată la 90 de ani, în zilele noastre această durată a ajuns de 4,5 ori mai mică – fiind estimată la 20 de ani, iar acest lucru se întâmplă din cauza digitalizării, ce constituie atât un avantaj, cât și un dezavantaj, apreciază Gabriel Pantelimon.

Ceea ce nu trebuie, totuși, să se schimbe în managementul unei companii sunt valorile, precum: corectitudinea, adevărul, cinstea, etica, respectul față de clienți și respectul față de angajați: “Acestea nu trebuie sa dispară, ci trebuie să fie epicentrul structurii organizaționale al unei companii.”

Cel de-al doilea vorbitor, ZSUZSA BERESCHI – Senior Project Manager, Horváth & Partners – deschide apoi discursul său cu o serie de întrebări referitoare la schimbare: “Câți dintre noi ne bucurăm în fața oricăror tipuri de schimbări obișnuite, minore din viața noastră? Dar în fața celor legate de schimbarea managementului din organizație?“ conducând, apoi, către un răspuns cu privire la raportarea individuală în fața schimbării. Gradul de acceptare individuală în ceea ce privește schimbarea și adaptarea reprezintă modul în care compania va putea propaga noi strategii și tehnici de acaparare a pieței.

EUGENIA VASILOAE – WW Risk Analytics, Governance and Policy Consultant, HP INC. a prezentat câteva temeri ce pot apărea odată cu schimbarea, temeri ce pot fi cauzate de dualitatea dintre dorința de confort și cea de schimbare în care, pe care adesea o simțim: “Rezistența la schimbare aduce, în unele cazuri, ca primă reacție răspunsul <<nu se poate>>. Abia după această fază de negare apare, deseori, o abordare receptivă către schimbare”.

Eugenia Vasiloae subliniază faptul că obișnuința este primul obstacol întâlnit în rândul schimbării, numindu-l temeinic “down-hall-ul” schimbării. Acesta este obstacolul care, odată depășit cu succes, va face trimitere către un proces de schimbare mult mai fluid și natural.

Eugenia Vasiloae precizează aspecte importante ce vizează managementul de top: “Un management bun duce și la șanse de reușită mari. Management of change aduce de la sine ceea ce este necesar într-o lume a schimbării rapide”. Atenția asupra modalității în care este produsă schimbarea atunci când aceasta prezintă potențiali factori pot afecta colaborarea cu clienții companiei:  “Atunci când este vorba despre end-users, este necesar să te asiguri că lucrurile care survin în urma schimbării vor fi în beneficiul end-userilor”.

CORNELIA BARANCEA – Project Manager, IBM România, prezintă necesitatea abordării unei atitudini flexibile în fața schimbării, în mod special atunci când ne raportăm la nevoile și dorințele clienților.

Prima sesiune este încheiată de către invitata specială a evenimentului, ALEX PANAYOTOU – Executive & Personal Mentor – International Motivational Speaker – Author – Ultra Runner – TEDx Speaker. Ea a deschis prezentarea sa într-un mod inedit și a punctat aspecte importante legate de schimbare la nivel de individ, în primul rând, dar și la nivel de grup. Aceasta explică faptul că evitarea schimbării nu este o soluție: “Schimbarea se produce fie că dorim noi sau nu, dar ceea ce este important este să învățăm ceea ce aceasta are de oferit, iar cu o abordare potrivită vom vedea că, de fapt, această schimbare aduce întotdeauna numai aspecte pozitive”.

Cea de a II-a sesiune debutează cu prezentare lui GHALEB EL MASRI – Chief Transformation Officer, reprezentant NN ROMÂNIA. Acesta ridică, asemeni antevorbitoarelor sale, întrebări orientate către zona reflectivă, precum: “De ce este atât de greu să ne schimbăm? De unde să începem?” și afirmă că orice metodă poate sprijini procesul de schimbare atât timp cât este implementată în mod sistematic, astfel încât să poată avea loc o sedimentare a practicilor exersate. În viziunea sa, punctele cheie pentru obținerea unui management eficient sunt: “true commitment – trebuie să crezi cu adevărat și să te întrebi dacă ești cu adevărat dedicat procesului care va aduce schimbarea; consistency – trebuie să depui efort conștient în fiecare zi ca să poți atinge aspectele avantajoase ale schimbării; orientarea în mediul în care te afli – evaluarea spațiului în care lucrăm pentru a determina factorii de care avem nevoie pentru a ajunge la performanțele dorite”.

ȘTEFAN BUCIUC – CEO, GOOD BEE (ERSTE GROUP) & Președinte, LET’S DO IT, ROMANIA! transmite o viziune legată de procesul schimbării, dezvăluită prin intermediul unei întrebări esențiale: „Are you a Doer?”, făcând astfel referire la necesitatea transpunerii planurilor în acțiuni, pentru a putea vedea rezultatul brut al dorințelor noastre, fie că este vorba de organizație sau că este vorba de individ. Acesta mai susține și că schimbarea este o constantă, “de aceea strategiile în 2018 se fac pe o durată de 3 luni sau 4-6 luni. În fiecare moment poate apărea un <<disruptor>>, trebuie să fii atent mereu la ce se intamplă în piață, să ai urechile deschise, mai ales la nivel competițional“.

PABLO FERREIROS BENNETT – PhD in Marketing, Sales & Marketing Expert, International Speaker & Advisor; Senior trainer & consultant, Sfera Business, a vorbit despre schimbare din perspectiva transformării digitale: “Digital transformation – se referă la importanța de a ține pasul cu schimbările la nivel digital, altfel business-ul o să moară treptat, dar sigur”.

În viziunea lui, liderii trebuie să-și analizeze modul în care se raportează la ceea ce a fost și ceea ce este acum pentru a parcurge pașii în vederea obținerii performanței în schimbare. Acesta ne atrage atenția, însă, că anterior demarării procesului de schimbare, trebuie făcută o analiză atentă – doar unele lucruri ar trebui schimbate, altele fiind mai bine să rămână intacte.

IRINA ȘERȘUN–GŰRTLER – Coordinator Management Consulting Practice, NOERR FINANCE & TAX a prezentat cele  opt etape prezente în ciclul schimbării, după cum urmează: “(1) the sense of urgency – etapă de analiză a pieței și analiză a competiției, (2) establishing a clear vision – viziunea schimbării – intervine atunci când dezvoltăm strategiile ce vor duce la îndeplinirea shift-ului, (3) assist in overcoming obstacles – momentul în care riscul este asumat, (4) support and mentain progress – momentul decisiv în sprijinirea progreselor obținute până la momentul respectiv, (5) create coalition – etapă importantă în procesul schimbării, se referă la implementarea schimbărilor și a proiectelor, (6) share vision – discutarea progreselor obținute în cadrul echipelor, (7) secure short-termgains – momentul în care progresele obținute sunt valorificate și recompensate, (8) establish – etapă în care atenția este acordată exclusiv clienților și a productivității obținute pentru a identifica ulterior noi modalități de îmbunătățire a eficienței companiei.” 

În încheierea conferinţei, DIANA GRIGORAȘ – Change & Learning Lead Business Partner, NTT DATA aduce în discursul său teme legate de temerile produse în fața dorinței de schimbare: “Oamenilor le este teamă că pierd acea stare de confort, deoarece perspectiva de viitor este incertă, nepalpabilă. Ce se ascunde în spatele fricii? Cunoașterea, varietatea, dezvoltarea, se regăsesc ca aspecte pozitive însă, totodată, acestea dezvăluie și temeri în fața eșecului și a incertitudinii viitorului. (…) Este important să avem un mindset pozitiv de înlăturare a pârghiilor survenite din temeri, iar la nivel de organizație trebuie lucrat la nivel de grup pe acest aspect, deoarece aceste elemente sunt esențiale în procesul de schimbare al mangementului”.

 

 

 

Citiți și despre: