Criza de pe piața forței de muncă determină firmele să investească în digitalizare. Astfel, două treimi dintre companiile locale sunt decise să investească semnificativ în digitalizare, în următorii trei ani, în contextul în care 80% se confruntă, printre altele, cu problema resursei umane calificate, arată rezultatele unui studiu realizat în rândul a peste 300 de companii din industria românească.
De asemenea, 79% are în vedere investiții în producție, 50% în control și 46% în planificare.
Investiții în digitalizare. Problema forței de muncă
Problema lipsei resurselor umane afectează întreaga piață a muncii din țara noastră. Companiile din industrie se îndreaptă tot mai mult spre tehnologie, automatizare și digitalizarea proceselor, arată studiul de percepție ,,Digitalizarea în companiile industriale din România’’, realizat de Cult Market Research, la comanda Academia Industrială.
Majoritatea companiilor (74%) consideră că digitalizarea, reprezentată de noile tehnologii, robotizare, servicii cloud, sisteme inteligente și Big data, reprezintă principalul factor ce poate contribui la creșterea eficienței activității desfășurate.
Pe lângă digitalizare, modernizarea și formarea forței de muncă reprezintă, totodată, aspecte care pot crește eficiența companiilor, în opinia a 61% dintre companii.
Investiții în digitalizare. Studiul mai arată că:
- 49% mizează pe digitalizare pentru reorganizarea proceselor,
- 25% pentru îmbunătățirea condițiilor de muncă
- 15% prin mecanizare
Investiții în digitalizare. O prioritate recentă
Pentru două treimi dintre companiile din industrie, digitalizarea este o prioritate recentă, ce a început să se contureze în ultimii trei ani.
În prim-plan se află companiile mari, cu peste 1000 de angajați și bugete semnificative, interesate să investească în:
- digitalizarea producției (79%)
- controlul activității (50%)
- planificare (46%).
În plus, 28% dintre respondenți mizează pe digitalizare pentru procesele generale de operare, iar 26% pentru sprijinul decizional.
Investiții în digitalizare. Industria 4.0
,,A patra revoluție industrială, denumită generic Industria 4.0, este încă la început de drum în România. Deși aflate în etape incipiente ale implementării digitalizării, companiile din industrie privesc digitalizarea drept principala modalitate prin care pot crește eficiența companiei. Totuși, companiile nu profită la capacități maxime de noile tehnologii’’, arată concluziile studiului.
Motivele sunt legate, în primul rând, de condiții financiare și de infrastructură insuficiente – doar o treime dintre companiile din industrie dețin bugetele și infrastructura necesare pentru a-și digitaliza activitatea. Dincolo de restricțiile bugetare și de infrastructură, firmele se confruntă cu lipsa oamenilor instruiți în domeniu.
Investiții în digitalizare. Un transfer parțial al autonomiei decizionale sistemelor cibernetice
Prima revoluție industrială a fost reprezentată de mecanizare, de puterea apei și a aburului. A urmat a doua revoluție, caracterizată de producția de masă, de liniile de asamblare și de electricitate. Cea de-a treia revoluție industrială a fost reprezentată de automatizare și utilizarea computerelor.
În prezent, economia globală se află într-o nouă etapă, Industria 4.0, a patra revoluție industrială, caracterizată de informatizarea proceselor industriale, care conduce la crearea unei fuziuni între lumea fizică și cea digitală. Industria 4.0 presupune, în esență, un transfer parțial al autonomiei decizionale sistemelor cibernetice. La ora actuală, Industria 4.0 își centrează eforturile către inovare și crearea de noi modele de business.
Oamenii de afaceri români par să fi înțeles că, într-o economie globală, competitivitatea și performanța vor fi condiționate de modul în care vor implementa noile tehnologii.
Investiții în digitalizare. Planurile companiilor din România
În prezent, una din patru companii investește în digitalizare în mod continuu, iar 3 din 10 companii au realizat un plan de investiții pentru digitalizare.
Studiul arată, astfel, că cele mai multe companii din industrie și-au declarat intenția de a realiza investiții în digitalizare în viitor, chiar dacă nu și-au făcut încă niciun plan concret. Proporția companiilor care doresc investiția în următorii 3 ani ajunge la 97%.
Investiții în digitalizare. Industria IT
În prim-plan se află industria IT, care investește în cea mai mare măsură în mod continuu în digitalizare.
Pe de altă parte, industria textilă se confruntă mai mult cu lipsa muncii calificate în activități ce presupun abilități digitale și cu dificultăți de finanțare, comparativ cu celelalte ramuri industriale. Pe de altă parte, industria echipamentelor electrice și electronice deține în cea mai mare măsură resursele financiare pentru a realiza digitalizarea(raportat la nevoile proprii,conform unei evaluări proprii),
Investiții în digitalizare. Inovații
,,Tehnologiile implementate în prezent sunt eficiente, dar Industria 4.0 aduce inovații ce imprimă un ritm alert de schimbare de la zi la zi, pe care industria românească trebuie să îl urmeze pentru a se menține în competiție. În prezent, procesele de planificare, producție și control sunt cele mai prioritizate domenii pentru implementarea digitalizării. Acest aspect este unul firesc întrucât companiile au început și continuă digitalizarea pentru a-și crește eficiența, a avea un control mai bun asupra activității și a reduce timpii de lucru’’, arată concluziile studiului.
Potrivit studiului, companiile din industria românească implementează în prezent doar parțial tehnologiile industriei 4.0.
Investiții în digitalizare. Optimizarea proceselor
Situația este una bună privind optimizarea proceselor, colectarea și analiza datelor, automatizarea, conectarea la rețea și internetul, fiind noțiuni prezente în peste 50% dintre companii.
Totuși, există loc de îmbunătățire în ceea ce privește alte aspecte esențiale precum robotizarea, serviciile cloud, competențele digitale,sistemele inteligente și bigdata.
Investiții în digitalizare. Un ritm prea lent
,,Companiile românești din industrie sunt conștiente de impactul benefic al digitalizării asupra activitățiilor. Totuși, în prezent, implementarea digitalizării în industria românească se produce într-un ritm lent. Lipsa resurselor necesare (umane, financiare, de timp etc.) este menționată de către reprezentanții companiilor din industrie. Astfel, neavând toate resursele necesare pentru a implementa digitalizarea, companiile din industrie sunt nevoite să realizeze o selecție a priorităților’’, arată concluziile studiului.
Investiții în digitalizare. Estimări privind bugetele alocate
Doar 42% dintre reprezentanții companiilor au indicat estimări ale investițiilor în proiecte specific de digitalizare. Celelalte companii fie nu au astfel de proiecte, fie bugetele nu pot fi estimate, alocările bugetare fiind făcute după alte criterii.
77% dintre companii se axează, astfel, pe optimizarea proceselor, 75% pe colectarea și analiza datelor, 72% au menționat automatizarea proceselor, iar 69% – conectarea dispozitivelor la rețea
,,Digitalizarea se referă cel mai mult la colectarea și analiza datelor, îmbunătățirea proceselor, securitatea informatică și transparența și controlul operațiunilor. În situația companiilor din industrii ,digitalizarea se referă mai puțin la înlocuirea resursei umane prin mecanizare, controlul la distanță a proceselor și extinderea sistemelor electronice ale companiei’’, arată concluziile studiului.
Citește și Cluj Business Days 2019: Tehnologia și transformările digitale, dezbătute în cadrul evenimentului