ARILOG – evoluția sectorului logistic din România

01.03.2015

Care sunt soluțiile la problemele pe care le confruntă sectorul de logistică? Logistica gestionează fluxul de mărfuri între punctul de origine și cel de destinație. Tocmai acest domeniu larg de activitate face ca logistica să fie un sector de care au nevoie toate afacerile, indiferent de segmentarea lor, fiind necesar în orice stadiu al unui business, de la companiile internaționale care se ocupă de dezvoltare și extindere, la firmele cu doar câțiva angajați care sunt la începutul strategiilor de afaceri, de la spitale, la industriile foarte nișate.

Asociația Română de Logistică (ARILOG) testează și certifică societățile care își desfășoară activitatea în logistică, dar și angajații acestora. Cu o abordare proactivă, scopul final fiind optimizarea costurilor, asociația a reușit să aducă mai aproape instituțiile statului, reprezentând o adevărată voce puternică a mediului de afaceri în comunicarea cu autoritățile locale. Un exemplu în acest sens este faptul că ARILOG a fost implicată într-un grup de lucru al Ministerului de Finanțe, pentru redactarea normelor destinate returnării accizei la carburanți.

O altă dovadă a profesionalismului asociației este obținerea locului secund la concursul European Gold Medal în Logistics și Supply Chain a Professional of the Year, organizat de Asociația Europeană de Logistică (ELA), Bruxelles. “În România, când vorbim de logistică, vorbim, în general, de camioane şi depozite, ceea ce nu este corect. Logistica este peste tot, logistică facem în bucătărie, logistică facem în spitale, logistică facem în orice companie. În România, avem preţuri de raft mai mari cu 10-20% decât ar trebui, din cauză că nu ştim să facem o logistică internă eficientă. În ţara noastră nu există o cultură a logisticii. Noi, cu ARILOG, încercăm să testăm şi să certificăm competenţe şi cunoştinţe în logistică, să învăţăm angajaţii din logistică ai companiilor. Avem o abordare proactivă în ceea ce priveşte optimizarea de costuri. Prin membrii Asociaţiei, încercăm să dezvoltăm şi să aducem cunoştinţe de logistică pe care să le implementăm în toate companiile“, ne-a declarat Dragoș Geletu, președintele ARILOG.

Conducerea asociației își amintește faptul că unul dintre cele mai importante momente din istoria asociației a fost obținerea acreditării de a organiza în țara noastră examenele de evaluare pentru competențele în logistică și supply chain. Este vorba despre un proces care se adresează celor care doresc să afle care sunt competențelor lor, raportate la standardele europene. În prezent, în România sunt 26 de manageri, nivel Junior și Senior, certificați la nivel european.

Un alt moment important din istoria asociației a fost marcat prin lansarea cărții ”Istoria nescrisă până acum a logisticii românești”.  Volumul adună informații valoroase despre transport, depozitare, distribuție, operatori logistici, legislație, vamă, sisteme IT&C, sisteme de depozitat sau manipulat marfa.

În 2013, ARILOG a lansat ”Cartea ARILOG”, care cuprinde toate etapele prin care trec companiile care activează în aceste domenii. Cartea este una bilingvă, în 11 capitole, are 532 de pagini și poate fi achiziționată de la sediul asociației.

Greutăți

Asociația are peste 100 de companii parteneri activi, iar anul curent a început cu alte șapte societăți și persoane fizice care s-au alăturat ARILOG.

Toți aceștia își doresc o dezvoltare permanentă a comunicării cu profesioniștii care lucrează în industriile de logistică și supply chain, asociația fiind astfel o platformă comună unde toți cei implicați pot descoperi soluții la problemele actuale. ”Printre greutățile sectorului de logistică din România se numără, în continuare, lipsa unei infrastructuri care să urmeze fluxurile de mărfuri și, respectiv, lipsa unei viziuni comune între autorități și mediul de afaceri asupra punctelor de tranzit, rutelor autostrăzilor și dezvoltarea unor noduri intermodale. Desele schimbări de la cabinetul de conducere al Ministerului Transporturilor și ale instituțiilor din subordine nu au condus decât la discontinuități în elaborarea unor strategii coerente în domeniu și întreruperi de durată foarte mare ale proiectelor începute. Legislația ambiguă și interpretativă referitoare la fiscalitatea din domeniu, taxele mereu ascendente rămân în continuare impedimentele pentru care companiile românești nu reușesc să se dezvolte cu aceeași rapiditate precum competitorii lor din Polonia sau alte țări riverane”, este de părere președintele ARILOG.

Pentru a susține mediul de afaceri din România, ARILOG a adresat Direcției Vamale Române o propunere prin care se solicita extinderea facilităților de care pot beneficia companiile certificate AEO din România. ”Este vorba despre extinderea amânării plății TVA în vamă, așa cum este reglementat în prezent de art. 2 alineatul 1 litera b, din Ordinul nr. 500/2007 și în cazul importurilor în care sunt implicați comisionari vamali certificați AEO ce acționează în calitate de reprezentanți indirecți pentru importatori care nu dețin această certificare. Nu am primit însă un răspuns din partea autorităților. Neaplicarea legislației vamale europene și îngreunarea procedurilor de simplificare a operațiunilor vamale îi fac pe investitori să aleagă alte țări pentru importurile lor, iar România reușește cu greu să convingă că poate fi centru regional logistic atractiv pentru companii”, ne-a explicat Dragoș Geletu.

Președintele ARILOG a adăugat faptul că asociația a încheiat parteneriate puternice cu mediul academic în vederea pregătirii viitorilor specialiști din domeniu. Cu toate acestea, procesul este unul anevoios, întrucât programele sunt adaptate cu greu cerințelor mediului de afaceri din România.

Evoluția sectorului

Ultimii ani au reprezentat începutul unei noi etape pentru sectorul logistic din România. Asta întrucât clienții direcți doresc un nivelul din ce în ce mai ridicat al calității serviciilor și, în același timp, menținerea unor costuri cât mai reduse. ”Apar diferite elemente de automatizări în operațiunile de depozitare, apar servicii specializate externalizate pentru operatorii logistici cum ar fi VAS-urile, se deschid noi linii de grupaje la nivel național și internațional și din ce în ce mai mulți operatori dezvoltă servicii suplimentare de gestionare a partidelor de marfă de la furnizori. Nu în ultimul rând, gestionarea stocului pentru clienți, un best practices des întâlnit pe piețele internaționale, începe să își facă loc și pe piața românească. S-a dezghețat și piața imobiliară pentru operatori ținând cont de faptul că apăr cereri pentru suprafețe ce depășesc 5000 mp, în diferite locații în jurul zonelor industrializate”, este de părere președintele ARILOG.

În tot acest timp, există schimbări de direcție pentru unii dintre transportatori. Aceștia și-au schimbat strategia, oferind soluții complexe și nu doar servicii, cu scopul de a crește numărul de clienți.

Unul dintre minusurile pe care le confruntă companiile de logistică în prezent este gradul scăzut de specializare al personalului, lucru care se dorește a fi schimbat cât mai rapid în viitor.

Planuri de viitor

ARILOG a organizat anul trecut un total de 10 evenimente, unele individual, altele cu ajutorul susținerii membrilor asociației.

Pentru anul curent, planurile presupun întâlniri importante cu societățile care vor să afle mai multe despre beneficiile pe care le pot avea odată cu aderarea în ARILOG. ”O noutate în activitatea noastră este faptul că începând din acest an vom muta Conferința Internațională ARILOG, cel mai cunoscut eveniment organizat, de la începutul lunii noiembrie, la începutul lunii octombrie. Am luat această decizie la rugămintea membrilor care nu puteau participa la eveniment când era organizat în luna noiembrie, pentru că atunci încep deja pregătirile pentru sfârșitul de an, ședințele de buget sau delegațiile în afara țării. De asemenea, începând din acest an vom organiza niște grupuri de lucru, pe diferite industrii, în care îi vom implica pe toți membrii, invitându-i să participe la niște mese rotunde informale, organizate periodic, pentru a putea discuta despre problemele cu care se confruntă și pentru a putea identifica împreună soluții”, ne-a declarat Dragoș Geletu, președintele ARILOG.

Obiectivele asociației includ creșterea notorietății ARILOG, majorarea numărului de manageri certificați la nivel european în logistică și supply chain și realizarea unor cercetări și studii de piață. Mai mult decât atât, se dorește dezvoltarea secțiunii de transport marfă și implicarea în dialogul cu autoritățile pentru obținerea unui cadru legislativ favorabil dezvoltării companiilor reprezentate.

 

 

Citiți și despre: