Slide

FMCG

Topoloveni – tradiție și gust românesc

01.12.2014

Compania a transformat magiunul de prune în cel mai cunoscut și apreciat produs din România. Într-o perioadă în care nu puține sunt produsele aduse de peste granițe de către lanțurile de magazine din România, compania Topoloveni și-a asumat rolul de a ne aminti că cele mai bune alimente sunt cele cu tradiție. Societatea este una dintre puținele companii pe care le cunosc toți românii, iar produsele Topoloveni sunt consumate și îndrăgite în toate colțurile țării.

Magiunul de Topoloveni a devenit de foarte mulți ani un adevărat brand național. Ceea ce nu știu sau nu își amintesc însă mulți români este faptul că, în anul 2001, compania Sonimpex Topoloveni a preluat magiunăria din localitatea cu același nume, cu utilaje nefuncționale, ruginite, dar cu o convingere mai presus de orice: aceea de a transforma magiunul de Topoloveni într-un produs cunoscut nu doar în interiorul granițelor, ci și în afara României. „Cu eforturi materiale și intelectuale ușor de imaginat, am reușit ca în anul 2002 să începem seria premiilor: Marca de Aur pentru magiunul de prune la un concurs organizat de Uniunea Generală a Industriașilor (UGIR). Primul premiu mi-a redat elanul că, poate, sunt pe drumul cel bun și am început, într-o încăpățânare greu de imaginat, o luptă surdă în care îmi demonstram mie, în primul rând, că nu am greșit că am investit bani în acele ruginituri și încercam să îmi conving familia și colectivul pe care îl coordonam că magiunul este special. Acest lucru îl aveam întipărit în memoria ancestrală a dulcelui copilăriei frumos parfumat și atât de gustos”, ne-a declarat Bibiana Stanciulov, directorul general Sonimpex Topoloveni S.R.L.. 

Produsul unic – Indicația Geografică Protejată

Aderarea României la Uniunea Europeană a fost privită de conducerea Sonimpex Topoloveni ca pe o deschidere a companiei de a face cunoscut magiunul peste granițele țării.

Directorul general al societății a dorit însă mai mult pentru cunoscutul produs, așa că nu s-a limitat la a introduce magiunul în portofoliul magazinelor de peste granițe, ci a demarat cercetarea și procedurile pentru a primi certificarea “Indicația Geografică Protejată”. Cu o rețetă cu tradiție (fierberea se face în cazane cu pereții dublați, fără foc direct) și utilaje performante, dar care respectă tehnologia anului 1914, compania a reușit să primească cea mai importantă certificare pentru un produs alimentar, la nivelul UE.  „Am studiat, împreună cu Diana, fiica mea, ce ar fi benefic pentru producătorul român și am descoperit certificările de autenticitate, unicitate și tradiționalitate la nivelul UE. A început astfel odiseea înregistrării, care a durat aproape trei ani, deoarece fiind primii (și până acum singurii) care au încercat certificarea erau foarte puține posibilități de informare. Deoarece am realizat că producția, în industria alimentară, va reprezenta activitatea noastră importantă, am renunțat la comerțul cu <multe și nevrute> și am început să dezvoltăm noi produse respectând un principiu: ingrediente numai românești, legume și fructe numai proaspete și procesare numai fără zahar adăugat sau orice tip de chimicale și menajament! Au urmat dulcețuri, premii internaționale la Institutul Internațional de Gust și Calitate. Faza culminantă a fost când am primit calitatea de Furnizori ai Casei Regale a României. În aprilie 2011 am fost certificați ca produs cu Indicație Geografică Protejată, la nivelul UE, fiind primii producători români care s-au bucurat de această recunoaștere a muncii și, care și până astăzi, am rămas singurii”, a adăugat directorul general Sonimpex Topoloveni.

Produs original sau fals?

Odată cu recunoașterea produsului la nivel internațional, nu puțini au fost producătorii care au introdus pe piață produse asemănătoare, desigur, fără a respecta rețeta tradițională și fără ingredintele naturale, dar care se prezentau în fața consumatorilor români drept un magiun de prune original.

Pentru a opri acest fenomen care nu doar induce în eroare consumatorii finali, dar și reduce încrederea clienților în produsul original, conducerea Sonimpex Topoloveni a lansat mai multe proiecte la nivel local. “Am inițiat Standardizarea magiunului românesc (pe întregul teritoriu al României s-a produs magiun până în anii 1989 pentru export) care s-a finalizat în iunie 2013. Nici acest act normativ nu a oprit producătorii să inscripționeze <magiun> și am fost obligată să solicit Ministerului Agriculturii, Asociației Naționale pentru Protecția Consumatorilor și Ministerului Sănătății să emită un Ordin / Lege a magiunului respectiv că<magiunul de prune se produce din prune proaspete și are substanță uscată 55%>. Din 12 iunie 2014, de când a fost publicat în Monitorul Oficial, cu caracter de aplicabilitate imediat, am sperat că vor dispărea magiunurile false. Există și acum pe piață producători care încalcă legea și continuă să îi înșele pe consumatori”, explică Bibiana Stanciulov.

Vânzările companiei sunt, desigur, afectate, întrucât ceilalți producători mențin un preț mult mai scăzut. Asta pentru că produsul realizat de ei nu este obținut dintr-o cantitate ridicată de prune, ci cu pastă de fructe importată, zahăr, arome și alte adaosuri alimentare, spune directorul general Sonimpex Topoloveni.

Problema este cu atât mai gravă cu cât compania a realizat, în trecut, studii cu sprijinul instituțiilor abilitate, prin care a comunicat celor bolnavi de diabet că pot consuma magiunul de prune Sonimpex Topoloveni, întrucât este sigur pentru dieta lor. O astfel de cercetare este cea inițiată de companie în parteneriat cu Institutul de Nutriție și Diabetologie NC Păulescu, iar consumul de magiun, fabricat de producătorii care includ zahăr în rețetă, poate cauza probleme grave celor bolnavi. “Companiile care lucrează în domeniul industriei alimentare au folosit în fals cuvântul magiun. Era de preferat ca în cadrul fiecărei fabrici să se dezvolte câte un produs adevărat reprezentativ, fapt care nu s-a întâmplat, încă. Am încercat să ne diferențiem prin etichetă, înregistrată ca grafică la OSIM și OHIM, prin Standardizare, prin elaborarea unei Legi a magiunului, dar, nici astăzi, la cinci luni de la apariția în Monitorul Oficial cu aplicabilitate imediată, nu au dispărut de pe piață falșii concurenți sau, mai corect, concurenții neloiali. Am fost obligați să ne adresăm justiției, deși consider că era mult mai elegant ca instituțiile statului să se autosesizeze și să elimine concurenții neloiali, pentru care aveau temei legal”, ne-a declarat Bibiana Stanciulov, directorul general Sonimpex Topoloveni.

Gustul copilăriei

Sonimpex Topoloveni nu produce doar magiunul de prune, ci și alte produse îndrăgite de români. De exemplu, dulceața, a cărei rețetă este atent aleasă și respectată, astfel încât să fie întocmai precum cea făcută în casă.

Produsele companiei se pot clasifica în trei categorii: magiunul de prune, dulcețurile și produsele din legume, fructe și pasta de roșii. “Magiunul din prune este <locomotiva>, atât pentru noi, cât și pentru consumatori, este produsul care ne-a obligat să ne <punem mintea pe bigudiuri> pentru a realiza noi produse fără zahăr adăugat, fără niciun fel de chimicale. Dulcețurile sunt creația noastră ca rețetă și așteptăm, de la OSIM, înregistrarea acestei rețete. Din păcate, conform <sportului românesc al copierii> au apărut, în ultimii doi ani, alți producători. Zacuștile și pasta de roșii sunt produse din legume, cu tradiție în industria alimentară românească, produse cărora le-am readus valoarea, deoarece noi nu folosim chimicale de niciun fel și am adus propria bucătărie la nivel de industrie, respectând tehnologia folosită de fiecare bună gospodină. Ceea ce oferim noi pe piață este <produsul de acasă, de la mama, de la bunica>”, ne-a explicat directorul general Sonimpex Topoloveni. Conducerea companiei a adăugat faptul că pentru produsele Topoloveni se folosesc

doar fructe și legume românești. “Mi se pare obscen să pui steagul României pe produs și ingredientele să fie aduse din te miri ce colț de lume, ca paste, concentrate și diverse invenții ale laboratorului chimic”, a completat Bibiana Stanciulov.

Planuri mărețe

În prezent, compania deține două magazine proprii, ambele situate în București: unul pe Bulevardul Carol I și al doilea pe strada Berzei, iar planurile de viitor includ lansarea unor astfel de unități în fiecare sector din Capitală.

Strategia de viitor a companiei Sonimpex Topoloveni presupune și extinderea prezenței peste granițe. “Pentru dezvoltarea exportului, am accesat fonduri europene, în valoare de aproape un milion și jumătate de euro pentru Rusia, Norvegia, Elveția, Statele Arabe și Statele Unite ale Americii. Am finalizat primul an din cei patru și am început negocieri cu mai mulți parteneri. Magiunul este un produs tradițional românesc, tipic pentru consum la noi în țară și este dificil să îl impunem în alte state. Pe lângă Indicația Geografică Protejată, am inițiat și sustinut standardizarea magiunului din prune, începând cu iunie 2013, ceea ce a însemnat și impunerea cuvântului <magiun> la nivel internațional, pentru a ne deosebi de producătorii de paste, gemuri, dulcețuri. Astfel, am încercat, și sperăm că am reușit, să fim mai bine înțeleși când îl prezentăm”, ne-a declarat Bibiana Stanciulov, directorul general Sonimpex Topoloveni.