Decarbonizarea transporturilor

Cum se poate obţine decarbonizarea transporturilor?

18.12.2020

Decarbonizarea transporturilor. Mai multe companii din România au profitat de momentul livrării unor noi flote de tractoare IVECO S-Way NP, versiunea cu gaz natural lichefiat (LNG), în zona de vest a țării, şi au dorit să aducă în atenția invitaților oportunitățile oferite de folosirea acestui tip de carburant pentru transportatori și totodată exemple de bună practică din alte țări.

Acesta a fost, cel mai probabil, primul eveniment în care 10 companii importante din domeniul transporturilor, producătorilor de camioane, reprezentanți ai furnizorilor de carburant, retaileri, FMCG, societăți de curierat, furnizori de echipamente, asociații de profil și autoritățile pun accentul pe importanța dezvoltării transporturilor verzi în România.

Decarbonizarea transporturilor. Mai puţine emisii

În cadrul evenimentului digital autoritățile au salutat inițiativa companiilor care și-au unit forțele pentru un singur obiectiv: mai puține emisii. Acest lucru se poate obține prin:

  • dezvoltarea infrastructurii
  • stimulente pentru transporturile nepoluante
  • credite atractive
  • scăderea consumurilor
  • utilizarea tehnologiilor de ultimă generație

Decarbonizarea transporturilor. O transformare profundă

Cristian Bușoi, Președintele al Comisiei pentru industrie cercetare și energie a Parlamentului European menționa: „Uniunea Europeană și România și-au propus ca până în 2050 să fim neutri din punct de vedere climatic, adică să nu mai emitem gaze cu efect de seră. Acest lucru înseamnă o transformare profundă a sistemelor energetice, a transporturilor, a unei bune părți din industrie, o transformare a agriculturii. Vom susține tehnologiile curate, tehnologiile viitorului vor fi susținute, iar gazul va fi un element care va putea face tranziția. Avem obiective ambițioase de atins, iar această inițiativă este cu atât mai potrivită cu cât se încadrează în obiectivele strategice pe care Uniunea Europeană le are pentru următorii ani și pentru următoarele decenii”.

Decarbonizarea transporturilor. Programe de finanţare de la AFM

Ion Vasile, Vice Președinte Administrația Fondului pentru Mediu: ” Așa cum v-am obișnuit Administrația Fondului pentru Mediu se implică activ în dezvoltarea programelor de finanțare ce au drept scop reducerea gazelor cu efect de seră. Am identificat necesitatea instituirii unei scheme de ajutor de stat atât pentru flote, cât și pentru autovehiculele achiziționate prin leasing operațional, care intrau cu dificultate până acum sub incidența schemei de ajutor de minimis, de la baza programului Rabla Plus.

În momentul de față suntem în consultări cu Consiliul Concurenței, în vederea elaborării unui proiect de schemă de ajutor de stat care să susțină achiziția flotelor. De asemenea, vrem să extindem aria finanțărilor, în vederea susținerii achiziționării vehiculelor de transport de tonaj mediu și mare, care vor utiliza combustibili alternativi. Ca si complementaritate, gândim un proiect de susținere pentru construirea stațiilor de încărcare pentru LNG, CNG și hidrogen, inițiativă pentru care vom avea nevoie de consultări cu mediul de afaceri din domeniu.”

Decarbonizarea transporturilor. Optimism

Dumitru Becșenescu, președinte NGVA România: ”Îmi doresc mult să spun că sunt optimist cu privire la viitorul dezvoltării acestui segment. Guvernele de până acum nu au înțeles necesitatea de a da curs Directivelor Europene cu privire la decarbonizare. Ca o perspectivă, dacă discutăm de o creștere a numărului de vehicule alimentate cu C/LNG, la nivelul Europei de la 1.300.000 la 13.000.000 în orizontul anului 2030, pentru România aș vrea să cred că în 250.000- 300.000 de vehicule, dar acest lucru cu condiția ca noi să facem toate eforturile pentru a sprijini factorii de decizie sa ne susțină în demersul nostru.”

Decarbonizarea transporturilor. Extindere

Eugen Supuran, Director General MARACANA, a comentat despre extinderea recentă a flotei grupului: „Am acordat întotdeauna atenție specială durabilității. Am ales LNG datorită reglementărilor cu privire la reducerea nivelului de zgomot și datorită MAUT. Nu în ultimul rând, dorim să fim un exemplu pentru alți transportatori, iar în acest fel vom reuși să avem în România infrastructura necesară pentru alimentarea cu LNG cât mai curând. Am ales IVECO deoarece credem că IVECO S-Way ne asigură cea mai mare autonomie pentru misiunile noastre (1.500 km), au puterea motorului cea mai mare (460CP), ne oferă beneficiile pachetului de conectivitate gratuit; răspunzând ideal cerințelor noastre de transport de tonaj greu pe distanțe lungi.”

Decarbonizarea transporturilor. Productivitate şi inovaţie

Andrei Gagea, Director General IVECO România,: „Dorim să mulțumim Maracana pentru că și-au pus din nou încrederea în brandul nostru, IVECO. Admirăm clarviziunea companiei: de-a lungul anilor, s-a transformat în grupul productiv, extrem de inovator, pe care îl vedem astăzi. IVECO a fost partenerul de călătorie aproape constant al Maracana, construind o relație de încredere reciprocă și colaborare. Suntem onorați să facem parte din creșterea durabilă a flotei sale, cu un vehicul de ultimă generație, în cazul căruia tehnologia, serviciile și sustenabilitatea funcționează împreună perfect pentru a respecta mediul.”

Decarbonizarea transporturilor. Investiţii

Decebal Popescu, consultant in management, Transport Academy: ” Suntem de obicei REACTIVI (chiar și atunci când reacționăm cu întârziere) și doar foarte rar PROACTIVI. Iar prin acest eveniment exact asta subliniem: cineva ia inițiativa, dă dovadă de proactivitate și investește în camioane alimentate cu LNG. De ce? Pentru că se pot obțineri reduceri de costuri cu combustibilul folosit, dispar furturile de carburant și până în 2023 nu se plătește taxa de drum în Germania, cea mai tranzitată țară de către transportatorii români. Ca să nu mai vorbim de faptul că e o măsură reală de protecție a mediului înconjurător. Dacă ar mai veni și din partea autorităților române sprijinul așteptat, pe care alte state din Vest îl acordă deja celor care investesc în vehicule ce utilizează combustibili alternativi, am putea deveni și noi competitivi, mai ales în contextul Pachetului de Mobilitate, proaspăt adoptat în 2020.”

Citeşte şi Piaţa muncii în 2021. Ce aşteptări au angajaţii?

 

 

 

Citiți și despre: