Turismul românesc, cel mai bun rezultat financiar din ultimul deceniu

24.08.2018

Turismul românesc va avea în acest an cel mai bun rezultat financiar din ultimul deceniu. Fiind impulsionat de voucherele de vacanță, sectorul HORECA va avea, de asemenea, rezultate excelente, urmând să treacă peste nivelul de 15 miliarde de lei, arată o cercetare realizată de firma de consultanță Frames.

Segmentul hotelurilor din România a avansat, în ultimii cinci ani, cu aproape 40%, la o cifră de afaceri de peste 5,5 miliarde de lei în anul 2017, iar estimările privind anul curent arată că sectorul hotelier ar putea atinge afaceri de 5,8 miliarde de lei.

În ceea ce privește restaurantele, acestea au şanse ca în 2018, pe fondul creșterii consumului, să depășească nivelul de afaceri de 10 miliarde de lei, mai mult decât dublu față de nivelul înregistrat în urmă cu cinci ani, de 4,5 miliarde lei.

Studiul Frames mai indică faptul că în industria HORECA activează peste 16.000 de companii, dintre care aproape 10.000 în sectorul restaurantelor. Firmele înregistrau, anul trecut, peste 82.000 de angajați în sectorul restaurantelor și 45.000 în hoteluri și pensiuni.

,,Pe fondul îmbunătățirii semnificative a situației economice dar și a eficientizării activității companiilor din HORECA, datele arată un progres semnificativ al profitului net față de anul 2013 – de la 380 mil.lei la 1 mld.lei în cazul hotelurilor și de la 190 mil.lei la 1,6 mld.lei în cazul restaurantelor”, afirmă Adrian Negrescu, managerul Frames.

Bucureştiul, lider pe segmentul HORECA

Bucureştiul rămâne, în continuare, locul care oferă cea mai largă paletă de servicii în HORECA și care înregistrează, evident, și cele mai bune performanțe financiare.

Capitalp reprezintă peste 30% din piața hotelieră (373 firme) și mai mult de 40% din afacerile restaurantelor (2072 companii), iar deschiderea unor noi business-uri va aduce un plus semnificativ în anii următori.

Bucureştiul este urmată de județele Constanța (1403 firme în HORECA), Cluj (768 firme), Brașov (608 companii), și Timiș (696), cu ponderi între 4 și 12%.

,,Bucureștiul turistic a crescut semnificativ în ultimii ani. Dezvoltarea unor noi unități de cazare și deschiderea a câteva sute de baruri, pub-uri și restaurante s-au pliat pe creșterea populației orașului și pe avansul semnificativ al numărului turiștilor”, spune Cristi Opait, managerul The Drunken Lords.

Conform acestuia, Centrul Vechi a devenit, în ultimii ani, principalul punct de atracție al Capitalei, însă, în prezent, se remarcă un avans semnificativ al potențialului unor zone de birouri, în special Pipera, și de promenadă, precum Cișmigiu și bulevardul Magheru.

„Odată cu redeschiderea hotelului Lido și a unor noi restaurante precum Taupe, braserie pe care o vom inaugura în zilele următoare, estimăm o creștere a interesului turiștilor pentru principalul bulevard din oraș”, a Cristi Opait.

Impulsul dat de voucherele de vacanță

Voucherele de vacanță au impulsionat semnificativ piața turismului. Astfel, acum, mare parte din hotelieri raportează ,,sold-out’’, mulți înregistrând rezervări de până la 60-80% inclusiv pentru luna septembrie.

Recent, ANAT a anunțat că în perioada ianuarie – iunie 2018 au fost emise 14 milioane de vouchere pe hârtie şi în format electronic, care valorează aproximativ 148 milioane de euro, această sumă fiind de cinci ori mai mare faţă de cea din anul 2017.

Litoralul și Valea Prahovei rămân în prim-plan, însă și în Capitala și alte orașe și zone turistice, gradul de cazare este unul semnificativ, peste anii anteriori.

Conform Frames, folosirea voucherelor de vacanță are însă și efecte neașteptate. Pe lângă de afluența de turiști și de creșterea tarifelor de cazare, sectorul restaurantelor resimte din plin „o scăpare” a acestui sistem, întrucât voucherele sunt dedicate serviciilor de cazare și nu pot fi utilizate independent, precum tichetele de masă.

,,Din discuțiile purtate cu oamenii de afaceri de pe litoral a rezultat că, deși hotelurile sunt pline, se consumă mai puțin la terase și restaurante. Sunt mulți turiști care își acoperă serviciile de masă și băuturile exclusiv din oferta hotelurilor sau din supermaketuri, iar consumul la terase, în baruri și cluburi a scăzut semnificativ”, afirmă Adrian Negrescu.

 

 

 

 

 

Citiți și despre: