Slide

Stiri: Companii

Strategia de marketing a unei firme

Strategii de marketing pentru 2016. Ce ar trebuie să ştie companiile?

06.01.2016

Tehnologia devine omniprezentă în business şi în acest context consumatorii digitali preiau controlul și schimbă regulile jocului – atât în online, cât și offline. Prin urmare, companiile trebuie să-și alinieze rapid demersul de marketing și comunicare pentru a se menține relevante pentru consumator, consideră Elena Badea, Head of Branding, Marketing and Communication, EY România.

Cinci tendințe majore se vor impune în 2016:

Experiența integrată omni-channel

  1. Content marketing
  2. Social media marketing
  3. Mobile marketing
  4. Video marketing

Experiență integrată omni-channel

În ţara noastră, 40% din cumpărători sunt deja consumatori digitali, comparativ cu 6 din 10 la nivel global. Pe de altă parte, din 10 consumatori digitali, 6 doar se informează online, dar cumpără din magazin, iar 3 cumpără online, după ce s-au informat inclusiv în magazin.

Astfel, decizia de cumpărare este luată de consumator doar după ce informațiile referitoare la un anumit produs sau serviciu sunt verificate din mai multe surse. Prețul are cea mai mare influență în decizia de cumpărare online. La nivel global, peste două treimi dintre cumpărători sunt consumatori digitali, adică utilizează mediul online în procesul de cumpărare. În România, procentul acestora este de 41%, însă peste 60% dintre ei se informează în mediul online înainte de a lua decizia de cumpărare și 26% dintre ei chiar finalizează procesul de achiziție online (comparativ cu doar 13% la nivel global) .

În acelaşi timp, experiența de cumpărare are acum o dimensiune omni-channel, deoarece consumatorii avansează până la 60% în decizia lor de cumpărare prin demersuri în mediul online, este bine ca informația pe care o găsesc aici să fie corelată cu cea pe care o pot găsi în magazine sau pe alte canale de comunicare.

“Consumatorii digitali sunt implicați și nu sunt ușor de mulțumit. Accesul la informație îi face să solicite în egală măsură departamentul de vânzări și pe cel de asistență clienţi”, conform EY.

Content marketing

Mediul online este cea mai utilizată sursă de informații de către consumatorii de 20-35 de ani pentru a căuta produsul sau serviciul dorit (27% la servicii și 32% la produsele analizate).

Majoritatea respondenților din cadrul studiului EY “Utilizarea dispozitivelor mobile în România” susțin că informația oferită de mediul online este folositoare sau foarte folositoare (61% pentru produse și 52% pentru servicii). Pe de altă parte, informația din mediul online este considerată din ce în ce mai nefolositoare pentru servicii în comparație cu produsele.

Social media marketing

46% dintre respondenții companii din cadrul studiului EY “Social media și mediul de afaceri românesc” spun că au o strategie cu privire la rețelele de socializare la nivelul echipei de marketing, iar 19% au această strategie integrată chiar la nivelul întregii companii, doar  7% o au la nivelul echipei comerciale.

Pe de altă parte, 27% dintre participanții la studiu recunosc că nu au încă o strategie cu privire la rețelele de socializare.

“Tendința generală privind domeniile în care sunt folosite rețelele de socializare în cadrul companiilor din România se menține, utilizarea preponderentă fiind în marketing și comunicare. Creșteri de 3-5% se remarcă în recrutare, relații cu clienții și cercetare a nevoilor acestora”, conform EY.

Mobile marketing

În contextul în care 87% dintre respondenții studiului EY „Utilizarea dispozitivelor mobile în România” spun că dețin un smartphone și 58% că au o tabletă, doar 28% dintre respondenți spun că mai dețin un telefon mobil și foarte puțini că dețin dispozitive mobile tip phabletă (5%), brățară fitness (4%) sau smartwatch (4%).

Raportul arată că 45% dintre utilizatorii dispozitivelor mobile folosesc între 8 și 10 aplicații, 21% folosesc între 5 și 8 aplicații și 33% folosesc între 1 și 5 aplicații. Utilizarea numărului mare de aplicații se explică și prin categoriile diverse din care acestea fac parte. 66% dintre respondenți folosesc aplicații din categoria business, 60% din categoria foto & video, câte 46% din categoria muzică și entertainment, cele mai coborâte valori la utilizarea aplicațiilor înregistrându-l3 categoriile lifestyle (28%), health & fitness (25%) și sport (17%).

Video marketing

Studiul „Utilizarea dispozitivelor mobile în România” arată că 37% dintre respondenți vizionează 1-5 conținuturi video/săptămână, 21% peste 15 conținuturi video/săptămână, 19% vizionează între 6 și 10 conținuturi video, în timp ce doar 14% dintre respondenți nu vizionează nici un conținut video pe săptămână.

“Cele mai multe companii nu sunt străine de video marketing. Este evidentă orientarea lor din ce în ce mai clară spre acest tip de marketing. Nu numai că la nivel de producție, costurile de conținut video au scăzut considerabil în ultimii ani, în prezent fiind disponibile numeroase platforme și instrumente de editare (inclusiv pentru animații)”, se mai precizează în studiul EY.

Astfel, apetitul tot mai mare pentru conținutul video versus cel scris, democratizarea părții de creație prin sumedenia de aplicații care permite editarea simplă și rapidă, extrema putere de a adăuga la dimensiunea emoțională în mod explicit, chiar și când este vorba de conținut de tip how to, flexibilitatea și versatilitatea pe care o are acest tip de conținut, face ca video marketingul să fie extrem de valorizat.