Povestea unui gigant: Alibaba

01.05.2016

În 17 ani de când a fost lansată, platforma are peste 330 de milioane de clienți. Conceptul de marketplace s-a tot vehiculat recent, însă puţine persoane ştiu exact în ce constă această noțiune şi cum funcţionează, sau că unele companii au reuşit să obţină venituri de miliarde implementând acest concept în momentul şi locul potrivit.

Marketplace-ul este locul în care o serie de companii partenere își afișează propriile produse. Mai exact, este un site care listează produsele, serviciile si ofertele unor parteneri înregistrați în fața unei audiențe mari, pentru un comision din vânzări.

La nivel mondial, Ebay a fost un pionier al acestui model. Apoi a apărut pe piaţă Amazon, însă cea mai de succes companie din acest domeniu este, de departe, gigantul chinez Alibaba.

În România, cel mai bun exemplu de marketplace este platforma eMag Marketplace. Companiile care îşi vând produsele prin intermediul platformei generează un sfert din veniturile eMag. Marketplace-ul a depăşit deja pragul de 1.000 de magazine partenere, oferta cuprinzând peste 13.000 de branduri și 1.100 de categorii listate, acoperind o gamă largă de produse.

Povestea Alibaba

Piaţa de e-commerce din China este imensă, iar aceasta este dominată de o singură companie: Alibaba.  Totul a început în urmă cu 17 ani când un profesor de engleză,  Jack Ma, a decis să îşi încerce norocul în antreprenoriat şi a înfiinţat o firmă care avea adresa web alibaba.com. Mai exact, era vorba de un portal de business-to-business care avea intenţia să creeze o legătură între  micii producători chinezi și clienţi sau companii din din Occident.

Ideea i-a venit în timpul unei călătorii făcute în Seattle în anul 1995, Jack Ma fiind cazat atunci la familia unui prieten şi astfel cunoscând ceea ce toată lumea numea „World Wide Web”. După ce a  căutat pe net cuvântul „bere” şi a văzut că niciun rezultat nu era din China, la întoarcere a hotărât să schimbe acest lucru. Mai întâi a creat un website denumit „China Pages” şi, mai târziu, Alibaba.

Alibaba Group este cel mai mare site chinezesc de comerț electronic. A fost înființat în anul 1999 de 18 persoane, cu o investiție inițială de 25 de milioane de dolari

Salariu de profesor

Deși s-ar putea crede că Jack Ma se pricepea la matematică, lucrurile nu stau deloc aşa. Acesta a picat de două ori examenul de admitere la universitatea din oraşul natal, având, în schimb, o pasiune pentru limba engleză.

Vorbea această limbă de la o vârstă destul de mică şi o practica aproape zilnic, mergând pe bicicletă timp de 40 de minute spre un hotel unde putea vorbi  cu străini. A fost într-un final acceptat la o universitate unde a studiat şi a devenit profesor de engleză. Salariul lui era extrem de mic: 100 – 120 renminbi, adică 12-15 dolari pe lună. În consecință, a visat întotdeauna să intre într-o afacere.

Scopul Alibaba: să ajute micile afaceri

În anul 1999, Jack Ma a strâns un grup de prieteni în garsoniera sa şi a pus bazele companiei Alibaba, un serviciu menit să ajute micile afaceri chineze. Scopul site-ului era să folosească internetul pentru a se stabili relații de comerț cu pieţele din toată lumea.

Alibaba este cel mai mare serviciu de e-commerce din China, o ţară cu mai mult de 600 de milioane de utilizatori de internet. În anumite studii, Alibaba este cea mai mare companie de e-comerţ din lume.

Avantajele competitive

Dezvoltarea companiei de-a lungul timpului s-a bazat pe obținerea unui avantaj competitiv în contextul oferit de piaţa din China. “eBay poate fi un rechin în ocean”, a afirmat Jack Ma într-unul din interviurile oferite de el.  „Dar eu sunt un crocodil în râul Yangzi. Dacă ne luptăm în ocean, pierdem, dar dacă ne luptăm în râu, atunci noi câştigăm”, explica fondatorul Alibaba.

Estimările arată că în următorii patru ani, piaţa de e-commerce din China va deveni mai mare decât pieţele din Statele Unite, Marea Britanie, Germania şi Franţa la un loc

Cea mai mare companie din China de retail online

Acum, Alibaba este cea mai mare companie de retail online din China, iar unele topuri o clasează pe primul loc la nivel mondial. Aproximativ şase milioane de vânzători sunt incluşi în listele de pe site-ul companiei.

Per total,  firma chinezească generează mai multe tranzacţii pe internet decât Amazon şi eBay împreună. Mai exact, Alibaba este un hibrid între cele două societăţi americane şi deţine în jur de  80 la sută din comerţul pe internet realizat în China, o piaţă în plină expansiune.

Jack Ma a reuşit să ajungă cel mai bogat chinez, ocupând locul 36 în topul Forbes al celor mai bogaţi oameni ai lumii

Vânzări de 463 de miliarde de dolari

Compania Alibaba a înregistrat, în anul fiscal 2015, un volum de vânzări de peste 3.000 de miliarde de yuani ( 463 de miliarde de dolari), în creştere cu 23% faţă de anul anterior. Compania ar putea depăşi Walmart în anul fiscal 2016 (întâi aprilie 2015 – 31 martie 2016), devenind astfel cea mai mare platformă de vânzare cu amănuntul la nivel mondial.

Alibaba are peste 330 de milioane de clienţi care au făcut o achiziţie de pe una dintre cele două marketplace-uri pe care le deţine: Tmall şi Tabao

Peste 330 de milioane de clienţi

Compania Alibaba a avut peste 330 de milioane de clienţi care au făcut o achiziţie de pe una dintre cele două marketplace-uri pe care le deţine: Tmall (dedicată doar brandurilor, unde accesul este permis doar pe bază de invitaţie) şi Tabao (un marketplace consumer to consumer).

Locul doi este ocupat de Amazon, cea mai mare platformă marketplace din Statele Unite, cu peste 270 de milioane de clienţi, locurile următoare în clasament fiind ocupate de marketplace-urile eBay, Groupon, Etsy şi Zalando.

Alibaba estimează să atingă un volum al tranzacţiilor de 1 miliard de dolari până în anul 2020

Volumul de 463 de miliarde de dolari reprezintă triplarea tranzacţiilor faţă de 2012 şi dublarea faţă de 2013. Reprezentanţii Alibaba estimează să atingă un volum al tranzacţiilor de 1 miliard de dolari până în 2020.

 

 

Citiți și despre: