Secretele unui interviu de angajare

30.09.2013

Cum răspunzi corect la întrebările cheie unui interviu de angajare. Fie că e vorba despre primii pași în carieră, fie că au trecut zeci de ani de la primul loc de muncă, un interviu de angajare este întotdeauna o întâlnire plină de emoții. Sunt situații în care compania și politicile ei sunt cele pentru care cei care vin la interviu sunt interesați de postul disponibil, alții doresc o nouă etapă în carieră și unii vor să capete experiență, să învețe ceva nou, să își schimbe viitorul. Despre orice ar fi vorba însă, există câteva reguli pe care toți candidații la un post ar trebui să le respecte.

Primul pas pentru a obține un interviu este un CV bun. Asta nu înseamnă un CV stufos, ci mai degrabă unul care conține doar informațiile relevante pentru compania pe care o vizați și postul liber. Specialiștii în resurse umane merg până la a spune că CV-ul trebuie personalizat pentru fiecare job în parte, în funcție de cerințele respectivului post liber și de talentele pe care candidații le au. Mai exact, CV-ul trebuie refăcut mereu, astfel încât abilitățile care contează să fie cele evidențiate, în funcție de postul disponibil dorit.

Atitudinea din cadrul unui interviu de angajare este esențială, tocmai de aceea chiar dacă sunteți chemați la mai multe interviuri e foarte important să le onorați doar pe cele care vă interesează cu adevărat. Este o diferență majoră între o persoană care vede interviurile de angajare ca pe o serie de întâlniri fără o finalizare sigură și cineva pasionat de ceea ce povestește și ascultă ori cu adevărat implicat în discuție, iar asta va simți orice posibil angajator.

Psihologii spun că înainte de o situația ce poate fi delicată ar trebui să vă imaginați toate scenariile posibile, mai ales pe cele mai puțin plăcute. Astfel nu veți avea decât de câștigat, pentru că situațiile pozitive vă vor surprinde plăcut, iar la cele nu tocmai de lăudat își vor găsi rapid rezolvare. Tot psihologii mai spun că este bine să aduceți în discuție punctele forte ale companiei la care vreți să lucrați, dar și pe cele mai puțin lăudabile, oferind însă soluții din perspectiva unui posibil angajat. Cu alte cuvinte, este important nu doar să atrageți atenția cu privire la problemele descoperite, dar și pe rezolvarea acestora și cum persoanele cheie sunteți chiar voi în rezolvarea acestora.

Specialișii în resurse umane sunt de părere că cel mai important este ca intervievatul să fie sincer. Pentru acest lucru atenția acordată comunicării nonverbale este esențială. Strângerea de mână fermă, postura pe care o are cineva, siguranța în ideile exprimate, menținerea unui contact vizual sunt, la o primă vedere nu atât de importante, dar în realitate toate acestea sunt lucruri esențiale în decizia finală a companiei cu privire la noii angajați.

10 sfaturi demne de urmat

 

  1. Punctualitatea este un lucru de care toți intervievații trebuie să țină cont. Chiar dacă, din partea companiei, pot exista mici întârzieri, punctualitatea viitorilor angajați este dovadă a seriozității muncii pe viitor.
  2. Scrisoarea de intenție trebuie să ofere informații adiționale CV-ului. Studiile și calificările unui potențial angajat sunt deja trecute în CV, iar scrisoarea de intenție trebuie să conțină acele date care fac diferența dintre aplicanți.
  3. Scrisoarea de mulțumire în urma interviului este de multe ori uitată, dar aceasta oferă o notă de respect, iar imaginea angajatorului despre voi va fi una mult mai bună.
  4. În cadrul unui interviu de angajare hainele reprezintă prima impresie, așa că alegerea lor este necesar să se facă după ce știți detaliile companiei la care urmează să susțineți interviul.
  5. Cunoașterea companiei, a istoriei, produselor, pieței pe care aceasta activează sunt lucruri esențiale.
  6. Întotdeauna este benefic ca angajatorul să știe că viitorii angajați sunt dispuși să învețe lucruri noi și să experimenteze tehnologii neutilizate până acum, în mai puține cuvinte că sunt deschiși la nou. Cu toate acestea, mai prețios pentru ei este să explicați care sunt beneficiile pe care le vor avea odată ce voi veți fi în echipa lor. Pe scurt: discuția ar trebui să plece de la ideea potrivit căreia voi sunteți persoanele cheie care lipsesc din întreaga echipă, nu de la faptul că sunteți dispuși să fiți în postul de învățăcei.
  7. Întrebările de la finalul interviului sau din cadrul acestuia sunt mereu binevenite. Vor demonstra că vreți să vă implicați și că știți domeniul de activitate al companiei. Întrebări concrete precum “Care sunt așteptările după o lună după ce voi începe colaborarea?” arată de asemenea un interes crescut și demonstrează seriozitate.
  8. Recunoașterea greșelilor din trecut și demonstrația că au fost lecții pentru mai târziu sunt mereu căutate de specialiștii în recrutare. Este mult mai valoros un angajat care știe să învețe din greșeli decât unul care nu le recunoaște.
  9. Nu povesti experiențe neplăcute de la fosturile locuri de muncă. Evitarea întrebărilor precum “Care este motivul pentru care renunțați la postul pe care îl aveți în prezent?” este cea mai bună soluție.
  10. Dacă vi se solicită să dați un test și sunteți cu adevărat interesați de locul disponibil faceți tot posibilul să-l finalizați. Nu este o dovadă a lipsei de încredere a unui potențial angajator, ci o șansă pentru a arăta calitatea muncii pe care o veți depune în viitor.

Citiți și despre:

  • Importanța și beneficiile medierii, cu avocatul Minulescu EvelinaImportanța și beneficiile medierii, cu avocatul Minulescu Evelina Ce este medierea? De ce este importantă? Când apelăm la ea? Este obligatorie? Medierea, de fapt ședința de informare cu privire la avantajele medierii, este obligatorie de anul trecut. Luna august a acestui […]
  • Scandia Food oferă peste 180 de produse de calitateScandia Food oferă peste 180 de produse de calitate Prezentă pe piață de 92 de ani, compania este liderul pieței pe segmentul conservelor. Scandia Food este liderul pieței pe segmentul conservelor pe bază de carne din țara noastră. Fiecare român a gustat, cel […]
  • Ce cumpără românii pe Internet?Ce cumpără românii pe Internet? Supermarket-urile și mall-urile se mută online. Un lucru este cert: trăim în secolul vitezei și odată cu asta vine și lipsa de timp. De acest lucru și-au dat seama și antreprenorii sau companiile care au […]
  • Biroul de acasă: avantaje și dezavantaje Biroul de acasă: avantaje și dezavantaje Din ce în ce mai multe companii oferă posibilitatea angajaților să lucreze de acasă. Biroul de acasă a devenit deja o soluție viabilă peste granițe. Ideea începe să prindă contur însă și în România, mai ales […]
  • Sitemani, muștar și sosuri de cea mai bună calitateSitemani, muștar și sosuri de cea mai bună calitate Compania Sitemani a fost înființată în anul 1992 în Brașov. La vremea lansării, societatea avea ca activitate de bază comerțul. Șapte ani mai târziu, compania avea să înceapă producția de condimente, primul […]