Gestionarea cladirilor de birouri in 2021

Gestionarea clădirilor de birouri în 2021: Recomandări de la specialişti

19.01.2021

Gestionarea clădirilor de birouri în 2021. În 2020, pandemia de coronavirus a adus o serie de schimbări radicale în toate domeniile de activitate și a influențat ireversibil modul în care trăim, lucrăm și interacționăm. Şi, în continuare, pandemia continuă să pună probleme în toate tipurile de spații – industriale, comerciale, de birouri – managerii de facilități au acum o responsabilitate considerabilă în asigurarea siguranței sanitare. Această așteptare le oferă momentul oportun pentru a actualiza sistemele interne și pentru a duce procesele de gestionare a facilităților la nivelul următor, spune Lucian Anghel, Fondator și CEO, Timepal Romania și Facilities Management Services.

Gestionarea clădirilor de birouri în 2021. Provocări

În plus, managerii de facilități din clădirile de birouri se confruntă acum cu o serie mare de provocări:

  • găsirea de soluții pentru ocuparea spațiilor libere
  • găsirea celor mai bune soluții de optimizare a costurilor

Gestionarea clădirilor de birouri în 2021. Recomandări

În acest context, Lucian Anghel, Fondator și CEO, Timepal Romania și Facilities Management Services, oferă recomandări privind modalități de gestionare a facilităților (facility management – FM) în anul 2021.

1. Explorați oportunitățile SPaaS (spațiul ca serviciu)

Pe măsură ce munca la distanță continuă să devină noul „normal”, multe clădiri de birouri vor avea mai multe spații disponibile decât înainte. Acest spațiu liber nu este întotdeauna ieftin de întreținut, mai ales dacă trebuie să mențineți temperatura potrivită și în zonele care nu sunt utilizate.

Spațiul ca serviciu (SPaaS) pornește de la ideea că proprietarii de clădiri pot oferi chiriașilor închirieri de spații pe termen mai scurt plus funcții de suport concepute pentru a le îmbunătăți experiența de utlizare. Înainte de pandemie exemple de SPaaS puteau fi găsite doar în spațiile de folosință colaborativă, tip HUB. Cel mai frecvent, companiile care gestionau aceste spații au adăugat valoare sub formă de evenimente exclusive, servicii de suport și tipărire sau chiar cafenele. Acum acest model poate fi preluat și de clădirile de birouri pentru anumite spații vacante.

2. Automatizarea ca facilitate de confort și transparență de cost pentru utilizatorul final

Automatizarea poate oferi o serie de îmbunătățiri sistemului existent de gestionare a facilităților. Există o varietate de soluții de automatizare a clădirilor (Building Management Systems – BMS) care pot fi implementate pentru a economisi timp și bani.

Adaptarea spațiilor de lucru în functie de utilizator pe baza de scenarii memorate pentru fiecare utilizator se poate face automat și în timp real. Adaptarea ține cont de nivelul de iluminare, condițiile climatice precum și accesul la facilitățile din spațiu (vidoconferință, sonorizare ambientală, umbrire,..). La fel și utilizarea spațiilor poate fi alocată și facturată pe centre de cost sau clienți în funcție de durata ocupării spațiului și recunoașterea utilizatorului.

Repartizarea costurilor și inclusiv a contorizării utilităților care deservesc spațiul se poate face automat și va genera o transparență a costurilor și eficientizarea acestora. Controlul facilităților din spații este alocat pe baza de utilizator și este deja prezent sub formă de aplicație pe telefoanele mobile și comunicație via bluetooth.

3. Utilizați Internetul lucrurilor (IoT)

Internetul lucrurilor (IoT) și tehnologiile care cresc gradul de conectare al dispozitivelor (M2M) și al oamenilor fac un loc de muncă mai sigur și mai eficient – atât din punct de vedere financiar, cât și din punct de vedere al securității muncii si al productivității. Internetul Lucrurilor (IoT) este un sistem de dispozitive construit cu capacități de conectivitate între echipamente care le permit acestora să comunice și să schimbe date între ele.

Cu tehnologia IoT, companiile pot crea sisteme de mare eficiență, iar managerii de facilități le pot folosi pentru a-și optimiza parametrii de administrare a proprietăților. De exemplu, dacă o companie implementează munca în schimburi, tehnologia IoT poate fi utilizată pentru a gestiona mai bine resursele pentru angajați, prin programarea ventilației, alocarea deskurilor, alimentarea cu consumabile a imprimantelor, a cafetierelor, spațiilor sanitare pentru a crea condiții sigure, respectiv a asigura distanțare fizică precum și multe altele.

Gestionarea clădirilor de birouri în 2021. Alte aspecte pentru evoluția domeniului de FM:

• Principalele provocări cu care se confruntă evoluția furnizorii FM sunt flexibilitatea de a se adapta la costul variabil generat de ocuparea variabilă a spațiului , asigurarea securității muncii personalului în condițiile restrictive de limitare a răspândirii pandemiei, ușurința în adaptarea la noile așteptări ale clienților.

• Tendințele majore din managementul facilităților țin de experiența oferită clienților, modul de utilizare al datelor colectate prin sistemele BMS și formarea unei comunități bazată pe sustenabilitate și solidaritate.

• Relevanța și influența IoT, precum și a (AI ) Inteligenței Artificiale, vor continua să crească în pondere acest domeniu, iar rezultatul va fi trecerea de la o abordare reactivă la una predictivă.

Citeşte şi Piața de media din România va creşte cu 4% în 2021

 

 

 

 

Citiți și despre: