centre comerciale

Centre comerciale ce urmează să fie deschise în 2019

01.11.2018

Datele arată că multe din centrele comerciale viitoare sunt situate în oraşe secundare și terțiare. Piaţa centrelor comerciale este în plină expansiune, în condiţiile în care puterea de cumpărare a românilor este în creştere şi multe localităţi mari sau medii nu oferă încă suficiente spaţii de retail modern.

Per total, stocul național modern de spații de retail a ajuns la 3,52 milioane de metri pătrați în 2018. Din acest total, aproape 30.000 de metri pătraţi de mall-uri şi centre comerciale au fost inauguraţi în prima parte a anului.

Din totalul stocului de spaţii de retail, 59% este reprezentat de sectorul centrelor comerciale, iar 41% de parcurile de retail.

Din actualul stoc de spații de retail, circa 51% au fost dezvoltate între anii 1999 şi 2008

Cele mai multe mall-uri sunt în Bucureşti

În ceea ce priveşte distribuţia pe oraşe, 32% din mall-uri se află în București. Pe de altă parte, 38 de procente sunt împărțite între 10 orașe mari. Este vorba de Constanța, Cluj-Napoca, Iași, Timișoara, Oradea, Brașov, Ploiești, Suceava, Craiova, Pitești.

Însă se poate remarca o creștere a activității regionale, în orașe secundare, precum  și în orașe terțiare. Acest lucru are în spate creșterea puterii de cumpărare la nivel regional.

Principalele tendințe pe segmentul de retail sunt avansul vânzărilor realizate online și creşterea semnificativă a numărului de mall-uri dezvoltate în orașe secundare și terțiare

Inaugurări centre comerciale 2019: 19 mall-uri în construcţie

În prezent, la nivel naţional, se află în construcţie nu mai puţin de 19 proiecte de retail, conform datelor CBRE. Dintre acestea, 13 sunt centre comerciale noi, iar în cazul a şase dintre ele este vorba de extinderea centrelor comerciale existente. Toate acestea au ca termen de inaugurare anul 2019.

Per total, noile mall-uri care vor fi deschise în 2019 însumează 367.000 de metri pătraţi.

Din proiectele aflate în construcție, la ora actuală, 53% este reprezentat de sectorul centrelor comerciale și 47% de parcurile de retail. Pe de altă parte, 18% din stocul de spații de retail aflate în dezvoltare sunt extinderi ale construcțiilor existente.

În prezent, 367.000 de metri pătraţi de spaţii de retail se află în construcţie. Proiectele urmează să fie inaugurate la finalul lui 2018 sau în 2019.

Dintre cele 19 proiecte de retail în construcție, cele mai mari, din punct de vedere al suprafeței dezvoltate, sunt:

  • Openville, din Timișoara, cu 47.000 de metri pătraţi
  • AFI Palace Brașov, cu 45.000 de metri pătraţi
  • Târgoviște Mall, cu 33.000 de metri pătraţi
  • Shopping City Târgu Mureș, cu 32.900 de metri pătraţi
  • Shopping City Satu Mare, cu 28.700 de metri pătraţi
  • DN1 Balotești, cu 28.000 de metri pătraţi
  • Baia Mare Value Center, cu 22.500 de metri pătraţi
  • Electroputere Parc din Craiova, cu 22.100 de metri pătraţi

Datele CBRE mai arată că, în prima jumătate din 2018, o mare parte (80%) din centrele comerciale finalizate sunt situate în oraşe secundare și terțiare.

Centre comerciale deschise în 2018

Datele Cushman & Wakefield arată că în ultima parte din 2018 nu se va deschide niciun centru comercial în Bucureşti. Pe de altă parte, în alte patru oraşe din România se vor deschide mall-uri care însumează o suprafaţă de 90.000 de metri pătraţi.

Centre comerciale deschise în prima parte din 2018:

  • Bistriţa Retail Park

  • Focşani Value Center

Bistriţa Retail Park şi Focşani Value Center sunt centrele comerciale deschise în primul semestru din 2018. Acestea însumează 14.000 de metri pătraţi de spaţii moderne de retail.

De asemenea, pentru finele anului 2018, urmează să mai fie deschise mall-uri în Satu Mare, Baia Mare, Roman şi Slobozia. Mai exact, este vorba de oraşe terţiare cu o cerere neacoperită de spaţii de retail modern.

Tot pentru finele anului 2018, este programată încheierea lucrărilor de extindere din cadrul  Shopping City Sibiu.

Magazinul IKEA, cea mai mare deschidere din capitală

Când vine vorba de Bucureşti, de departe cea mai importantă deschidere pe segmentul de retail este reprezentată de noul magazin IKEA.

Magazinul IKEA Pallady este al doilea din Romȃnia şi cel mare din Europa de Sud-Est. Unitatea de retail deţine o suprafaţă totală de 37.000 metri pătraţi. Magazinul este situat/e pe bulevardul Theodor Pallady.

Noi branduri internaţionale

În condiţiile în care se deschid noi mall-uri, din ce în ce mai mulţi retaileri internaţionali aleg să vină în România. Acesta este, conform CBRE, un semn că piaţa locală de retail se maturizează, devenind din ce în ce mai ofertantă. Doar în prima parte a anului, au intrat pe piaţa locală nouă branduri:

  • Kik, unul dintre cei mai mari discounteri de îmbrăcăminte din Germania;
  • Hugo Boss, brand german de îmbrăcăminte de lux;
  • Esquires Coffee, compania canadiană care deține un lanț de cafenele;
  • S-Karp, brand românesc de încălțăminte;
  • TAG Heuer, singurul magazin monobrand deschis în Europa de Est de marcă de ceasuri elvețiene;
  • Comma, retailer vestimentar;
  • Karaca, retailer de produse de uz casnic din Turcia;
  • Miniso, retailer japonez de produse pentru casă;
  • Vitapur Home, retailerul sloven de produse pentru casă, sportive și de călătorie.

 

Citiți și despre: