Piața de publicitate online din România își continuă creșterea susținută. Astfel, conform datelor IAB România, în 2018, această piață a avansat cu 22%, comparativ cu 2017. Așadar, 2018 a fost unul dintre cei mai buni ani ai publicității online din România, înregistrând o creștere de 22% față de anul anterior și o valoare de 271,8 mil lei, depășind, pentru prima dată suma de 50 milioane de euro (aproximativ 57 milioane de euro).
Piața de publicitate online din România. Cel mai bun semestru din ultimii 10 ani
Semestrul al doilea al anului 2019 este cel mai bun semestru, ca valoare, din ultimii 10 ani. Astfel, s-a înregistrat cea mai mare valoare de până acum (peste 155 milioane de lei) și o creștere solidă de 33% față de semestrul anterior și de 19% față de aceeași perioadă din 2017.
Piața de publicitate online din România. Cele mai bune luni
Noiembrie și decembrie au fost cele mai bune luni. Acestea au avut alocate pentru prima dată bugete peste pragul de 30 milioane lei.
Comparativ cu piața europeană, țara noastră a înregistrat o creștere peste media de 13,9% (raportat la euro). Astfel, România a contribuit, alături de alte piețe din CEE (Ucraina, Belarus, Cehia, Serbia, Croația) la creșterea constantă a pieței la nivelul continentului.
Piața de publicitate online din România. Formate
În ceea ce privește formatele, în semestrul al doilea al anului 2018, Display Embedded (încadrate în conținut sau neintruzive) rămân de departe cel mai utilizat mod de a face reclamă (32%), alături de formatele de Display Social Media (21%) și Display Video (15%). În plus, Display Embedded înregistrează în semestrul al doilea din 2018 un volum semnificativ mai mare față de semestrele anterioare (67% față de H1-18 și 45% față de H2-17).
Piața de publicitate online din România. Social Media și Video
Social Media și Video raportează bugete în creștere de la un semestru la altul (de-a lungul perioadei de referință 2017-2018) cu 5% și respectiv 28% față de prima jumătate din 2018.
Pe întreg anul 2018, Display Embedded, Social Media și Video rămân cele mai importante formate (în aceeași ordine ca în 2017). Acestea au avut creșteri semnificative față de anul anterior (ca valoare absolută și ca procent în Total Revenue) și cumulează 76% din volumul total al pieței (față de 60% în 2017). Cea mai mare creștere este înregistrată de Video (67%). Avansul reflectă și tendințele la nivel european în ceea ce privește acest format.
Piața de publicitate online din România. Segmentul Mobile
În semestrul al doilea din 2018, Mobile raportează rate de creștere semestriale mai mari decât Desktop și reprezintă 55% din totalul bugetelor investite. Per ansamblul anului 2018, Mobile înregistrează o creștere de 35% (față de 2017) și depășește Desktop. Această tendință este înregistrată și la nivel European.
Per total, publicitatea în regim Programmatic reprezintă 21% din volumul total al pieței.
Piața de publicitate online din România. Buget
Industriile cele mai bine reprezentate la nivel de bugete sunt:
- Telecom
- Finanțe
- Cosmetice
Citește și Piața construcțiilor în 2019: Ce evoluție se înregistrează?
Pingback: Rabla pentru electrocasnice - lista persoane acceptate | Jurnalul de Afaceri