Slide

Finante

Acciza pentru transportatorii și distribuitorii.

Scumpiri în lanț, cauzate de creșterea prețului la carburanți

01.04.2014

Care sunt efectele aplicării accizelor la benzină și motorină asupra companiilor. Se discută intens în ultimele luni despre scumpirea prețului la carburanți și cum afectează această majorare nu doar bugetele lunare ale celor care au mașini sau lucrează în industriile de profil, ci și buzunarele consumatorilor simpli. Oamenii vor plăti mai mult pentru alimente și alte produse pe care le cumpără zilnic. Motivul este simplu și ușor de înțeles: odată ce crește prețul combustibilului, se majorează și valoarea transporturilor de mărfuri din toate domeniile, iar acest lucru se va resimți în cele din urmă în buzunarul românilor de rând, al companiilor din absolut toate sectoarele de activitate, nu doar în industriile care au legătură directă cu această ramură.

Acciza pe litru de carburant

Autoritățile discută intens încă de la finalul anului trecut despre acciza pe litru de carburant. Este vorba despre acciza de 7 eurocenți care va majora semnificativ, de la 1 aprilie, prețul benzinei și motorinei și, deci, va conduce la o mărire a prețurilor în general.

Totul a început la finalul anului trecut, când președintele Traian Băsescu a anunțat că va refuza promulgarea bugetului pe anul curent cu majorarea accizei la carburant. Tot atunci, transportatorii au anunțat că mărirea de preț va fi inclusă în costul motorinei, pe care o folosesc, desigur, drept carburant. Companiile direct vizate au anunțat că introducerea accizei va conduce la o scădere a vânzărilor, care poate ajunge și la 3 procente. Oficialii OMV Petrom spun că se așteaptă la o diminuare a vânzărilor la benzină și motorină cuprinsă între 1% și 3%.

Aplicarea accizelor a fost în cele din urmă amânată pentru trei luni, urmând să fie implementată de la 1 aprilie 2014.

Scumpire de 41 de bani pe litru

Aplicarea accizelor majorate va conduce la o scumpire efectivă de 41 de bani pe litru de motorină și benzină, susțin oficialii Ministerului Finanțelor Publice. Mai exact, din cei 41 de bani, 35 de bani este scumpirea efectivă din pricina accizei, şi 6 bani TVA-ul aferent prețului mai ridicat.

Ce înseamnă acest lucru pentru toate celelate domenii de activitate? O creștere în lanț a costurilor companiilor, indiferent de sectorul în care își desfășoară activitatea, întrucât toate societățile au un parc auto sau au nevoie de transport pentru marfa produsă. Majorarea se va resimți, desigur, în costurile de producție ale produselor de larg consum și, într-un final, în prețurile de la raft, deci în buzunarele oamenilor de rând, care vor trebui nu doar să plătească mai mult pentru combustibilul utilizat cu mașina proprie, dar și pentru toate celelalte produse.

Semnal de alarmă

Potrivit Uniunii Naționale a Transportatorilor Rutieri din România, în țara noastră consumul anual de carburant este de aproximativ 7 miliarde litri, din care 5 miliarde litri motorină și restul benzină. Majorarea accizelor va determina transportatorii să aleagă varianta mai ieftină. Mai exact, decât să plătească mai mult la pompele din România, cei care sunt nevoiți să transporte produse peste granițe se vor îndrepta către benzinăriile din afara României pentru umplerea rezervoarelor mașinilor la un preț mai redus.

Cei 7 eurocenți în plus la acciza actuală, ar putea aduce statului 8,68 eurocenți (acciză + TVA) pentru fiecare litru de motorină, matematic suma colectată suplimentar însumând circa 430 milioane euro, presupunând că se va menține nivelul consumului de motorină nemodificat. Realitatea indică faptul că circa 70% din alimentările actuale ale transportatorilor internaționali (români și străini) de pe teritoriul României s-ar putea reorienta imediat în afara României ceea ce ar conduce la un impact dezastruos asupra bugetului statului român. (De exemplu, un operator român care face transport internațional cu 200 de camioane și în prezent alimentează lunar 300.000 litri de motorină în România și 300.000 litri de motorină în afara României, în cazul majorării accizei la motorină va alimenta lunar cel puțin 500.000 litri de motorină în afara României și sub 100.000 litri de motorină în România). Din cei aproximativ 5 miliarde litri de motorină alimentați în România anual, reorientarea unui volum de numai 13%  spre alimentare în alte țări, va aduce în realitate pierderi de 65 eurocenți/litru pentru statul român!” – se arată într-un comunicat de presă oficial al Uniunii Naționale a Transportatorilor Rutieri din România.

Pe scurt, concluzia UNTRR este că statul român va încasa, în final, mai puțini bani decât înaintea aplicării accizelor.

Prețul combustibilului în UE

În unele dintre statele membre ale Uniunii Europene prețul combustibilului s-a ieftinit. De exempu, benzina din Ungaria are un preț mai scăzut cu 2.5% decât anul trecut. Și vecinii de la sud de Dunăre au beneficiat de scăderi ale prețurilor. Primele trei luni ale anului au adus o micșorare de 3.3 procente a costului carburanților.

Datele Comisiei Europene arată că de la începutul anului și până acum, în topul scumpirilor prețului benzinei se află Cipru, urmată de România. În țara noastră costul unui litru de benzină Euro-super 95 a crescut cu aproape 3%, la 1,26 euro de la începutul anului până în luna martie. În cazul în care creșterea accizei era implementată de la începutul anului (așa cum se dorea de altfel de către autorități) prețul unui litru de benzină Euro-super 95 ar fi ajuns acum la 1,33 euro, pentru că majorarea accizei se resimte, desigur, în costul final plătit de consumator.