Slide

Stiri: Retail

Simina Niculita Colliers

Cum au evoluat vânzările de produse nealimentare?

17.06.2021

Retailul a fost unul dintre cele mai afectate domenii de activitate din sectorul imobiliar, ca urmare a pandemiei de coronavirus. Cu toate acestea, în prezent, consumul de bunuri nealimentare din România se situează pe a 3-a poziție în UE, în ceea ce privește viteza de revenire, arată un studiu realizat de Colliers.

Cum au evoluat vânzările?

În luna aprilie 2021, în România s-a înregistrat o creștere cu 11,5% în vânzările de produse nealimentare. În Uniunea Europeană, vânzările au fost în medie cu 2% sub nivelul maxim înregistrat în ianuarie 2020. Rezultate mai bune decât România au obținut:

  • Lituania
  • Danemarca

Cele 2 țări au obținut o creștere cu aproximativ 16%.

„Din datele de piață pe care le avem, mare parte din această creștere rapidă a consumului în România vine din două direcții: comerțul online, folosit mai ales de locuitorii din orașele mai mari, care este cu aproximativ 50% peste vârful pre-pandemie, și schemele comerciale din orașele mai mici, unde nu există diversitate prea mare. Totuși, credem că schemele mari, dominante, vor rămâne performante pe termen lung datorită mixului generos de comercianți și a preferinței consumatorilor de a se putea inspira dintr-un centru comercial înainte de a face o achiziție, dar și de a putea vedea și atinge produsele înainte de a le cumpăra”, explică Simina Niculiță, Partner & Head of Retail Agency la Colliers.

Stocul total de retail modern

În prezent, stocul total de retail modern din România este de aprox. 4 milioane de mp:

  • peste 2,7 milioane – suprafață disponibilă pentru închiriere în mall-uri
  • restul – parcuri de retail.

„În orașele mai mici nu există aceeași putere de cumpărare ca în orașele mari, unde s-au dus în general dezvoltatorii până acum câțiva ani, dar locuri de muncă și mici antreprenori există și acolo. În plus, destul de multe orașe mai mici sunt sateliți ai orașelor mari, iar dacă într-o rază mică sunt mai multe localități, împreună ajung să reprezinte o zonă de atracție de peste 100.000 locuitori, cât un oraș de categoria Satu Mare, Suceava sau Buzău”.

„De asemenea, mulți români care pleacă periodic la muncă în străinătate au nevoie, atunci când revin acasă, de un centru comercial, chiar și de dimensiuni mai mici, la fel și rudele lor rămase în țară. Această migrație a dezvoltatorilor către parcuri de retail de dimensiuni mai reduse, amplasate în orașe oarecum ocolite până recent, căpătase contur în ultimii doi-trei ani, dar tendințele au fost întărite de evoluțiile economice în contextul pandemiei. Astfel, pare că următorul deceniu va aparține mai degrabă parcurilor de retail decât mall-urilor din orașele mari”, punctează Simina Niculiță.

Ce aspecte au mai fost remarcate?

Principalele aspecte remarcate au fost:

  • achizițiile din impuls s-au redus
  • sesiunile de cumpărături au devenit mai scurte
  • sesiunile de cumpărături au devenit mai frecvente
  • bonul de cumpărături a avut o valoare mai mare.

„Pe termen lung, credem că mai multe categorii de jucători din piață, proprietari sau chiriași, vor fi câștigători: cei cu o cotă de piață semnificativă, care își pot valorifica poziția în consecință, cei care dezvoltă proiecte de proximitate, în special în zonele rezidențiale emergente și proiectele mici și mijlocii, precum și parcurile de retail din orașele cu acoperire redusă a sistemelor moderne de retail”, conchide Simina Niculiță Partner & Head of Retail Agency la Colliers

În 2021, suprafața totală închiriabilă este de peste 150.000 de mp de noi spații comerciale moderne.

„O extindere de remarcat în acest an în București este Colosseum Mall, cu peste 16.000 de metri pătrați. O altă noutate este intrarea pe piață a dezvoltatorului polonez Scallier, care a achiziționat mai multe terenuri în țară și promite 40.000 de metri pătrați de noi spații comerciale până în 2022, iar o parte dintre acestea urmează să fie livrate în 2021”, conform Simina Niculiță, Partner & Head of Retail Agency la Colliers.

Citește și Topul companiilor din construcţii în 2021