Dezvoltarea economiei digitale

Şansa pe care România nu trebuie să o rateze: Poate aduce 50 de miliarde de euro la PIB-ul ţării

03.09.2020

Dezvoltarea economiei digitale. Ţara noastră deţine șansa de a-și crește competitivitatea economică într-un termen relativ scurt, dacă se va axa pe accelerarea digitalizării și convergența spre o economie bazată pe tehnologie.

Dezvoltarea economiei digitale. 20% din PIB

Economia digitală ar putea reprezenta, în 2030, cel puțin 20 % din Produsul Intern Brut, cu un plus de aproximativ 50 de miliarde de euro la PIB-ul ţării. Aceste date reies dintr-un studiu lansat de experții de la FACTORY 4.0 și Frames.

Dezvoltarea economică din ultimii 20 de ani, bazată pe exporturi, investiții străine, pe forța de muncă relativ ieftină și mai ales pe consum, riscă să se transforme într-un dezavantaj în următorii ani. Acest lucru se întâmplă în contextul schimbărilor semnificative prin care trece economia mondială.

Dezvoltarea economiei digitale. Pandemia de coronavirus

,,Pandemia de COVID 19 a restartat modul în care sunt percepute activitățile economice. În contextul shut-down-ului economic din primăvară și a măsurilor de distanțare socială, mediul economic a fost, practic, forțat să facă pasul spre digitalizarea activității. În acest context, prin schimbarea paradigmelor economice, România are șansa nesperată de a arde etapele și de a crește economic semnificativ, prin tehnologie și digitalizare’’, arată datele studiului.

Conform experților, această reorientare economică este absolut necesară.

,,Vremurile în care România era atractivă prin costurile reduse cu forța de muncă au trecut, iar perspectivele demografice indică o accentuare a problemelor din piața HR. Fără o focusare pe dezvoltarea reală a competențelor digitale, automatizarea și digitalizarea proceselor, companiile, în general mediul economic românesc, riscă să piardă puncte importante la capitolul competitivitate, cu consecințe economice negative’’, afirmă Marius Hărătău, managerul FACTORY 4.0.

Dezvoltarea economiei digitale. 52 de miliarde de lei, în 2019

În 2016, economia digitală, în România, reprezenta 6,9% din PIB, echivalentul a 12 miliarde de euro, peste media CEE de 6.5%. Pe fondul dezvoltării economiei, afacerile din sectorul tehnologic românesc au avansat semnificativ, de la 26 miliarde de lei în 2010 la 52 miliarde lei în 2019.

Studiul FACTORY 4.0 & Frames arată că, între 2016 și 2019, economia digitală românească a înregistrat un ritm de creștere de aproape cinci ori mai rapid decât cele din principalele economii europene.

Motorul creşterii economice

În 2020, pe fondul crizei economice generate de pandemie, cele peste 30.000 de firme românești existente în business-ul tehnologic (coduri CAEN 6201,6202,6203,6209,721,7112, 4652, 4651) ar putea raporta afaceri similare cu cele de anul trecut, însă în 2021, motorul creșterii economice ar putea accelera din nou.

“Economia mondială face deja pasul către Factory 4.0, considerată a patra revoluție industrială, iar cel mai relevant exemplu de transformării majore, dincolo de dinamica sectorului de software, îl reprezintă evoluția industriei auto care, în următorii 10 ani, își propune să renunțe la producția de automobile cu motoare termice și să se focuseze pe automobilele electrice, dotate cu inteligență artificială’’, arată studiul.

Dezvoltarea economiei digitale. Focus pe digitalizare

Potrivit experților, focusul pe digitalizare și automatizarea producției ar putea aduce, astfel, aproximativ 50 miliarde de euro în PIB până în 2030. Dacă România va implementa automatizarea și digitalizarea, peste 1 milion de locuri de muncă ar putea fi create.

Cele mai multe locuri de muncă ar urma să fie create în activități care presupun:

  • prelucrarea și utilizarea datelor
  • activități de suport
  • programare.

Totodată, digitalizarea va aduce și o creștere semnificativă a competențelor angajaților din economie, aceștia urmând să fie obligați să utilizeze aplicații online sau alte instrumente tehnologice în activitatea lor de zi cu zi.

Dezvoltarea economiei digitale. Marea şansă a României

,,Marea șansă a României este că, în ultimii ani, a construit o infrastructură digitală de nouă generație, similar cu cea existentă în țări precum Olanda, Norvegia și Suedia. În aceste condiții, beneficiind și de un capital uman semnificativ, avem șansa de a ne apropia rapid de performanța țărilor bogate (Franța, Germania, Italia, Spania, Marea Britanie) prin dezvoltarea unui ecosistem digital similar cu cel practicat, de exemplu, în Estonia sau Finlanda’’, afirmă Adrian Negrescu, managerul Frames.

Cele mai ridicate rate de digitalizare din economia românească sunt, la ora actuală, în:

  • industriile de prelucrare
  • utilități
  • comerț

Însă cel mai ridicat potențial îl au ecosistemele de tip start-up, subdimensionate în prezent.

,,Față de Polonia, de exemplu, avem cu 80% mai puțin afaceri de acest tip, raportat la numărul de locuitori. Creșterea abilităților digitale ale populației, prin programe de pregătire la nivel național, coordonate de autorități dar și de mediul privat, pot și trebuie să genereze un avans semnificativ în privința inițiativei antreprenoriale, mai ales în zona inovativă, adaptată noilor tehnologii, digitalizării și automatizării proceselor economice. Despre aceste proiecte, despre oportunitățile din acest sector vom discuta, pe 13 octombrie, la evenimentul Digital skills & Industry 4.0, de la Face Convention din București, unde îl vom avea drept principal speaker pe futurologul Gerd Leonhard, CEO-ul The Futures Agency și unul dintre cei mai cunoscuți și influenți autori și speakeri din sectoarele tehnologiei, telecom, marketing & media’’, afirmă Marius Hărătău managerul FACTORY 4.0.

Dezvoltarea economiei digitale. IMM-uri

Conform celor mai recente date disponibile, România avea, anul trecut, 29 de microîntreprinderi și firme mici și mijlocii (IMM) la mia de locuitori, mult sub media europeană, de 58 de IMM-uri la 1.000 de locuitori. Astfel, țara noastră era pe ultimul loc în UE la acest capitol, tot la fel ca în anii trecuți.

În plus, prea puține companii românești folosesc instrumente digitale. Studiile recente arată că firmele din România alocă, în medie, doar 5% din resurse în scopul digitalizării activității de producție și servicii.

Doar 10% dintre IMM-urile din România au activitate de inovare, ceea ce ne clasează pe ultimul loc în UE și la acest capitol.

Acest lucru se întâmplă în condițiile în care se estimează că, până în 2030, peste 60% dintre activitățile economice la nivel mondial vor fi automatizate.

Oportunitatea digitalizării

Specialiştii susțin că este crucial ca mediul privat să înțeleagă oportunitățile digitalizării, să adopte instrumentele digitale, precum:

  • Big Data
  • Cloud Computing

Scopul este reprezentat de îmbunătățirea productivității și dezvoltarea afacerilor.

Procesul de digitalizare a economiei va fi influențat și de modul în care autoritățile vor implementa reformele din sectorul public.

,,Integrarea noilor tehnologii, a platformelor digitale în administrația românească, de la serviciile de taxe și impozite către firme și populație, la gestiunea facturilor electronice sub girul ANAF, este esențială în actualul context și sperăm ca noul guvern, rezultat în urma alegerilor din toamnă, să prioritizeze acest demers’’, afirmă experții.

Dezvoltarea economiei digitale. Beneficii

Beneficiile vor fi multiple.

,,În primul rând, va eficientiza relația dintre cetățeni, firme și stat, iar pe de altă parte va contribui la reducerea economiei subterane, un factor esențial în depășirea crizei economice. Gradul de colectare în România se învârte, în prezent, în jurul nivelului de 30%, cel mai scăzut din UE’’, arată analiza.

Pe lângă digitalizarea administrației, este nevoie ca statul să prioritizeze educația digitală a românilor.

,,De la grădiniță la facultate, învățământul românesc este absolut necesar să se focuseze pe educația digitală. De asemenea, este nevoie ca statul, prin ANOFM să organizeze programe de recalificate și training adaptate noilor realități economice. România are, în prezent, cea mai scăzută rată de participare a adulților în programe de educație și formare din Europa’’, afirmă experții.

Citeşte şi Se deschide un nou magazin Decathlon, în Brăila Mall

​_

 

 

 

Citiți și despre: