Siguranța psihologică, din ce în ce mai importantă pentru companii

01.03.2021

Fenomenul este legat de crearea unui mediu de lucru în care se oferă și se primește feedback constructiv, procesul de învățare fiind unul continuu. Pandemia de coronavirus a adus cu sine numeroase schimbări, atât în ceea ce privește viața personală, cât și cea profesională. Majoritatea angajaților au fost nevoiți să se confrunte cu schimbări și provocări legate de condițiile de muncă, iar companiile și-au adaptat modelul de lucru în funcție de indicațiile autorităților, mai ales în perioada stării de urgență.

Atunci când acest lucru a fost posibil, s-a implementat munca de acasă, dar au fost puse în aplicare și măsuri de prevenire a infecției cu coronavirus. Forțate să lucreze de acasă, multe persoane s-au adaptat cu greu la noua situație, mai ales în condițiile în care au fost lipsite de contactul social cu colegii, dar și cu apropiații sau familia, care s-au adăugat grijilor legate de menținerea sănătății lor și a celor dragi.

Cu toate acestea, în ultima perioadă asistăm la o relaxare a restricțiilor, fapt care a determinat multe companii să își recheme angajații la locul de muncă. Din nou, angajații s-au văzut nevoiți să se adapteze la un stil de viață și de muncă diferit.

Confruntați în plus cu grija pierderii locului de muncă, angajații, dar mai nou și angajatorii, devin din ce în ce mai preocupați de siguranța psihologică

Accentul pe siguranța psihologică a început să se pună în ultimii ani, în condițiile în care studiile efectuate în domeniu au concluzionat că aceasta joacă un rol important în succesul nostru în viața personală și profesională.

Ce reprezintă siguranța psihologică?

S-ar putea crede că siguranță psihologică este legată de capacitatea de a ne face plăcuți de cei din jur sau de amabilitatea pe care o manifestăm în relația cu aceștia. Amy Edmondson, profesor de leadership și management la Harvard Business School, a introdus conceptul de siguranță psihologică încă din anul 1999. Conform acesteia, siguranța psihologică este legată de crearea unui mediu de lucru în care se oferă și se primește feedback constructiv, în care se admit greșelile realizate, iar procesul de învățare este unul continuu.

Din păcate, în momentul de față, în foarte multe organizații situația stă cu totul altfel. Cei mai mulți angajați evită să își exprime părerile de teama unor eventuale repercusiuni, mai ales dacă ei consideră că opiniile lor se află în contradicție cu cele ale șefilor.

Siguranța psihologică la locul de muncă este importantă pentru că se bazează pe încredere. Lipsa acestei siguranțe psihologice ține de multe ori de faptul că ideile au fost response și, mai mult decât atât, că au fost respinse într-o manieră necorespunzătoare. De aici derivă importanța pe care limbajul îl are atunci când oferim feedback pozitiv sau negativ, legat de o anumită situație, idee sau propunere.

Siguranța psihologică și creșterea productivității

„Siguranța psihologică descrie un mediu de lucru în care un angajat simte că părerea lui este apreciată, indiferent că feedbackul oferit este pozitiv sau negativ, că ridică întrebări, îngrijorări, aduce în discuție idei pe jumătate rafinate sau chiar greșeli”, este de părere Amy Edmondson.

Conform Prof. Amy Edmondson, studiile efectuate în ceea ce privește siguranța psihologică scot în evidență un număr mare de avantaje, precum încredere în sine crescută, un nivel de creativitate sporit, sentimentul de siguranță și o productivitate mai bună.

Un studiu din anul 2017, efectuat de Gallup, a scos la iveală faptul că, în cadrul organizațiilor care au crescut siguranța psihologică, angajații au devenit mai preocupați de munca lor și s-a ajuns la o creștere de 12% a productivității.

Totodată, în 2015 Google a efectuat un studiu în ceea ce privește angajații săi, pentru a determina care sunt aspectele cheie care fac ca o echipă să fie eficientă, conform unui articol publicat de Cory Stieg, jurnalist la CNBC, pe www.cnbc.com.

Cercetătorii au ajuns la concluzia că siguranța psihologică este una dintre cele mai importante calități care determină succesul unei echipe

Cum putem crește siguranța psihologică la locul nostru de muncă?

De multe ori, angajații evită să declare deschis faptul că nu sunt de acord cu anumite păreri sau că nu știu foarte multe despre subiectul în discuție. Acest lucru este mai frecvent întâlnit în cazul angajaților aflați la începutul carierei. Cu toate acestea, studiile ne încurajează să ne exprimăm cu privire la propriile noastre limitări sau greșeli, astfel încât, indiferent de nivelul la care ne situăm într-o organizație, să îi inspirăm pe cei din jur să facă același lucru și să se creeze astfel un sentiment de siguranță în companie. Un simplu fapt precum a spune „nu știu” poate contribui la o eficiență sporită a activității.

Ascultarea părerilor celor din jur, dar și oferirea de răspunsuri în ceea ce privește eventuale neclarități sau păreri contrare invită toți membrii unei organizații la o discuție și contribuie astfel la creșterea siguranței psihologice

O altă metodă prin care putem să contribuim la creșterea siguranței psihologice este de a răspunde la problemele sau provocările apărute în mod productiv. Chiar dacă am fi tentați să răspundem imediat și adeseori, sub influența emoțiilor celor care ne aduc vești proaste, acest lucru nu este deloc productiv. Ideal ar fi să îl/o respectăm pe cel sau pe cea care aduce o veste proastă sau care își exprimă o părere aflată în contradictoriu cu părerea noastră. Este important în primul rând să le mulțumim celor din jur pentru curajul de a-și exprima părerea și să ne manifestăm aprecierea față de părerea emisă.

Chiar dacă am fi tentați să ne concentrăm strict asupra problemei semnalate, experții ne recomandă să ne orientăm spre viitor pentru rezolvarea problemelor.

Siguranța psihologică în condițiile în care lucrăm de la domiciliu

Chiar și în cazul lucrului la distanță pot fi implementate anumite măsuri care să contribuie la creșterea siguranței psihologice în cadrul echipelor virtuale. Mesageria instant, video call-urile interminabile pot duce la pierderea anumitor nuanțe sau la crearea unor impresii greșite cu privire la părerea colegilor sau a membrilor echipei. De aceea, pentru a menține o eficiență crescută a echipei, dar și pentru a încuraja sentimentele de colegialitate și generarea de idei, expertul de la Harvard recomandă folosirea de sondaje anonime, implicarea tuturor membrilor echipei în soluționarea problemelor, precum și atribuirea rolului de conducător al întrunirii virtuale fiecărui membru al echipei.

Totodată, pentru o siguranță psihologică îmbunătățită la locul de muncă, este important ca fiecare membru al echipei să își cunoască rolul pe care îl deține în organizație sau companie, indiferent de cât de neînsemnată ar putea părea poziția sa

În consecință, atunci când oamenii își cunosc rolul în organizație și știu în ce măsură pot contribui ei înșiși la bunul mers al companiei, tind să aibă mai multă încredere în ei și părerile lor și să le exprime mult mai des. Atunci când oamenii se simt valorizați și apreciați la locul de muncă, sunt mai fericiți, mai productivi și mai fideli companiei pe perioade mai îndelungate de timp.

Citește și https://jurnaluldeafaceri.ro/cele-mai-importante-carti-de-afaceri/