Slide

Stiri: Logistică

Circulație restricționată pe DN 7

Topul celor mai vândute mașini în perioada ianuarie – mai 2023

19.06.2023

Topul celor mai vândute mașini în perioada ianuarie – mai 2023. Înmatriculările de autoturisme noi sunt în creștere la cinci luni 2023 (+26,9%) faţă de 2022. Autoturismele “electrificate” au o creștere de 33,7%, realizând o cotă de piață de 21,0%.

Vehiculele comerciale ușoare și segmentul minibuse, în creștere cu 22,2%, iar cele grele + bus cu 22,4% După evoluția importantă a lunilor anterioare, mai 2023 vine cu o creștere de 30,5% a înmatriculărilor de autovehicule faţă de luna similară a anului precedent.

Dacă ne raportăm la anii anteriori, luna mai 2023 este în creștere cu 54,9% față de perioada similară din anul 2021, cu 84,3% faţă de mai 2020 şi cu 2,0% faţă de mai 2019.

Top 10 mărci

În piața națională, top 10 mărci, autoturisme + autovehicule comerciale, după primele cinci luni din anul 2023, este condus de către Dacia (20.849 unități), urmată de Renault (6.614 unități), Ford (4.383 unități), Toyota (4.248 unități), Volkswagen (4.079 unități), Hyundai (4.008 unități), Skoda (3.955 unități), Mercedes Benz (3.781 unități), BMW (1.959 unități) și Suzuki (1.782 unități).

Autoturismele (care reprezintă aproximativ 84% din total) au înregistrat, în luna mai 2023, un volum de 13.466 unități, cu 33,6% mai mult decât în luna similară din 2022.

Segmentarea pe clase. După primele cinci luni ale anului 2023, observăm o evoluție mixtă a segmentelor în care sunt încadrate autoturismele, după cum urmează: Clasa A (+36,6%), Clasa B (+39,0%), Clasa C (+52,3%), Clasa D (-6,5%), Clasa E (+61,1%), Clasa F (+51,6%), SUV (+15,0%), MPV (-92,9%) și Clasa Sport (+1,3%), raportat la perioada similară din anul anterior.

Segmentul SUV este pe prima poziție

În ceea ce privește cota de piață, segmentul SUV este pe prima poziție, cu o cotă de 41,9%, în scădere cu 4,3% față de 2022, urmat de Clasa C cu o cotă de 30,5%, în creştere cu 5,1% și Clasa B cu o cotă de 17,4%, în creştere cu 1,5% față de cota deținută în aceeași perioadă a anului trecut.

În funcţie de tipul de combustibil al autoturismelor înmatriculate, în primele cinci luni din acest an, motorizările pe benzină înregistrează o creștere de 0,8% față de cota deținută în perioada similară din 2022, ajungând, astfel, la o pondere de 65,8%. În ceea ce privește autoturismele echipate cu motoare diesel, acestea înregistrează o scădere de 1,8% față de ponderea din anul 2022 și dețin o cotă de 13,2% din total.

Topul celor mai vândute mașini în perioada ianuarie – mai 2023. Autoturismele “electrificate“

Pe de altă parte, autoturismele “electrificate“, respectiv cele electrice (100% și hibride plugin), precum și cele full hybrid (care dispun şi de propulsie electrică fără încărcare din sursă externă),
ajung să dețină, după primele cinci luni din 2023, o cotă de piață de 21,0%, care depăşeşte cu 7,8% cota deţinută de motoarele diesel.
Autoturismele full electrice dețin o cotă de 9,0% din piață în primele cinci luni ale anului 2023 față de anul 2022 când reprezentau 7,7%.

Ca și în anul 2022, când, deși s-a înregistrat o scădere a achizițiilor de autoturisme în general, cele “verzi” au performat, în anul 2023, achizițiile din această categorie au crescut considerabil (+33,7%) comparativ cu perioda similară a anului trecut. În acest context, este de remarcat creșterea importantă a autoturismelor 100% Electrice (+49,4%) şi a celor plug-in hybrid (+49,1%).

Autoturismele “electrificate“, respectiv cele electrice (100% și hibride plugin), precum și cele full hybrid (care dispun şi de propulsie electrică fără încărcare din sursă externă), ajung să dețină, după primele cinci luni din 2023, o cotă de piață de 21,0%, care depăşeşte cu 7,8% cota deţinută de motoarele diesel.

Autoturismele full electrice

Autoturismele full electrice dețin o cotă de 9,0% din piață în primele cinci luni ale anului 2023 față de anul 2022 când reprezentau 7,7%.

Ca și în anul 2022, când, deși s-a înregistrat o scădere a achizițiilor de autoturisme în general, cele “verzi” au performat, în anul 2023, achizițiile din această categorie au crescut considerabil (+33,7%) comparativ cu perioda similară a anului trecut. În acest context, este de remarcat creșterea importantă a autoturismelor 100% Electrice (+49,4%) şi a celor plug-in hybrid (+49,1%).

Autoturismele 100% electrice mențin trendul crescător al anului anterior. În luna mai2023, ajung la o creștere de 103,0% față de luna similară a anului trecut, iar la nivelul celor cinci luni din anul 2023 la o creștere de 49,4% față de anul precedent.

Pentru prima dată într-o raportare lunară, cota de piață a mașinilor electrice a ajuns la 10.4 % din total piață pe luna mai 2023.

Si cele plug-in urmează o curbă crescătoare, cumulând și acestea volume semnificative, cu o creștere de 74,6% față de luna similară a anului trecut și una de 49,1% față de primele cinci luni din anul 2022.

Autoturismele Full Hybrid

Autoturismele Full Hybrid prezintă și acestea o creștere de 8,8% față de luna mai 2022 și o creștere de 15,1% față de primele cinci luni ale anului anterior.

Cu atât mai mult, în primele cinci luni din acest an, este de remarcat evoluția la vârful clasamentului unde primele 5 cele mai vândute autoturisme 100% electrice sunt Dacia Spring, cu 2.550 unități și o creștere de 35,4% față de aceeaşi perioadă a anului precedent, Tesla Model Y cu 407 unități, +698,0%, Renault Megane cu 389 unități, cu o creștere de 97 ori, Tesla Model 3 cu 322 unități, în creștere cu 25,3% și Volkswagen e-UP! cu 277 unități, în creștere cu 116,4% față de aceeaşi perioadă a anului 2022.

Topul celor mai vândute mașini în perioada ianuarie – mai 2023. Autoturismele Plug-in

În ceea ce privește autoturismele Plug-in, top 5 modele este condus de Ford Kuga, cu 352 unități și o creștere de 151,4% față de aceeaşi perioadă a anului precedent, urmată de Renault Captur cu 146 unități și o creștere de 58,7%, Mercedes Benz GLE cu 143 unități, +13,5%, Mazda CX-60 cu 132 unități, fără înmatriculări în 2022 și Mercedes Benz GLC cu 121 unități, în creștere cu 27,4%.

Autoturismele hibride, fără reîncărcare din surse externe, au pe primul loc din top 3 Toyota Corolla cu 812 unități, în scădere cu 10,1% față de 2022, urmată de Toyota Yaris Cross cu 609 unități și 150,6% creștere, apoi Toyota C-HR cu 599 unități, în scădere cu 21,7%.

Tracțiune integrală

Analizând evoluția autoturismelor cu tracțiune integrală (4×4), observăm că, după primele cinci luni din anul 2023, acestea dețin o cotă de piață de 22,7%, corespunzătoare unui volum total de 13.568 unități, în creștere cu 40,3% față de anul 2022, când se înregistrau 9.669 unități.

În ceea ce privește tipul proprietarului, cele mai multe achiziții de autoturisme în luna mai 2023 au fost realizate de către persoane juridice, care acoperă 58,0% din totalul achizițiilor de autoturisme.

Dacă ne raportăm la cele cinci luni din acest an, persoanele juridice acoperă un procent de 59,0%, iar diferența de 41,0% le revine persoanelor fizice.

Autovehicule comerciale ușoare

Această categorie de autovehicule înregistrează, în mai 2023, o creștere de 12,0% față de luna mai 2022. Pe ansamblul celor cinci luni din acest an, se remarcă o creștere de 22,2%, care consemnează o evoluție similară cu cea a autoturismelor (+26,9%).

În acest context, majoritatea mărcilor și modelelor sunt în teritoriul pozitiv în raport cu perioada similară a anului trecut.

Citește și Consiliul Concurenței, anunț important privind companiile Distribuție Energie Oltenia S.A. și Distribuție Energie Electrică România