Educația financiară. Peste 85% din elevii de gimnaziu și liceu pun bani deoparte. Însă, 90% dintre ei au învățat doar în familie noțiuni de educație financiară. Totodată, peste jumătate dintre elevii participanți la studiu nu știu ce cheltuieli are familia lor și cum se împarte bugetul familiei.
Educația financiară. Studiul realizat de BCR
Banca Comercială Română a realizat un studiu privind nivelul educației financiare a elevilor din România, în cadrul programului Școala de Bani. Din cei peste 8.000 de participanți la studiu (elevi cu vârste între 11 și 19 ani, din întreaga țară), aproape 90% au învățat în familie cum să își organizeze banii. Însă, 70% dintre ei și-ar dori să participe la cursuri de educație financiară și consideră utilă introducerea acestora în programa școlară.
Ce spun reprezentanții băncii?
“Prin acest studiu ne-am dorit să aflăm care este nivelul educației financiare în rândul elevilor din România, dar, în același timp, să vedem cât de mare este interesul acestora pentru cursurile de educație financiară. Rezultatele ne-au bucurat, pentru că elevii înțeleg importanța educației financiare, cred că trebuie să știe cum să aibă grijă de banii lor și ne motivează să continuăm ceea ce facem cu pasiune de peste trei ani de zile prin Școala de Bani – să oferim ateliere gratuite de educație financiară pentru toți românii”, spune Nicoleta Deliu, coordonatoarea proiectului Școala de Bani.
Educația financiară. Familia
Familia este atât principala sursă de bani pentru tinerii implicați în cercetarea BCR, cât și principala sursă de educație financiară. Printre cele mai întâlnite sfaturi pe care elevii le-au primit se numără:
- ”banii se fac greu și se duc repede” (45,92%)
- ”dacă ești atent cu banii, nu vei avea datorii” (18,44%)
- ”nu trebuie să cheltuiești din impuls” (13,65%)
- ”dacă economisești, nu vei fi stresat” (13,51%)
Educația financiară. Elevii vor să economisească
Răspunsurile elevilor indică faptul că majoritatea acestora urmează sfaturile primite, 47,10% dintre ei declarând că încearcă să pună bani deoparte o dată pe săptămână, urmați de 25,65% de elevi care încearcă să pună bani deoparte o dată pe lună.
Cu toate că cea mai mare parte a participanților la studiu au mărturisit că pun bani deoparte o dată pe lună, problema apare la nivelul organizării și gestionării bugetului – majoritatea elevilor își țin toți banii în portofel și nu au un plan de organizare a lor, iar cele mai mari investiții sunt pe îmbrăcăminte și încălțăminte.
Educația financiară, o necesitate
„Educația financiară a devenit în ultimii ani o necesitate, încă de la vârste fragede. Ea este utilă nu doar pentru a-i face pe copii să înțeleagă noțiuni despre bani, produse și servicii financiare și bănci, dar mai ales pentru a-i învăța să își gestioneze resursele, în general. Deși o numim financiară, acest tip de educație are efecte în toate domeniile importante ale vieții, pentru că este vorba de luarea deciziilor, de gândire creativă, de educație antreprenorială, de utilizarea eficientă a resurselor, de relații interpersonale etc. Concluziile studiului arată cât de important este să dezvoltăm programe de educație financiară în școală, în condițiile în care cei mai mulți dintre elevi au principalele informații legate de acest domeniu de la membrii familiei”, spun reprezentanții Ministerului Educației și Cercetării.
Educația financiară. Principalele rezultate ale studiului
● 84% dintre copii au învățat din familie cum să își gestioneze banii de buzunar
● 66% dintre elevi folosesc banii de buzunar pe alimente și băuturi la școală
● Mai mult de 85% dintre ei fac economii. 45% folosesc economiile pentru îmbrăcăminte sau încălțăminte, 17% pentru gadget-uri, iar restul pentru cadouri, hobby-uri, educație, activități sportive și alte activități
● peste 60% dintre elevi nu știu care este bugetul familiei. Aproape 50% dintre ei nu știu cât cheltuie familia într-o lună
● Peste jumătate dintre respondenți cred ca a fi educat financiar înseamnă să știu cum să-mi folosesc banii
Citește și Amenințări financiare în 2020. Ce domenii sunt în pericol?