Finante

conflicte de munca

Cum puteţi să gestionați și să rezolvați conflictele la locul de muncă?

01.09.2022

Găsirea sursei conflictului este pasul principal pentru a rezolva orice problemă. Conflictele apar tot timpul, atât în viaţa de familie, între prieteni, cât şi la locul de muncă. În viaţa profesională, de obicei, conflictele provoacă un grad mare de frustrare, disconfort, tristețe, precum și furie. Însă, trebuie menţionat că în general conflictele reprezintă un aspect normal al vieții. În lumea de astăzi, companiile angajează persoane din diverse regiuni ale lumii, cu medii culturale și intelectuale diferite, precum și cu diferite puncte de vedere. Într-un mediu de lucru în care oamenii au perspective diferite față de aceeași problemă, dezacordurile vor apărea cu siguranţă.

Conflictele sunt inevitabile în viața de zi cu zi, iar specialiştii în managementul conflictelor spun că nu este indicat să încercăm să le prevenim, ci mai degrabă să le rezolvăm și să le gestionăm într-un mod eficient. Atunci când oamenii folosesc instrumentele adecvate de rezolvare a conflictelor, ei vor putea evita o serie de probleme majore. Aşadar, stabilirea unor procese de gestionare a conflictelor într-o companie este fundamentală, deoarece reduce nemulţumirile angajaților.

Rezolvarea conflictelor este esențială în lumea corporativă şi poate face diferenţa între un mediu de lucru funcţional şi unul ineficient.

Prin urmare, vă prezentăm câteva modalități prin care puteți gestiona și rezolva conflictele la locul de muncă!

Sursa conflictului

Primul pas în rezolvarea conflictului este reprezentat de clarificarea sursei acestuia. Definirea cauzei conflictului vă va permite să înțelegeți cum a apărut problema în primul rând. În plus, veți putea determina părţile aflate în conflict să ajungă la un prim acord. Pentru a face acest lucru, trebuie să discutați deschis şi să garantați înțelegerea reciprocă. Asigurați-vă că obțineți cât mai multe informații despre perspectiva fiecărei părți şi continuați să puneți întrebări până când sunteți sigur că toate părțile aflate în conflict înțeleg cauza problemei.

Găsirea sursei conflictului este pasul principal pentru a rezolva orice problemă

Un loc „neutru” care oferă confidenţialitate discuţiilor

Pentru a avea o conversație constructivă, trebuie să găsiți un mediu în care să puteți vorbi în siguranță. Un astfel de loc vă permite, de asemenea, să vă asumați riscurile necesare pentru o comunicare sinceră cu privire la problemele care au generat conflictul.

Așadar, înainte de a încerca să rezolvaţi orice problemă, este indicat să găsiţi un loc „neutru” care poate oferi confidenţialiltate.

Gestionarea conflictelor la locul de muncă. Ascultarea activă

După ce a fost găsit un loc „neutru”, este indicat să oferiţi fiecarei părţi implicate în conflict posibilitatea de a-și expune opiniile și percepțiile cu privire la problema în cauză. Este bine să se ofere fiecărei părți același timp pentru a-și exprima nemulţumirile și preocupările fără a favoriza pe nimeni. Îmbrățișați o abordare pozitivă și asertivă în timpul întâlnirii. Dacă este necesar, stabiliți câteva reguli de bază privind discuţiile. Adoptarea acestora va încuraja ambele părți să își exprime gândurile într-un mod deschis și onest, precum și să înțeleagă cauzele conflictului și să identifice soluții.

Este bine să se ofere fiecărei părți același timp pentru a-și exprima nemulţumirile și preocupările fără a favoriza pe nimeni

Investigarea situației

După ce ați ascultat ambele părți, acordați-vă timp și „investigați” cazul. Nu porniţi cu idei preconcepute şi nu daţi un verdict final doar pe baza relatărilor părţilor importante. Încercaţi să aflaţi mai multe informaţii despre ceea ce s-a întâmplat, despre părțile implicate, problemele care stau la baza conflictului și despre modul în care se simt oamenii. Ar fi bine să aveți o conversație individuală cu cei implicați indirect și ascultați cu atenție părerile lor pentru a vă asigura că înțelegeți tot ce se întâmplă. De asemenea, încercați să găsiți orice sursă de conflict subiacentă care ar putea să nu fie evidentă la prima vedere.

Atingerea unui scop comun

Atunci când gestionați un conflict, trebuie să aveți un obiectiv comun, care este reprezentat de rezolvarea problemei și asigurarea că nu va mai apărea o situaţie similară, care are aceleaşi cauze. Și pentru a rezolva orice problemă, trebuie să fiţi conștient de diferitele etape ale conflictului. Acest lucru vă va permite să căutați modalitățile de a ajunge la un obiectiv comun. După ce ați clarificat sursa conflictului, ați vorbit cu ambele părți și aţi investigat situația, trebuie să vă așezați cu ele la aceeaşi masă și să discutați modalitățile comune care vor susţine în final un obiectiv comun, care este reprezentat de gestionarea și rezolvarea problemei în cauză. Ascultați, comunicați și discutați împreună până când epuizați toate opțiunile.

Ascultați, comunicați și discutați împreună până când epuizați toate opțiunile

Cea mai bună soluție și responsabilitățile fiecărei părţi

Angajaților le este mult mai ușor să interacționeze cu alte persoane atunci când au un obiectiv comun.

După investigarea situației și determinarea modalităților prin care puteți rezolva problema, ambele părți trebuie să vină cu o concluzie în ceea ce priveşte cea mai bună soluție pentru problemă. Astfel, următorul pas este reprezentat de alegerea celei mai bune soluţii pentru a îndeplini obiectivul comun şi stabilirea responsabilităţii fiecărei părţi.

Gestionarea conflictelor la locul de muncă. Evaluarea finală

După ce aţi urmat toţi aceşti paşi, evaluați cum merg lucrurile și decideți ce strategii preventive veţi adopta pe viitor.

În plus, ar fi bine să continuați să urmăriți problema și să evaluați dacă soluția este eficientă. Dacă problema reapare, luați măsurile necesare.

Ar fi bine să continuați să urmăriți problema și să evaluați dacă soluția este eficientă. Dacă problema reapare, luați măsurile necesare

În concluzie, conflictul face parte din viața noastră de zi cu zi. Putem să nu fim de acord cu familia, cu prietenii sau cu colegii de muncă. Însă există diferite moduri de rezolvare a conflictelor. Gestionarea și rezolvarea conflictelor la locul de muncă este esențială în atingerea obiectivelor organizaționale. Așadar, dacă aveți probleme sau există neînțelegeri între salariaţi, căutați modalități în care puteți gestiona situațiile neplăcute apărute.

Citeşte şi Internet of Behavior (IoB). Ce este şi cum ne va influenţa viaţa?