Stiri: Social

Reforma sistemul de asistență socială 2024. 

Reforma sistemului de asistență socială: Ce proiect de lege a adoptat Camera Deputaților?

28.03.2024

Warning: DOMDocument::loadHTML(): htmlParseEntityRef: expecting ';' in Entity, line: 27 in /home/jurnalul/public_html/www/wp-content/themes/jurnalul/functions.php on line 2878

Reforma sistemului de asistență socială 2024. Camera Deputaților a adoptat proiectul de lege pentru modificarea și completarea unor acte normative în domeniul asistenței sociale, proiect al cărui parcurs legislativ a început pe 7 septembrie 2023 când a fost prezentat în primă lectură în ședința de Guvern.

Acte normative

Se îmbunătățesc, astfel, șase acte normative esențiale pentru sistemul de asistență socială din România:

– Legea asistenței sociale nr. 292/2011;

– Legea nr. 197/2012 privind asigurarea calității în serviciile sociale;

– Legea nr. 17/2000 privind asistența socială a persoanelor vârstnice;

– Legea nr. 78/2014 privind reglementarea activității de voluntariat în România;

– OUG nr. 113/2011 privind organizarea și funcționarea Agenției Naționale pentru Plăți și Inspecție Socială;

– OUG nr. 82/2016 pentru aprobarea statutului special al funcției publice specifice de inspector social și pentru modificarea și completarea unor acte normative.

Reforma sistemului de asistență socială 2024. Principalele modificări

  • Sunt reglementări clare, ferme și curajoase care stabilesc limitele în care se desfășoară activitatea furnizorilor de servicii sociale în interesul oamenilor. Legea întărește asistența socială la nivelul comunităților mici.
  • Se modifică modalitatea de finanțare a serviciilor sociale pe principiul ”finanțarea urmează beneficiarul”, iar banul public este cheltuit transparent cu un traseu mai ușor de urmărit.
  • Se consolidează rolul inspectorului social și capacitatea funcțională a Inspecției Sociale.
  • Furnizorii de servicii sociale vor fi consiliați gratuit de către reprezentanții ANPIS, astfel încât să cunoască toate obligațiile pe care le au potrivit legislației.
  • Niciun serviciu social nu va mai putea funcționa, nici măcar provizoriu, fără controlul în teren al inspectorilor sociali.
  • Va fi înființat registrul național electronic de evidență a persoanelor beneficiare de servicii sociale și revizuit registrul electronic unic al serviciilor sociale, astfel inspectorii care fac verificările din teren vor avea, în timp real, toate datele necesare.
  • Pentru prima dată se introduc sancțiuni penale pentru furnizarea de servicii fără licență.
  • Amenzile cresc de 5 ori, până la 100.000 de lei.

Ce spune ministrul Muncii?

”Le mulțumesc tuturor celor care s-au implicat în procesul de elaborare a noii legi: organizații neguvernamentale, Avocatul Poporului, Colegiul Național al Asistenților Sociali, reprezentanți ai cultelor religioase, mediul universitar, organizații patronale și sindicale, UNICEF, Banca Mondială. Aceast proiect este un rezultat important, dar trebuie să continuăm munca împreună în procesul de implementare a reformei asistenței sociale și regenerarea încrederii”, a declarat Simona Bucura-Oprescu, ministrul Muncii și Solidarității Sociale. Proiectul de lege merge la promulgare.

Citește și Digitalizarea raportărilor fiscale în 2024. Ce schimbări apar la e-Factura?