Stocul de spaţii în centrele comerciale din Europa va creşte cu 12 milioane metri pătraţi până la finalul anului 2014, potrivit estimărilor DTZ. Astfel, prin aceste livrări, stocul total de centre comerciale va ajunge la 136 milioane metri pătraţi. Cel mai recent raport Property Times Europe Shopping Centres evidențiază faptul că redresarea economiei europene va avea un impact pozitiv asupra vânzărilor cu amănuntul din Europa, în perioada 2014 – 2018 fiind prognozată o creştere de 1,7% pe an.
„Anticipăm că în următorii doi ani Turcia va totaliza 50% din dezvoltările de centre comerciale din Europa, cu peste 6 milioane metri pătraţi de spaţii noi de retail planificate a fi finalizate până în 2015. Turcia este urmată de Europa Centrală şi de Est cu 1, milioane metri pătraţi spaţii noi de retail, în această regiune Polonia deţinând cel mai mare volum de spații comerciale noi, cu un total de 944.000 metri pătraţi. Franța completează top trei cu 1 milioane metri pătraţi„, a afirmat. Magali Marton, Head of CEMEA Research.
În privinţa vânzărilor cu amănuntul, cele mai mari rate de creştere sunt anticipate pentru ţările Baltice cu o evoluţie medie de 4,5%. Dintre cele trei pieţe principale, Marea Britanie va înregistra o revenire puternică a vânzărilor cu amănuntul, cu o creştere anuală de 2,5% anticipată pentru perioada 2014-2018. În Franţa şi Germania, unde vânzările au fost modeste în ultimii cinci ani (+0,1%), se asteaptă o creştere a acestora la 1,3%, respectiv 1,2%.
Variaţii mari de la ţară la ţară
Se disting însă variaţii de la ţară la ţară în ceea ce priveşte stocul de centre comerciale. Comparativ cu media europeană de 287 mp / 1,000 de locuitori, ţările Nordice, Ţările de Jos şi Lituania au un stoc excedentar de 400 mp / 1,000 locuitori. În contrast, în Ucraina, România, Ungaria şi Turcia piaţa centrelor comerciale este sub-dezvoltată, stocul per mia de locuitori variind de la 53 la 188 mp. În aceste ţări este în continuare loc pentru dezvoltarea de noi centre comerciale, decalajul faţă de media europeană fiind unul semnificativ.
În această regiune, Polonia face notă discordantă, apropiindu-se de media europeană ca urmare a numeroaselor dezvoltări de proiecte din ultimii cinci ani. Acest lucru poate însemna, de asemenea, că dezvoltările noi vor fi limitate sau cel puțin vor fi făcute în mod selectiv, pentru a evita surplusul.
În acest raport, DTZ analizează şi oraşele ce constituie “puncte fierbinţi” pentru retaileri. Analiza ia în considerare cât de avansate sunt oraşele europene în privinţa dezvoltărilor de centre comerciale şi cât de dinamice sunt economiile acestora. Combinând cele două aspecte au fost identificate oraşe care oferă perspective bune de creştere, atât pentru centrele comerciale existente, cât şi pentru noi proiecte.
“Viitoarele “puncte fierbinţi” sunt pieţele cu stoc sub media europeană şi perspective de creştere economică pe termen mediu ce vor impulsiona vânzările cu amănuntul. Aceste aspecte vor aduce beneficii centrelor comerciale existente şi vor oferi oportunităţi considerabile pentru noi dezvoltări. În această categorie intră Londra împreună cu alte doua pieţe regionale din Marea Britanie – Manchester şi Birmingham, Bucureşti şi, în top, Ankara şi Istanbul“, a explicat Magali Marton.
Stocul de spaţii comerciale moderne din Bucureşti este de 214 mp/1,000 locuitori, medie ce ne poziţionează mult în urma altor capitale europene precum Budapesta, cu un stoc de 375 mp /1,000 locuitori, Praga cu 691 mp/1,000 locuitori, sau Varsovia cu 449 mp/1,000 locuitori. Şi în situaţia livrării tuturor proiectelor prognozate până la finalul anului 2015, stocul de spaţii comerciale din capitală nu va ajunge la nivelul valorii actuale din Praga.
Bucureştiul – dominat de 3 mari mall-uri
“Bucureştiul este dominat în prezent de trei mari centre comerciale care acoperă parţile de Nord, Vest şi Sud. Zona de Est, cu o densitate a populaţiei de 11,416 persoane / mp, care depăşeste cu 40% media capitalei şi cu un potenţial excelent din punct de vedere al veniturilor pe cap de locuitor, este încă neexploatată, dar va fi acoperită, începând cu 2015 de proiectul MegaMall dezvoltat de Nepi”, a afirmat Răzvan Sin, Head of Retail Department DTZ Echinox.
Centrul comercial va avea o suprafată de 75,000 mp, peste 200 de magazine şi arie de acoperire de 1,7 milioane de locuitori, dintre care 910,000 vor putea accesa locaţia în mai puţin de 15 minute.
Pieţele identificate ca “emergente”, deşi au potenţial pentru dezvoltarea de noi centre comerciale, oferta fiind scăzută, vor avea o creştere moderată a vânzărilor cu amănuntul, prognoza pe termen scurt şi mediu fiind sub media europeană. În această categorie sunt incluse oraşe din Benelux, Franţa şi Germania.