Evoluţia afacerilor în România 2018: Perspectiva de creştere a afacerilor, în 2018, a fost ajustată de către managerii de companii. Cel puţin aşa arată un studiu realizat de Valoria: „Evoluția afacerilor din România în 2018”.
Potrivit cercetării, 75% dintre companii, față de 84% la începutul anului, afirmă că vor avea o cifră de afaceri în creștere în acest an.
În plus, 40% dintre firme, față de 24% anterior, sunt de părere că vor menține același număr de angajați, iar 29%, față de 17% la începutul anului 2018, afirmă că nu vor crește salariile.
Evoluţia afacerilor în România 2018: Alterarea sentimentului de business
„La fiecare ediție a cercetării Evoluția afacerilor din România întrebăm decidenții despre creșterea prognozată a cifrei de afaceri, profitului, investițiilor, nivelului salariilor în primul semestru și validăm consecvența perspectivei lor în semestrul al doilea. Ediția semestrului doi 2018 arată că alterarea sentimentului de business continuă. Datele comparative cu primul semestru al anului 2018 demonstrează această evoluție. Pentru majoritatea respondenților evoluția cifrei de afaceri și profitului se ajustează negativ. Apetitul pentru investiții a continuat, de asemenea, să se erodeze. Oportunitățile anului 2018 – creșterea economică, a consumului și exportului – sunt contrabalansate de provocările deficitului forței de muncă, productivității scăzute și creșterii costurilor”, spune Constantin Măgdălina, Expert Tendințe și Tehnologii Emergente, co-autor al cercetării.
Evoluţia afacerilor în România 2018: Cifra de afaceri
Comparativ cu ediţia de la începutul lui 2018, perspectiva de creștere continuă să fie conservatoare.
În semestrul al doilea se remarcă o scădere de 9 puncte procentuale a companiilor care estimează cifre de afaceri mai mari cu 5%-10%. Pe de altă parte, se observă o creștere de 5pp a celor care estimează o cifră de afaceri mai mică cu -10%-20%. Aceste date sunt urmate de o creștere de 6pp a celor care se așteaptă la o cifră de afaceri mai mică cu 5%-10% în acest an.
Pe domenii de activitate, cea mai mare creștere a cifrei de afaceri de 20%-30% este previzionată de 20% dintre firmele de IT. Studiul mai indică faptul că un avans de 18% se va înregistra pentru firme din producția industrială și de 14% dintre firmele din comerț.
Evoluţia afacerilor în România 2018: Profitul
Estimările privind evoluția profitului din a doua jumătate a anului 2018 sunt şi ele mai pesimiste decât erau la începutul anului.
Cu toate că 16% dintre companii (față de 14% anterior) se așteaptă ca profitul să crească cu 10%-20% în acest an, se remarcă scăderi de 9pp și 5pp pe palierele 1%-5% și respectiv 5%-10%.
În plus, se majorează de la 12% la 30% procentul firmelor care spun că profitul lor va fi mai mic în 2018.
Cea mai mare creștere a profitului, de peste 30%, o avansează 30% dintre firmele din IT. Acestea sunt urmate de 15% din producția industrială și 13% construcții și imobiliare care estimează creșteri de 20-30%.
Evoluţia afacerilor în România 2018: Investițiile
În a doua parte a anului, 27% dintre companii precizează că nu vor crește investițiile. Nivelul este în creştere față de 18% în primul semestru.
Studiul mai arată că 49% dintre firme vor să își crească investițiile cu 1%-10%, față de 46% anterior, în timp ce numai 10% dintre companii spun că vor crește investițiile cu 20% până la peste 30%, în a doua parte din 2018, comparativ cu 15% la începutul anului.
„Cercetarea este instrument de dialog cu mediul de business din România. Rezultatele acestei cercetări surprind dinamica percepției executivilor de top prin adăugarea rezultatelor fiecărei ediții. În semestrul al doilea al anului 2018 constatăm pierderea încrederii că principalii indicatori de business vor avea o evoluție favorabilă. Cu unele excepții, industrii precum producție industrială, IT, comerț, servicii, agricultură, se aliniază tendinței generale. Încrederea în evoluțiile favorabile scade în a doua jumătate a anului 2018. În acest an pariul companiilor pe creșterea cifrei de afaceri, profitului, sau investițiilor se face pe mize mai mici”, spune Elena Badea, Managing Director, Valoria.
Evoluţia afacerilor în România 2018: Provocări și oportunități
Cele mai importante provocări pentru companii, în a doua jumătate a anului, comparativ cu primul semestru din 2018, sunt următoarele:
- lipsa forței de muncă (61% vs 59%)
- creșterea productivității (48% vs 37%)
- creșterea costurilor (41% vs 21%)
- motivarea salariaților (37% vs 25%)
- schimbările din domeniul fiscal (21% vs 62%)
Cele mai remarcabile oportunități, potrivit cercetării din a doua parte a anului 2018 comparativ cu prima jumătate a anului, sunt:
- creșterea economică (60% vs 72%)
- creșterea consumului (69%)
- creșterea exporturilor și deschiderea altor piețe (45% vs 52%)
- digitalizarea și oportunitățile din online (40% vs 41%)
- accesarea fondurilor europene și a finanțărilor pentru IMM-uri (29% vs 36%).