Produse fabricate in Romania

Câți bani alocă românii pentru mâncare?

10.04.2020

Românii alocă din ce în ce mai mult pentru aprovizionarea cu produse alimentare. S-a ajuns la această concluzie luând în considerare cifrele de afaceri realizate de retailerii locali în ultimii 10 ani. În plus, situația actuală va contribui la o creștere și mai spectaculoasă a acestei industrii.

Cifra de afaceri a retail-ului alimentar din România a fost de 107 miliarde de lei în 2018, cu aproape 67% mai mare decât nivelul din 2009 și 9,6% față de 2017, potrivit celei mai recente analize KeysFin.

Câți bani alocă românii pentru mâncare? Pandemia de coronavirus

Pandemia de coronavirus a adus cu ea o cerere crescută pentru produsele de bază. La această cerere, companiile s-au adaptat rapid prin:

  • suplimentarea imediată a stocurilor
  • campanii ample de informare, prevenție și responsabilizare a populației
  • eforturi crescute de igienizare a spațiilor.

În plus, retailerii au mizat și pe dezvoltarea accentuată a unui segment devenit esențial peste noapte. Este vorba de comerțul online cu livrare la domiciliu.

Cu toate acestea, cererea crescută de produse a dus inițial și la creșterea prețurilor. Astfel, potrivit unei analize realizate de Consiliul Concurenței în martie, pe baza datelor din Monitorul Prețului, salamul, roșiile proaspete, laptele și merele s-au scumpit cel mai mult în luna martie a acestui an. Astfel, dacă un litru de lapte costa 3,94 lei în decembrie 2019, acesta ajunsese să coste 4,95 lei în 23 martie 2020.

De asemenea, marile supermarketuri au reacționat rapid la sesizările clienților cu privire la scumpiri. Magazinele au făcut un angajament de a plafona prețurile la produsele de bază. Primul a fost CARREFOUR ROMÂNIA. Compania a anunțat recent că plafonează prețurile pentru 500 de produse de bază până de Paște. După aceea, acest anunț a fost făcut și de MEGA IMAGE.

Câți bani alocă românii pentru mâncare? 125 de miliarde de lei, în 2020

Specialiștii KeysFin estimează depășirea pragului de 112 de miliarde de lei în 2019, pentru ca în 2020, ritmul de creștere să se dubleze cel puțin, la aproape 125 de miliarde de lei. Creșterea va veni pe fondul panicii cumpărătorilor din ultimele săptămîni, care s-au temut de dispariția anumitor produse și au lăsat goale rafturile multor magazine.

Un maxim istoric

„Dublarea ritmului de creștere va duce la un maximum istoric pentru retailul alimentar, unul dintre segmentele cel mai puțin afectate de pandemie. Cu toate acestea, retail-ul alimentar este o piață dictată de jucătorii mari, iar magazinele mici rezistă în general doar când acoperă cererea în puncte în care cei mari nu ajung. În perioada următoare, micii întreprinzători vor avea mai multe șanse de reușită dacă vor primi susținere din partea autorităților și dacă românii își vor schimba obiceiurile de consum, alegând să cumpere mai multe produse românești și din mai multe formate de magazine, atât hypermaket-uri sau alte formate ale retail-ului alimentar modern, cât și magazine mici, ale unor comercianți locali“, a declarat Roxana Popescu, Managing Director al KeysFin, unul din cei mai importanți furnizori de soluții de business information din România.

Câți bani alocă românii pentru mâncare? Topul companiilor

Cele mai mari 10 companii din retail-ul alimentar au avut, în 2008, o cifră de afaceri cumulată de 57 de miliarde de lei. Acestea au generat peste 53% din cifra de afaceri totală a industriei.

Liderul pieței de retail alimentar este KAUFLAND ROMANIA SCS, cu o cifră de afaceri de 10,9 miliarde de lei și o cotă confortabilă de piață de peste 10%. Compania germană este și cel mai profitabil jucător din piață, înregistrând un profit net de 788 milioane de lei, cu 18% mai mult decât în 2017, și, totodată. reprezintă cel mai mare contributor* la bugetul statului: 233 milioane de lei în 2018.

În clasamentul companiilor din retail-ul alimentar după cifra de afaceri, s-a produs o rocadă în top cinci. LIDL DISCOUNT SRL a urcat pe locul al doilea, înaintea CARREFOUR ROMÂNIA SRL, care se clasează pe poziția a treia. AUCHAN ROMÂNIA SA este înlocuit pe locul 4 de PROFI ROM FOOD SRL. Retailerul ajunge pentru prima dată în acest top.

Câți bani alocă românii pentru mâncare? Plăți către bugetul de stat

Primii cinci jucători ai industriei de retail alimentar au contribuit cu aproape 660 de milioane de lei la bugetul statului în 2018. Acest lucru constituie 42% din totalul de 1,6 miliarde de lei din industrie.

Industria de retail alimentar cuprindea peste 229 mii de angajați în 2018. Cei mai mulți lucrau pentru PROFI ROM FOOD SRL, respectiv 13.578 din aceștia.

Creșterea profitului

Creșterea afacerilor din retail-ul alimentar a fost însoțită și de o evoluție accentuată a profitabilității. În 2018, profitul net al companiilor din domeniu a înregistrat o creștere cu 8% în comparație cu anul precedent și a fost cu 224% mai mare decât în 2009, însumând aproape 3,8 miliarde de lei. Primii 5 jucători au înregistrat cumulat un profit net de 1,8 miliarde de lei, ceea ce a constituit 47,5% din total, în 2018.

Rezultatul net (profit minus pierdere netă) s-a îmbunătățit semnificativ de la o pierdere de peste un miliard de lei în 2011, la un rezultat net pozitiv de 2,6 miliarde de lei înregistrat la nivelul anului 2018.

Citește și Măsuri Lidl coronavirus. Anunțul făcut de companie

 

 

Citiți și despre: