Slide

Retail

Ce mall-uri se deschid în 2021?

01.01.2021

Ce mall-uri se deschid în 2021? La momentul actual, există 10 judeţe, cu o populaţie de peste 3 milioane de locuitori, în care nu există un complex de retail modern. 2020 a fost un an dificil pentru centrele comerciale din România, în contextul creat de pandemia de coronavirus. Vânzările s-au redus drastic, mai ales că pe parcursul a câtorva luni acestea au fost închise pentru a limita răspândirea coronavirusului. Totuşi, stocul de spaţii de retail modern a depăşit nivelul de 4 milioane de metri pătraţi, conform Cushman & Wakefield Echinox. Anul trecut, au fost inaugurate două proiecte comerciale importante: Dâmboviţa Mall, situat în Târgovişte, şi AFI Palace din Braşov. În urma acestor noi deschideri, stocul total de spaţii de retail modern din România a ajuns la 4,03 milioane de metri pătraţi. Este, aşadar, vorba de o densitate medie de 200 de metri pătraţi la mia de locuitori.

Stocul modern de spaţii de retail include centre comerciale (57%), parcuri de retail (36%) şi galerii comerciale (7%).

Ce mall-uri se deschid în 2021? Aspecte pozitive

Bogdan Marcu, Partner Retail Agency, Cushman & Wakefield Echinox, a explicat că piaţa de retail din România a avut, în această perioadă complicată, şi numeroase aspecte pozitive. Astfel, anumite categorii din sectorul retailului au înregistrat o performanţă peste estimări – retailul DIY, de electrocasnice, sport şi cel de home & deco.

Cu toate că piaţa de retail a traversat o perioadă dificilă în 2020, activitatea retailerilor din mall-uri fiind suspendată, comerţul online a crescut considerabil.

Un trend important care s-a remarcat în 2020 este reprezentat de evoluția retailului către omnichannel. Astfel, companiile din retail se concentrează şi pe rețeaua de magazine fizice, însă pe de altă parte investesc şi pe segmentul online, mai ales pentru a-şi extinde capacitatea logistică, conform CBRE.

Extinderea capacităţilor logistice din retail se poate observa în contextul în care retailul, ca pondere în totalul tranzacțiilor de tip industrial, s-a dublat față de anul 2015. Astfel, aproape jumătate din totalul tranzacțiilor cu spații industriale din primele nouă luni din 2020 a fost generat de companii din retail. Mai exact, este vorba de peste 300.000 mp.

Ce mall-uri se deschid în 2021? Investitorii sunt mai precauți

Investitorii sunt, însă, mai precauți în ceea ce privește dezvoltarea unor proiecte de mari dimensiuni. Astfel, reprezentanţii CBRE spun că se remarcă mai degrabă un apetit pentru proiecte mici și medii, în special fiind vorba de parcuri de retail.

Estimările arată că ritmul de dezvoltare al pieţei va încetini. Cu toate acestea, situaţia din România indică faptul că mai este loc de noi dezvoltări de centre comerciale, iar piaţa oferă un nivel ridicat de încredere pentru investitorii în retail.

Reprezentanţii CBRE spun că se remarcă mai degrabă un apetit pentru proiecte mici și medii, în special fiind vorba de parcuri de retail

Datele Colliers International arată că 2020 a fost un an greu, însă rezultatele au depăşit aşteptările pesimiste din primăvară, când a început pandemia de coronavirus în România şi a fost instaurată starea de urgenţă.

Conform companiei de consultanţă imobiliară 2021, se preconizează a fi un an al revenirii, însă cu semne de întrebare privind viteza acesteia.

Piata investițiilor imobiliare a încheiat 2020 la o valoare de aproximativ 900 de milioane de euro, în creștere cu aproximativ 40% comparativ cu 2019, însă sectorul office şi cel de retail pot fi considerate „cenușăresele anului 2020”.

 Ce mall-uri se deschid în 2021? Estimările arată că în 2021 motorul de creştere va fi reprezentat de comerţul online

Ce mall-uri se deschid în 2021?

Cele mai importante proiecte aflate în construcție și a căror livrare este planificată în 2021 sunt extinderea centrului comercial Colosseum din zona de nord-vest a Bucureştiului, prima fază a centrului comercial de tip outlet Fashion House Outlet Centre Pallady dezvoltat de Liebrecht & wooD și Sepsi Value Center din Sfântu Gheorghe. Cele trei proiecte deţin o suprafață închiriabilă de aproximativ 40.000 de metri pătrați.

Colosseum Mall

Centrul Comercial Colosseum se va deschide în 2021. Lansarea noilor spații comerciale a fost reprogramată din cauza contextului generat de pandemia de Covid-19.

Centrul Comercial Colosseum se află în proces de extindere a suprafeței comerciale, urmând ca spre finalul anului 2021 să găzduiască peste 60 de magazine noi, retaileri de modă, accesorii, petrecere a timpului liber, restaurante, cafenele și locuri de joacă pentru copii.

Extinderea se va realiza în urma unei investiţii de aproximativ 30 milioane de euro.

Fashion House Outlet Centre Pallady

Dezvoltatorul şi operatorul de magazine de tip outlet Fashion House Group a anunţat că va deschide un al doilea centru de tip outlet din ţara noastră până în primăvara anului 2021. Noul centru se află lângă Cernica.

Fashion House Outlet Cernica va avea o suprafaţă de 13.000 mp, iar construcţia noului outlet a debutat la începutul lui 2020.

Centrul va cuprinde 59 de magazine, peste 50% din suprafaţă fiind deja închiriată

Sepsi Value Center din Sfântu Gheorghe

Prima galerie comercială din județul Covasna, Sepsi Value Centre, va fi deschisă în primăvara anului 2021, conform dezvoltatorul Prime Kapital.

Centrul comercial va avea o suprafață totală de aproximativ 16.000 mp de spații moderne pentru cumpărături și petrecere a timpului liber și include un hypermarket Carrefour, precum și retaileri internaționali și naționali de renume precum Sportisimo, New Yorker, Sinsay, Orsay, KFC și Spartan.

Sepsi Value Center din Sfântu Gheorghe va avea și o serie de spații comerciale dedicate operatorilor locali

Bârlad Value Centre

Tot în 2021 se va deschide şi Bârlad Value Centre. Centrul comercial va avea o  suprafață închiriabilă de 17.700 metri pătraţi. Inagurarea mall-ului, situat la intrarea în oraşul Bârlad, pe terenul fostei fabrici FEPA, se realizează în urma unei investiţii de 19,2 milioane euro.

Ancora principală a Bârlad Value Centre va fi un hipermarket Carrefour

Ce mall-uri se deschid în 2021? Shopping Park Baia Mare, Slatina, Tulcea şi Mediaș

Square 7 și Mitiska Reim pregătesc pentru 2021 deschiderea mai multor galerii comerciale în Baia Mare, Slatina, Tulcea și Mediaș.

Shopping Park Baia Mare va avea o suprafață de 10.200 mp. Mall-ul va cuprinde magazinele:

  • New Yorker
  • Super Zoo
  • House
  • Sinsay
  • Jysk
  • Pepco
  • Kik
  • Deichmann
  • DM
  • C&A
  • Takko

Square 7 și Mitiska Reim pregătesc pentru 2021 deschiderea mai multor galerii comerciale

De asemenea, extinderea Shopping Park Slatina, cu o suprafață de 8.930 mp, va aduce unități Super Zoo, Kik, Jysk, NewYorker, Hervis, C&A și Sinsay.

Shopping Park Mediaș va fi deschis în 2021 şi cuprinde următoarele magazine: Kik, Noriel, C&A, CCC, Sinsay, Super zoo, Sportissimo și Altex.

Extinderea Shopping Park Tulcea va cuprinde magazinele:

  • Jysk
  • CCC
  • Hervis
  • C&A
  • Sinsay
  • Super zoo
  • un nou supermarket Lidl

Un raport realizat de C&W Echinox arată că în prezent există 10 judeţe, cu o populaţie de peste 3 milioane de locuitori, în care nu există un complex de retail modern. Însă, la momentul actual, în cinci din aceste 10 judeţe, se află în construcţie spaţii moderne de retail. Aşadar, în următorii ani, investitorii din retail vor urma să se îndrepte şi către judeţele din România care nu deţin niciun mall, însă totul va depinde, cel mai probabil, de modul în care va evolua economia.

Citeşte şi Piaţa de retail, sub semnul schimbării