Jurnalul de Afaceri Septembrie 2019

SEPTEMBRIE 2019

Sistemul educațional privat din România începe să prindă din ce în ce mai mult contur. Primele ce și-au deschis porțile copiilor au fost grădinițele, urmând facultățile private, iar în ultimii ani din ce în ce mai multe unități de învățământ gimnazial și liceal s-au lansat în țara noastră. Preconcepțiile despre educația privată sunt multe. De la nesiguranța unei calități ridicate, la faptul că părinții pot solicita orice întrucât plătesc taxa de școlarizare – acestea sunt doar câteva dintre gândurile pe care le au unii adulți atunci când se discută despre educația privată. Cu toate acestea însă, cei care au testat oferta actuală din țara noastră se declară fericiți cu opțiunile alese, iar școlile private, indiferent de tipul acestora, încep să se dezvolte din ce în ce mai mult.

Numărul școlilor private din România s-a dublat în ultimii zeci de ani, arată statisticile oficiale INS. În anul 2017 existau peste 700 de școli funcționale particulare. Asta în timp ce, la finalul aceluiași an, numărul unităților de învățământ publice a scăzut cu mai bine de 20%, la aproximativ 6.300.

Cele mai multe unități noi sunt grădinițele, creșele, dar și școlile postliceale. În condițiile în care pe piața forței de muncă este din ce în ce mai complicat să găsești muncitori specializați, acest lucru nu este de mirare. Un bun exemplu este numărul de școli private de maiștri: avem peste 124 de unități private deschise în România, comparativ cu sub 30 de școli specializate ce sunt deținute de stat.

Sistemul privat de învățământ are un alt beneficiu pe care mulți părinți și școlari îl descoperă odată ce au încercat cursurile particulare: în ciuda faptului că programa este aliniată cu cea din sistemul public, elevii au libertatea de a alege cursurile opționale, care le personalizează experiența învățării. Luând în calcul rata de abandon școlar (unul din cinci tineri cu vârste între 18 și 24 ani a părăsit timpuriu sistemul educațional în anul 2017) informațiile de mai sus pot face diferența dintre o școală de succes și una la care elevii renunță până la finalizarea cursurilor.