Tax & Finance Forum: Efectele noului Cod Fiscal abia acum încep să se vadă

14.05.2016

Pe 12-13 mai, BusinessMark a organizat cea de-a cincea ediție a Tax & Finance Forum, eveniment ce a reunit reprezentanţi ai Ministerului Finanțelor, ai celor mai mari companii de consultanță și experți financiari, factori de decizie din departamentele financiar-contabile ale celor mai importante companii prezente în România.

Prima sesiune de discuții s-a bucurat de prezenţa următorilor speakeri: Mihail Ionescu, Senior Tax Consultant, EY România, Ciprian Gavriliu, Director, Departamentul Servicii Fiscale, Prețuri de Transfer, Deloitte România , Mitel Spătaru, Tax Manager, FINEXPERT și Alina Predescu, Senior Manager, Global Mobility Services, KPMG România. Sesiunea a fost moderată de Mihaela Mitroi, Partener PwC Romania, Coordonator al Departamentului de Consultanță Fiscală și Juridică, Vicepreședinte, CCF.

Ciprian Gavriliu, Director, Departamentul Servicii Fiscale, Prețuri de Transfer, Deloitte România, a discutat despre modificările aduse în acest an în sectorul preţurilor de tranfer în ţara noastră.

”Principiul valorii de piaţă înseamnă ca tranzacţiile cu părţi afiliate trebuie să fie realizate în aceleaşi condiţii ca şi cum ar fi realizate între două companii independente. Sunt notorii deja diverse cazuri ale unor companii foarte cunoscute care au probleme cu autorităţile europene în ceea ce priveşte preţurile de transfer. Nu înseamnă că UE a venit cu concluziile şi a cerut rezolvarea situaţiei. Sunt companii, cum ar fi Starbucks, care au dat în judecată CE şi sunt nişte spete interesante care demonstrează că autoritatea europeană este atentă şi la preţurile de transfer. De asemenea, o atenţie sporită este acordată şi preţurilor de transfer pe care le implica activitatea ONG-urilor”, a explicat Ciprian Gavriliu.

De asemenea, Alina Predescu, Senior Manager, Global Mobility Services, KPMG România, a vorbit despre reglementările legale în cazul detaşărilor transnaționale.

”Cadrul legislativ este foarte stufos când vorbim despre detaşări transnaționale. Când vorbim despre o detaşare conform Legii 344, se încheie un act adiţional la locul de muncă. Sunt prevederi în Codul Muncii care spun ce trebuie să conţină acesta. Există şi câteva modificări noi în Revisal. Stopăm reţinerea la sursă a impozitului pe venit când angajatul depăşeşte 183 de zile de detaşare. Sunt convenţii când aceste zile se calculează în an fiscal şi altele unde acestea se calculează în orice perioadă de 12 luni. Dacă se prevede de la început că persoana este detaşată pentru o perioadă lungă stopăm de la început reţinerea la sursă. Trebuie să fim atenţi la salariul minim, prevederile Codului Muncii, declararea în Revisal şi la criteriile privind impozitarea”, a explicat Alina Predescu.

În plus, în cadrul primei sesiuni, Mihail Ionescu, Senior Tax Consultant, EY România, a oferit informații actualizate despre impozitul pe clădiri.

”Pentru persoanele fizice care utilizează clădirea în scop rezidenţial, valoarea este stabilită în funcţie de suprafaţă. Dacă clădirea deținută de persoana fizică este utilizată în scop nerezidenţial, este necesară o reevaluare care nu trebuie să fie mai veche de 5 ani. În cazul sediului social al unei persoane juridice, dacă sediul este folosit numai pentru înregistrare se consideră că acesta are numai scop rezidențial. Dacă se folosește cu alt scop trebuie făcută demarcarea pentru a stabili care este spaţiul folosit în scop rezidenţial. Dacă nu se poate face demarcarea trebuie stabilit dacă se deduc utilităţile. Dacă nu se deduc atunci se consideră că acea clădire este utilizată în scop rezidenţial şi se taxează în consecinţă”, a declarat Mihail Ionescu.

Mihaela Mitroi, Partener PwC Romania, Coordonator al Departamentului de Consultanță Fiscală și Juridică, Vicepreședinte, CCF, a oferit câteva informații despre noile modificări care vor deveni curând vizibile și pe plan naţional.

”Vom asista foarte curând la diverse modificări atât la nivel european, cât şi pe plan naţional. Va creşte birocraţia şi transparența, vom asista la introducerea unor raportări suplimentare, atât pentru corporaţii cât şi pentru companiile normale. Aceste modificări sunt deja vizibile şi în România. Veţi vedea tot mai multe formulare de completat şi nu pentru că aşa doreşte România ci pentru că trebuie să ne adaptăm la reglementările europene”, a precizat Mihaela Mitroi.

Cea de-a doua sesiune de discutii i-a avut ca invitați pe: Gheorghe Achim, Director Financiar, Star Assembly – a Daimler Company, Manuela Maftei, Chief Financial Officer, ALTEX România, Mihaela Toader, CFO, Happy Tour și Ciprian Ladunca, CFO, Metlife. Masa rotunda a fost moderată de Mihai Petre, Senior Manager, Customs & Global Trade, Deloitte România și Daniel Drăgan, Managing Partner, BusinessMark.

”Modificările pe partea de fiscalitate au trecut la o nouă etapă. Provocarea majoră a fost să ne actualizăm partea de tehnologie. Cred că suntem pe drumul cel bun şi că România progresează mai rapid decât alte ţări din Europa. Partea digiatală ne dă timp să ne gândim la alte lucruri. Era digitală ne permite să ducem resursa umană acolo unde este nevoie de ea. Oamenii trebuie să fie acolo unde este necesară gândirea umană. De la oamenii din subordinea mea primesc cele mai bune idei de îmbunătăţire a activităţii. Nu există oameni neproductivi. Există doar oameni care nu sunt la locul lor. Dacă faci un efort să le găseşti locul în departamentul potrivit vei regăsi şi acea sclipire în ochii lor, iar recompensa financiară este pe măsură. De aceea poate fi puţin mai greu să clădeşti un departament puternic în interior care să susţină compania”, a declarat Manuela Maftei, Chief Financial Officer, ALTEX România.

Ultima sesiune a primei zilei i-a avut ca vorbitori pe Daniel Mihai Tudor, Director Executiv Adjunct, Direcția Generală Regională a Finanțelor Publice – DGRFP București, Luisiana Dobrinescu, Partener, Dobrinescu Dobrev SCA, Noemi Popescu, Human Capital Manager, PKF Finconta, Valentin Durigu, Associate Director, Indirect Taxation Services, KPMG Romania. Discuția a fost moderată de Mihai Petre, Senior Manager, Customs & Global Trade, Deloitte România.

”Majoritatea efectelor Codului Fiscal abia acum încep să se vadă. De exemplu penalităţile de nedeclarare (începând cu obligaţiile fiscale ale anului 2016); modificarea calculului termenului de prescripţie; intentarea unei acţiuni direct în istanță, în condiţiile în care contestaţia nu este soluţionată timp de 6 luni (pentru contestaţiile depuse ulterior datei de 1 ianuarie 2016); suspendarea soluţionării contestaţiei datorită unei sesizări penale care vizează exclusiv mijloacele de probă – discuții la nivelul ANAF pentru centralizarea şi revizuirea într-un punct unic a sesizărilor penale iniţiate de inspectorii fiscali; consacrarea legislativă a principiului proporţionalităţii – invocat în rapoartele de inspecţie fiscală şi în sentinţele instaţelor”, a menționat Luisiana Dobrinescu, Partener, Dobrinescu Dobrev SCA.

Conform acesteia, pentru soluţionarea contestaţiilor există soluţii ca: anularea actului administrativ, desfiinţarea actului administrativ, respingerea soluţiei; susținerea orală a contestaţiei, principiul în dubio contra fiscum; opozabilitatea răspunsurilor obţinute de contribuabili din partea organelor fiscale; problemele legate de aplicarea legii în timp: termenul de contestaţie, termenul de prescripţie, momentul discuţiei finale.

A doua zi a Tax & Finance Forum a oferit răspunsuri la unele dintre cele mai importante aspecte fiscale în cadrul a 4 seminarii susținute de reprezentanți ai celor mai mari companii de consultanță: FINEXPERT, PKF Finconta, Dobrinescu Dobrev SCA și PwC Romania.

 

 

Citiți și despre: