Tehnici de coaching

Tehnici de coaching: Trei provocări care apar de-a lungul programului

06.11.2018

Tehnici de coaching: Coaching-ul este una dintre cele mai impredictibile meserii din lume. De asemenea, este și una dintre cele mai “riscante” locuri de muncă din lume pentru amândoi: coach și coachee. Pe de altă parte, coaching-ulreprezintă una dintre cele mai pline de împlinire activități din lume, consideră George Agafiței, Strategy Designer & Innovation Catalyst, Certificate Associate Emergenetics®.

Tehnici de coaching: Claritate

Acesta spune că este nevoie de claritate în a decide dacă vrei o astfel de misiune, iar dacă răspunsul este da, este nevoie de claritate în a înțelege clientul plătitor (firma) și clientul – coachee.

În prima parte a articolului despre coaching, George Agafiței spune că în spatele acestei cereri se ascunde propria neputință însoțită de orgoliu pe măsură din partea decidentului final.

Prima parte a articolului o puteți citi accesând acest articol: Ce este coaching-ul? Tehnici simple pe care le poţi aplica

”S-a întâmplat, însă, cel puțin o dată ca decidentul sa aibă nevoie de determinarea coachului de a rămâne cu el în acest proces de descoperire de soluții”, mai spune sursa citată.

Tehnici de coaching: Întrebarea care a deschis această oportunitate a fost:

– Să presupunem că programul merge foarte bine și managerul este „reparat”, ce vei face tu diferit în relația cu el?

Tehnici de coaching: După obișnuitele jocuri de blamare, acesta oferă un mic ajutor:

– Mie mi-e clar că în momentul în care persoana va face lucrurile așa cum te aștepți, nu mai poți să te porți la fel ca acum cu el. Vei schimba ceva, poate nu ceva important, poate nu mult, dar ceva … Ce anume?

Tehnici de coaching: Și răspunsul:

– Ei, aș putea să … (și nu am mai reușit să-l opresc vreo 10 minute: a început să-și aducă aminte că nu a fost întotdeauna așa, că l-a impresionat în anumite situații, etc. – foarte multe resurse).

”La ce am fost martor? La modul în care decidentul final construiește poduri”, a completat George Agafiței.

Tehnici de coaching: Și a urmat:

– Persoana știe toate acestea? I le-ai spus?

– Ar fi trebuit, nu?

– Știi ce ai de făcut?

”Ne-am despărțit urându-i succes. Nu a mai fost nevoie de servicii de coaching. Decidentul final a făcut pasul și-a recâștigat un foarte bun și valoros coleg. Nu se întâmplă tot timpul. Doar atât cât trebuie…”, a mai spus el.

Tehnici de coaching: Liniștea

Referitor la liniște, acesta consideră că este atât de important să știi să-ți ”ții gura” când cel din fața încearcă să iasă singur din propriile capcane sau tocmai construiește o soluție.

Ce ai putea să faci ca să nu strici această ”liniște”?

– Înainte de a deschide gura, numără în gând până la 10.

– Și dacă nici așa nu mă pot abține să nu vorbesc, ce fac?

– Mai numeri o dată.

Prin urmare, liniștea este una dintre cele mai puternice tehnici în coaching. Crează spațiu, lasă loc pentru clarificări.

”Acum, după ce am trecut în revistă și aceste lucruri, este nevoie de a stabili dacă lucrezi doar cu coachee-ul sau, împreună cu decidentul construiți o relație de coaching în trei”, mai spune George Agafiței.

Pentru el, ultima variantă este preferată. Motivul? Cei direct implicați și interesați de succesul programului sunt conectați cu ce se întamplă.

Tehnici de coaching: Există trei momente importante în care vă întâlniți în această formulă:

• La stabilirea și agrearea obiectivelor programului de coaching.

• La jumătatea programului – pentru a face o actualizare a situației și eventuale ajustări.

• La final, pentru a evalua ce a funcționat și ce e nevoie să fie făcut diferit.

Interacțiunea deține un mare impact pentru toate părțile implicate.

Trei provocări care apar de-a lungul programului.

1. Agrearea lui CE. Obiectivele programului. Uneori, așa numitul blind spot generează multe piste false sau non-intenție. În plus, aici apare și capcana așteptărilor, în sensul în care un coach neexperimentat încearcă el sau ea să spună ce este de făcut.

2. Disciplina lui CUM. Mai ales pentru că cea mai importantă parte din coaching este ceea ce se întâmplă între sesiuni și în interacțiunea reală cu ceilalți.

3. Sprijinul CELORLALȚI. În general, oamenii lucrează cu categorizări pentru a putea gestiona bombardamentul informațional la care sunt supuși în fiecare zi. Astfel încât, orice modificăm în comportamentul nostru, poate genera confuzie (“parcă ești, dar nu ești chiar tu, cel pe care îl/o știu”) sau chiar tensiune (“nu îmi place să gestionez cu noul tu, unde e celălalt tu?”).

”Lucrurile nu sunt așezate, de aceea rolul decidentului final este major în aprecierea pașilor deja făcuți și încurajarea pentru a continua. Veți fi cu adevărat suprinși câtă influență poate avea decidentul final, comportamentul său fiind ușor-ușor copiat de ceilalți”, a încheiat George Agafiței.

 

 

Citiți și despre: