Spatii industriale Romania

Spaţii industriale: Se va depăşi „borna” de 5 milioane de metri pătraţi

29.10.2020

Spaţii industriale România. Cel de-al treilea trimestru al anului 2020 a adus o activitate crescută pe segmentul spațiilor industriale, unde companiile din retail și servicii aferente, respectiv curierat și logistică, au închiriat peste 300.000 mp. Acestea deţin o pondere de 50% din totalul tranzacțiilor, dublu față de anul 2015, arată raportul CBRE Market Snapshot Q3.

Spaţii industriale România. Estimări pentru finele anului

Volumul în creștere de tranzacții de închiriere a alimentat dinamica dezvoltărilor de noi proiecte industriale. Stocul de spații industriale din România a ajuns la 4,84 mil. mp la sfârșitul trimestrului al treilea, după ce în primele nouă luni au fost livrați 389.000 mp. În plus, 260.000 mp. urmează a fi finalizați în trimestrul al patrulea, astfel încât până la finalul anului, stocul de spații industriale va depăși borna de 5 milioane mp., potrivit datelor CBRE Research.

Raportat la populația României, acest volum reprezintă un stoc industrial de 260 mp. per mia de locuitori, sub nivelul din regiune (347 mp. per mia de locuitori în Ungaria sau 510 mp. per mia de locuitori în Polonia). Avem, aşadar, un potențial de creștere în continuare. Alți 250.000 mp. de spații industriale sunt în construcție și urmează a fi livrați în primele trei trimestre din 2021.

Spaţii industriale România. Bucureşti

„Aproape jumătate din stocul total existent este concentrat în București, însă dacă analizăm proiectele aflate în construcție, observăm un interes ridicat pentru vestul și nordul țării. Peste 70% din noile proiecte se află în aceste zone, pe care dezvoltatori precum CTP, WDP, Element Development și Global Vision au pariat prin extinderea portofoliilor. Centrul țării devine de asemenea atractiv și remarcăm noi dezvoltări din partea VGP”, a subliniat Andrei Jerca.

Spaţii industriale România. Un trend important

Un trend important în primele trei trimestre din 2020 este evoluția retailului către omnichannel. Pe de o parte, retailerii se concentrează pe rețeaua de magazine fizice, unde CBRE lucrează intens pe optimizarea de portofolii iar pe de altă parte investesc noi resurse pentru a beneficia de creșterea vânzărilor online, extinzându-și capacitățile logistice.

„Evoluția retailului către omnichannel generează o nevoie sporită de spații logistice, alimentată de lipsa de predictibilitate vizavi de posibilele restricții din partea autorităților într-un moment cheie pentru retail. Trimestrul al patrulea, prin Black Friday, Moș Nicolae și Crăciunul, generează peste 30% din vânzările totale de retail online, iar extinderea spațiilor logistice influențează experiența de cumpărare și implicit vânzările de retail”, a declarat Carmen Ravon, Head of Retail and Land, Omnichannel Real Estate Solutions, în cadrul CBRE România.

Stocul de spaţii de retail

Stocul modern de retail din România era estimat la finalul trimestrului al treilea la 3,84 mil. mp. În primele nouă luni au fost livrați 90.000 mp odată cu finalizarea proiectelor:

  • Dâmbovița Mall
  • Shopping City Târgu Mureș
  • NEST Miercurea Ciuc
  • NEST Oradea.

În trimestrul al patrulea, alți 82.000 mp vor fi livrați în orașele Alba Iulia, Baia Mare, Brașov, Slobozia, Sibiu și Timișoara, prin deschiderea de noi proiecte sau extinderea celor existente, îndreptându-ne astfel spre pragul de 4 mil. mp, arată datele CBRE Research.

„Proiectele livrate în 2020 au fost inițiate în 2019 sau chiar mai devreme. În continuare, investitorii devin precauți în ceea ce privește dezvoltarea proiectelor de mari dimensiuni și remarcăm mai degrabă un apetit pentru proiecte mici și medii, în special parcuri de retail. Astfel de proiecte, cum este și parcul de retail dezvoltat de Synergy în zona Pipera-Voluntari, ar putea deveni motorul pieței în următorul an”, a adăugat Carmen Ravon.

Citeşte şi dm drogerie markt devine membru AMRCR

 

 

 

Citiți și despre: