Legătura dintre logistica inversă și loialitatea clienților este una extrem de importantă. Logistica inversă este un tip de management al lanțului de aprovizionare prin care mărfurile ajung de la clienți înapoi către vânzători sau producători. Odată ce un client primește un produs, procesele precum retururile sau reciclarea țin de așa-numita logistică inversă. Așadar, logistica inversă se referă la toate operațiunile legate de reutilizarea produselor și materialelor, precum și la returnarea lor. De asemenea, activitățile care țin de de reparații și comercializare pot fi, de asemenea, incluse în definiția logisticii inverse.
În logistica inversă, bunul se mișcă înapoi cel puțin un pas în lanțul de aprovizionare, adică se întoarce de la client la distribuitor sau la producător.
În logistica inversă, bunul se mișcă înapoi cel puțin un pas în lanțul de aprovizionare, adică se întoarce de la client la distribuitor sau la producător
Logistica inversă începe de la consumatorul final
Logistica inversă începe, prin urmare, de la consumatorul final, trecând înapoi prin lanțul de aprovizionare la distribuitor sau de la distribuitor înapoi la producător. Logistica inversă poate include și procesele în care consumatorul final este responsabil pentru eliminarea finală a produsului, inclusiv reciclarea, recondiționarea sau revânzarea.
Organizațiile folosesc logistica inversă atunci când mărfurile se deplasează de la destinație înapoi prin lanțul de aprovizionare la vânzător și, eventual, înapoi la furnizori. Scopul este de a recâștiga valoare din produs sau de a-l elimina. De asemenea, la nivel mondial, retururile valorează aproape un trilion de dolari anual și au devenit din ce în ce mai frecvente odată cu creșterea comerțului electronic.
Orice acțiune logistică după livrarea produsului implică logistică inversă
Atunci când bunul este transmis printr-un lanț de aprovizionare, logistica tradițională presupune ca acesta să ajungă la distribuitor și mai departe la client. În schimb, orice acțiune logistică după livrarea produsului implică logistică inversă.
Dacă produsul este defect, clientul va returna produsul. Producătorul trebuie să organizeze apoi expedierea produsului defect, să testeze produsul, să îl dezasambleze, să îl repare, să îl recicleze sau să îl elimine.
Recupera valorii produsului
Obiectivele logisticii inverse sunt reprezentate de recupera valorii produsului, precum și de a asigura clienți fideli. Este important de știut că sub 10% din achizițiile din magazin sunt returnate, comparativ cu cel puțin 30% dintre articolele comandate online. Companiile inteligente folosesc logistica inversă pentru a-și fideliza clienții și pentru a-și minimiza pierderile legate de returnări.
CASETA
Cel puțin 30% dintre articolele comandate online sunt returnate
Cinci pași pentru o logistică inversă eficientă
Procesarea returului
Procesul de returnare începe atunci când consumatorul semnalează că dorește să returneze un produs. Acest pas ar trebui să includă autorizarea de returnare și să identifice starea produsului. Acest proces presupune, de asemenea, programarea modului în care se va face expedierea produsului returnat, aprobarea rambursărilor și înlocuirea mărfurilor defecte.
Ocupați-vă de returnări
Odată ce un produs returnat ajunge înapoi la comerciant, acesta trebuie inspectat și inclus într-o categorie privind starea lui de funcționare. După aceea, produsele trebuie sortate ca fiind: de reparat, de revândut ca nou, de revândut ca retur, de reciclat, de recondiționat sau de transformat în deșeu.
Produsele trebuie sortate ca fiind: de reparat, de revândut ca nou, de revândut ca retur, de reciclat, de recondiționat sau de transformat în deșeu
Nu țineți produsele returnate prea mult timp în depozit
Ar fi indicat să nu țineți produsele returnate prea mult timp în depozit. Dacă un produs trebuie reparat, aceasta trebuie trimis la departamentul care se ocupă de reparații în cel mai scurt timp.
Reparați produsele sau reciclați-le
După ce produsul a ajuns la departamentul de reparare, trebuie să se stabilească starea lui și dacă poate fi sau nu reparat. În cazul în care nu poate fi reparat, este important să recuperați orice piesă care ar putea fi folosită sau vândută pe viitor.
Piesele și produsele pe care nu le puteți repara, reutiliza sau revinde trebuie trimise în zonele pentru reciclare.
Piesele și produsele pe care nu le puteți repara, reutiliza sau revinde trebuie trimise în zonele pentru reciclare
Logistica inversă este mai mult decât gestionarea returnărilor
Logistica inversă este mai mult decât gestionarea returnărilor, este vorba de toate activitățile comerciale sau necomerciale legate de evitarea returnărilor, depozitarea acestora, eliminarea pierderilor și toate problemele legate de procesele post-vânzare.
Procesele optimizate de logistică inversă produc beneficii financiare și au, în același timp, un impact pozitiv asupra mediului și culturii de afaceri.
Procesele optimizate de logistică inversă produc beneficii financiare și au, în același timp, un impact pozitiv asupra mediului și culturii de afaceri
De asemenea, aceste procese eficiente pot duce la o mai bună vizibilitate a lanțului de aprovizionare, ceea ce aduce la beneficii importante precum reducerea costurilor, o satisfacție ridicată a clienților, o retenție mai bună a clienților, servicii mai rapide și mai eficiente, reducerea pierderilor, o imagine bună de brand, precum și reducerea deșeurilor și o mai mare durabilitate.
O provocare importantă pentru companii este de a procesa retururile cu un nivel de profesionalism, astfel încât clienții să fie mulțumiți de serviciile oferite, iar firma să poată recupera rapid costurile produsului.
Studiile arată că legătura dintre logistica inversă și loialitatea clienților este una extrem de importantă. Așadar, companiile ar trebui să aibă procese clare și simple care țin de logistica inversă, astfel încât loialitatea clienților să se păstreze, chiar dacă ei nu au fost mulțumiți de un anumit produs.