Logistica

Softronic – inovație pe căile ferate din România

01.09.2014

Compania este singurul producător de locomotive și trenuri electrice din Europa de sud-est. Înființată la Craiova în anul 1999, compania Softronic continuă tradiția orașului privind construcția de locomotive electrice. “În prezent, Softronic este singura companie producătoare de locomotive și trenuri electrice din Europa de sud-est. Începutul a constat în elaborarea, prin cercetare aplicativă, de componente necesare modernizării locomotivelor electrice din parcul de mașini al CFR. Aceste echipamente s-au impus prin calitate şi fiabilitate ridicată, fapt ce a condus la generalizarea lor pe întregul parc de material rulant de tracţiune din România, dar sunt prezente şi în Germania, Ungaria, Bulgaria, Iran, Serbia. Ulterior, profitând de oportunitatea oferită de o piaţă marcată de cerere mare şi lipsa unei oferte pe măsură s-a trecut la modernizarea locomotivelor electrice fabricate de Electroputere și apoi la fabricația de locomotive electrice de concepție proprie.Pentru realizarea încercărilor pe calea ferată, în 2004 a fost înființată firma Softrans, care a început să opereze ca transportator de marfă și călători”, ne-a declarat Radu Zlatian, consultant în cadrul Softronic.

Investiții

Compania a investit permanent în capacitățile de cercetare, proiectare și producție. “În prezent, Softronic dispune de toate mijloacele de producție necesare fabricației de locomotive și trenuri multiunit. Mijloacele de producție achiziționate permit adoptarea de tehnologii moderne de fabricație și control, care asigură obținerea unor produse de calitate corespunzătoare cerințelor de reglementare în domeniu. În viitor, se preconizează mărirea spațiilor de producție și achiziția de noi utilaje și echipamente, astfel încât să se poată răspunde cerințelor crescânde ale pieței”, spune Radu Zlatian. Tocmai pentru a fabrica produse calitative, compania dispune de propriul centru de cercetare. “Softronic este promotor al inovațiilor în domeniul transportului cu tracțiune electrică pe calea ferată. Avem propriul centru de cercetare, care este dotat cu mijloacele necesare pentru dezvoltarea de noi echipamente electrice, electronice sau mecanice. Toate aceste dezvoltări proprii, cu caracter inovativ, sunt protejate prin brevete OSIM. În viitor, pentru a reduce cât mai mult dependența față de unii furnizori se vor dezvolta diverse componente, care apoi se vor fabrica în propriile secții de producție”, a completat consultantul Softronic. 

Produse

Hyperion, Transmontana și Phoenix sunt trei dintre proiectele de amploare ale companiei, care au adus inovație în sectorul transportului pe șinele ferate din România. “În anul 2008, Softronic a prezentat prima locomotivă electrică produsă în România după 1991. Botezată Phoenix, locomotiva reprezintă o variantă modernă a locomotivei Co-Co 5100 kW Electroputere. Locomotiva dispune de o construcție metalică nouă, proiectată de Softronic, de motoare de curent continuu fabricate de Electroputere și de echipamente de control, comandă și tracțiune realizate de Softronic. Locomotiva are puterea nominală de 6000 kW, poate atinge maxim 200 kilometri pe oră și se alimentează la 25 kV 50Hz. Phoenix a fost fabricată într-o serie de șase unități, achiziționate de operatorii Deutche Bahn Schenker România, MMV Magyar Maganvasut Zrt Ungaria și CFR Călători. Deși seria Phoenix a avut dezavantajul tracțiunii cu motoare de curent continuu, ea a reprezentat un prim pas necesar în realizarea unei locomotive complet noi, dezvoltată în totalitate cu forțe proprii – locomotiva cu tracțiune cu motoare de curent alternativ”, ne-a declarat Radu Zlatian, consultant în cadrul Softronic.

Doi ani mai târziu, în 2010, Softronic a lansat prima locomotivă electrică cu motoare asincrone produsă în România, Transmontana. “Locomotiva are puterea nominală de 6000 kW, poate atinge maxim 200 kilometri pe oră, se alimentează la 25 kV 50Hz și poate recupera energia consumată la frânare. Remarcabilă pentru această locomotivă este capacitatea sa de a fi interoperabilă pe căile ferate europene, putând fi condusă de orice mecanic din orice țară europeană. Gradul de asimilare în secțiile proprii de fabricație a componentelor mecanice, electomecanice și electronice este mai mare de 85%. Prima locomotivă din serie a fost livrată către CFR Călători, dar a fost testată de mai mulți operatori feroviari. Din anul 2012, a fost lansată producția de serie a acestui model, până în prezent fiind deja 14 locomotive produse și vândute către operatori din țară și străinătate”, ne-a povestit Radu Zlatian.

Hyperion este primul tren electric de tip Multiple Unit fabricat în România și a fost recent lansat de companie. „Hyperion a trecut întregul set de încercări cerute de reglementările aplicabile mijloacelor de transport pe calea ferată și a obținut dreptul de a circula pe căile ferate ale țărilor din Uniunea Europeană. În prezent, trenul este în exploatare, în perioada 1 august – 13 septembrie operând pe ruta Craiova – București – Constanța. Hyperion este expresia experienței și capacității companiei Softronic care, în cei 15 ani de la înființare, a ajuns un competitor important pe piața europeană. Hyperion este un proiect al anilor 2010 – 2013 fiind cel mai nou produs european de acest tip și are în componență cele mai performante echipamente feroviare produse de companii recunoscute în industria de profil pentru performanțele și calitatea produselor (ABB, Knorr Bremse, Lucchini, Voight, Ultimate și alții). Pentru activitățile de cercetare, proiectul a fost cofinanțat din fonduri europene, iar pentru fabricație, din fonduri proprii și atrase de la diverse bănci”, explică consultantul Softronic. Trenul este format din patru vagoane, are o podea joasă pentru accesul facil al pasagerilor și poate circula cu o viteză maximă de 160 kilometri pe oră. Cu 188 locuri pe scaune, dotări speciale pentru persoanele cu dizabilități, aer condiționat, Wi-Fi, sistem modern de comunicare cu pasagerii, trenul a devenit preferatul celor care vor să ajungă rapid pe litoral. “Hyperion poate fi alimentat de la rețeaua de 25 kVca sau 3 kVcc, este acționat de patru motoare asincrone, fiecare având 430 kW, la frânare recuperează energia și asigură un consum energetic mai mic cu cel puțin o treime față de cel al unui tren clasic cu locomotivă și vagoane”, ne-a declarat Radu Zlatian, consultant în cadrul Softronic.

Călătoria de la Craiova la Constanța cu noul tren durează aproape șase ore și se realizează în condiții de confort ridicate. Biletele se achiziționează din tren, iar cei care doresc să-și rezerve un tichet de călătorie o pot face accesând site-ul www.softrans.ro. Prețul este mai mic decât cel practicat de operatorul CFR Călători.

Performanțe

Produsele Softronic sunt recomandate de performanțele tehnice: putere mare, dar consum energetic redus, comparativ cu nivelul consumului mijloacelor autotractabile aflate în exploatare în țară, fiabilitate ridicată, costuri de exploatare scăzute și, nu în cele din urmă, interoperabilitate pe căile ferate europene, spune oficialul Softronic.”Beneficiarii locomotivelor fabricate de noi sunt în totalitate mulțumiți de avantajele economice obținute, astfel că și-au exprimat dorința ca în viitor să achiziționeze noi produse. Pentru operatorii feroviari care transportă mărfuri și pasageri din vest în est și invers, Softronic va pune în fabricație locomotiva Transmontana Bisistem care va putea fi alimentată atât la rețeaua de 25 kV 50 Hz existentă în Ungaria, România, Bulgaria, Serbia, Bosnia, Croația, Muntenegru, Grecia și Turcia, cât și la rețeaua 15 kV 16⅔ Hz existentă în Austria, Germania și Suedia. În ceea ce privește interesul relativ scăzut pentru produsele Softronic al Ministerului Transporturilor, acesta este determinat de structura bugetului de investiții de care acesta a beneficiat și nu de dorința de reînnoire și modernizare a parcului de mașini. De altfel, unele documente programatice ale Ministerului au prevăzut achiziția de noi locomotive și trenuri multiunit, fără ca aceasta să se materializeze.

Toate produsele Softronic au trecut cu succes testele efectuate de Autoritatea Feroviară Română și îndeplinesc toate cerințele din standardele europene aplicabile, fișele tehnice ale Uniunii Internaționale a Transportatorilor pe Cale Ferată (UIC), Directivele Comisiei Europene și Normele Naționale Tehnice de Referință privind Interoperabilitatea sistemului feroviar în Comunitatea Europeană”, declară Radu Zlatian. 

Planuri de viitor

Planurile de viitor ale Softronic sunt axate pe fabricarea locomotivelor electrice din gama Transmontana și trenuri electrice Hyperion, venind de fiecare dată cu variante îmbunătățite. “În privința transportului de călători, operatorul feroviar Softrans va aborda rute sezoniere spre zone turistice de interes major. În anul 2013, grupul de firme Softronic a realizat o cifră de afaceri de circa 115 milioane lei, iar pentru anul viitor a fost programată o creștere de 5%”, ne-a declarat Radu Zlatian, consultant în cadrul Softronic.