Stiri: Companii

Evolutia afacerilor din Romania 2018

Evoluția afacerilor din România 2018. Ce spun companiile?

22.11.2018

Evoluția afacerilor din România 2018. Anul 2018 a început pentru companiile din România cu o prognoză rezervată asupra perspectivelor de creștere. Evoluția sentimentului de afaceri pare să se fi degradat și mai mult în al doilea semestru. Cel puțin așa indică rezultatele studiului Evoluția afacerilor din România 2018, realizat de compania de consultanță Valoria.

Întrucât cele 632 de firme mari din țara noastră cu cifra de afaceri de peste 50 milioane de euro în anul 2017 au realizat 43% din cifra de afaceri totală, 37% din profitul brut total, având 20% din numărul total de angajați, Constantin Măgdălina, Expert, Tendințe și tehnologii emergente a efectuat o analiză comparativă a răspunsurilor acestei categorii de companii la cercetarea din semestrul unu și semestrul doi a anului 2018.

Evoluția afacerilor din România 2018. Companiile nu mai sunt optimiste

Comparativ cu primul semestrul al anului, numai 14% dintre companiile mari spun că vor avea o creștere de 10%-20% de la 25% în prima parte a anului. La fel și pe palierul 5%-10% unde procentele scad de la 29% la 14%. Pe palierul 1%-5% procentele cresc de la 21% în primul semestru la 33% în semestrul doi.

În schimb, cercetarea din a doua parte a anului, 22% dintre companiile mari respondente au spus că se așteaptă la scăderea cifrei de afaceri în 2018, ceea ce nu se întâmplase la cercetarea din prima parte a anului când nu au existat astfel de răspunsuri.

Evoluția afacerilor din România 2018. Profituri mai mici

Studiul mai arată că 23% dintre companiile mari spun că vor obține profituri mai mici în acest an.

”Dacă în primul semestru previziunile de creștere a profitului companiilor mari erau mai echilibrat distribuite pe palierele superioare, în semestrul doi este tot mai clară concentrarea creșterii profitului pe palierul 5%-10%”, spune Constantin Măgdălina, Expert, Tendințe și tehnologii emergente.

Așadar, 40% dintre companiile mari, față de 21% cu șase luni în urmă, preconizează o creștere a profitului în acest interval.

De asemenea, 17% dintre companiile mari afirmă că vor avea o creștere a profitului de 1%-5%, față de 27% anterior.

Evoluția afacerilor din România 2018. Companiile mari

În ceea ce privește companiile mari al căror profit stagnează, acest procent crește de la 7% în prima parte a anului la 14% în semestrul al doilea.

”Există și aici un procent de 23% dintre companiile respondente care previzionează acum evoluții negative ale profitului lor în 2018, față de numai 8% în prima parte a anului”, mai spune Constantin Măgdălina.

Evoluția afacerilor din România 2018. Investiții

Prin comparație cu semestrul I, se poate observa o concentrarea a investițiilor pe palierele mici de creștere. Acest lucru indică precauția companiilor mari cu privire la planul de investiții.

”Dacă la cercetarea din prima parte a anului 41% dintre companii anunțau intenții de mărire a investițiilor cu peste 20%, în a doua parte a anului nu mai avem astfel de răspunsuri. Dimpotrivă, crește procentul companiilor mari care spun că au crescut investițiile cu 1%-5% de la 35% la 55%, și al celor care spun că au crescut investițiile cu 5%-10% de la 16% la 31%”, mai precizează sursa citată.

Evoluția afacerilor din România 2018. Numărul de angajați

În comparație cu primul semestru, când 16% dintre companiile mari preconizau creșteri ale numărului de angajați pe palierul 10%-20%, acum numai 7% spun acest lucru. Astfel, în semestrul II, creșterea estimată a personalului angajat se diminuează și chiar indică un ușor trend negativ, deoarece numărul companiilor mari care spun că vor reduce numărul angajaților cu 1%-5%, trece de la 15% la 27%.

Față de primul semestru, companiile mari estimează o temperare a creșterii salariilor pe toate palierele. Doar 31% dintre firmele mari spun că vor crește salariile cu 5%-10% în acest an. Aceste procente trebuie comparate cu cel de 41%, cu șase luni înainte.

Evoluția afacerilor din România 2018. Concluzia

”Combustibilul necesar pentru funcționarea oricărui business, încrederea în viitorul evoluției afacerilor este la cote scăzute în companiile mari din România. Dacă nu-l alimentăm prin măsuri economice înțelepte și la timp, rămânem în pană. Rezultatele studiului de față aprind la bord lumina roșie a nivelului de încredere foarte scăzut pentru cei care iau decizii. Valorificarea creșterii la nivel microeconomic se realizează pe un fond de stabilitate instituțională și predictibilitate la nivel macroeconomic. Șansa de a recupera decalajele de competitivitate economică față de media UE va fi posibilă prin leadership responsabil și competent”, a încheiat Constantin Măgdălina, Expert, Tendințe și tehnologii emergente.

Citește și Angajatori de TOP Virtual 2018: 9000 de joburi