Slide

Stiri: IT&C

Viteza medie a internetului

Viteza medie a internetului a crescut considerabil în ultimii 6 ani

22.08.2024

Viteza medie de download a crescut cu 184% pentru internetul fix şi cu 70% pentru internetul mobil în ultimii 6 ani. Raportul ANCOM privind calitatea serviciului de acces la internet pentru anul 2023 indică faptul că, faţă de valorile înregistrate la nivelul anului 2018, în 2023, viteza medie de download pentru internetul fix a crescut cu 184%, iar viteza medie de upload a crescut cu 240%. Totodată, comparativ cu anul 2018, viteza medie de download pentru internetul mobil a crescut în 2023 cu 70%, iar viteza medie de upload s-a menţinut constantă.

Viteza medie a internetului fix

Conform rezultatelor testelor realizate de utilizatorii finali în cadrul platformei Netograf pe parcursul anului 2023 pentru serviciul de internet fix, viteza medie de download la nivel naţional a crescut cu aproximativ 15% faţă de anul precedent, înregistrând o valoare de 381 Mbps, în timp ce viteza medie de upload a înregistrat o creştere de 24%, ajungând la 347 Mbps.

Faţă de valorile înregistrate la nivelul anului 2018, în 2023 viteza medie de download pentru internetul fix a crescut cu 184%, iar viteza medie de upload a crescut cu 240%.

Datele înregistrate prin intermediul Netograf referitoare la vitezele de transfer se corelează cu tendinţa generală rezultată din raportările de date statistice ale furnizorilor corespunzătoare vitezelor de transfer asumate de aceştia şi cu alte analize ale ANCOM ce confirmă trendul pozitiv al dezvoltării reţelelor fixe de comunicaţii electronice.

Acoperirea extinsă, progresivă, la nivel naţional, cu reţele de comunicaţii fixe bazate pe fibră optică permite sporirea în continuare a vitezelor de download şi upload aferente serviciilor de acces la internet furnizate la punct fix.

Viteza medie a internetului mobil

În ceea ce priveşte serviciul de internet mobil, viteza medie de download la nivel naţional a ajuns la 39 Mbps (faţă de 38 Mbps în 2022), iar viteza medie de upload a înregistrat o valoare de 12 Mbps, fiind în scădere faţă de anul 2022.

Debutul restrângerii acoperirii cu tehnologii de comunicaţii mobile de a treia generaţie (3G), în cursul anului 2023, în cadrul reţelelor mobile naţionale, oferă un indiciu important cu privire la tendinţa de stagnare în evoluţia acestor viteze. Se poate totuşi estima în mod rezonabil că vitezele de download şi upload vor înregistra ajustări pozitive în anii următori, odată cu încheierea procesului de eliminare a tehnologiilor 3G, concomitent cu avansul implementării, la nivelul reţelelor mobile, a tehnologiilor de comunicaţii mobile de a cincea generaţie (5G).

Comparativ cu anul 2018, viteza medie de download pentru internetul mobil a crescut cu 70% în 2023, iar viteza medie de upload s-a menţinut constantă.

Raportul ANCOM privind calitatea serviciului de acces la internet pentru anul 2023 conţine (pe lângă evoluţia vitezelor medii la nivel naţional pentru conexiuni fixe şi mobile) şi evoluţii ale vitezelor medii per furnizor, evoluţii ale vitezelor medii la nivel de judeţ, dar şi evoluţii ale altor parametri tehnici de calitate relevanţi (întârzierea şi variaţia întârzierii de transfer al pachetelor de date), pentru primii 5 furnizori ficşi şi pentru furnizorii mobili.

Parametrii de calitate

Numărul reclamaţiilor înregistrate în anul 2023 la o mie de conexiuni active pentru cei mai mari furnizori de internet fix (din punct de vedere al numărului de conexiuni) se încadrează între 4 şi 254 de reclamaţii, în timp ce în cazul internetului mobil, numărul reclamaţiilor înregistrate de furnizori la o mie de conexiuni active se încadrează în intervalul 2,6-4,5 reclamaţii.

Din evoluţia numărului de reclamaţii privind deranjamentele valide, se observă o tendinţă de scădere (îmbunătăţire a calităţii) pentru 3 dintre furnizorii de internet fix şi o tendinţă de creştere a numărului de reclamaţii pentru ceilalţi 2, comparativ cu 2022. În ceea ce priveşte internetul mobil, numărul reclamaţiilor referitoare la deranjamente are o valoare foarte mică în rândul majorităţii furnizorilor, între 0,1 şi 4,1 reclamaţii la nivel de semestru.

Pe lângă evoluţii şi statistici comparative privind frecvenţa reclamaţiilor, Raportul privind calitatea serviciului de acces la internet pentru anul 2023 cuprinde evoluţii şi statistici comparative şi în ceea ce priveşte termenul de furnizare a serviciului de acces la internet, termenul de remediere a deranjamentelor şi termenul de soluţionare a reclamaţiilor primite de la utilizatorii finali, altele decât cele referitoare la deranjamente, pentru primii 5 furnizori de internet fix şi pentru furnizorii mobili.

 

Citește și Consiliul Concurenței analizează sectorul audiovizual