Evolutia pietei de retail 2019

Evoluția pieței de retail 2019. Cele mai mari provocări

16.09.2019

Evoluția pieței de retail 2019. La nivel mondial, sectorul retail navighează între perturbările digitale și volatilitatea consumatorilor. Aceasta este concluzia unui studiu realizat de Euler Hermes. Acest domeniu are o valoare estimată la 8.000 miliarde de dolari și un risc mediu.

Anul acesta, în ciuda diminuării creșterii economice globale, specialiștii Euler Hermes se așteaptă ca vânzările să continue să crească. Avansul va veni datorită rezistenței consumului privat în majoritatea piețelor de top.

Evoluția pieței de retail 2019. Consumul privat

Consumul privat urmează, de asemenea, să crească în următoarele piețe:

  • SUA (de la 2,6% în 2018 în termeni de volum până la + 2,7% în 2019)
  • Japonia (+ 0,4% și, respectiv, 0,9%)
  • stabil în China (creștere de 5%)
  • zona euro (+ 1,3%), în ciuda unei scăderi în Italia (de la + 1,5% până la + 0,9%) și în Spania (+ 2,4% și respectiv 1,9%).

Evoluția pieței de retail 2019. Venituri și rentabilitate

Veniturile totale din vânzări cu amănuntul se estimează că vor continua să crească în 2019.

În plus, rentabilitatea agregată, la nivelurile EBITDA și al veniturilor nete, ar înregistra încă o creștere de două cifre (+ 12%). Investițiile de capital ar crește cu + 7%.

Totuși, perspectivele sunt mai puțin favorabile pentru 2020. Estimările nu sunt atât de bune în special în SUA. Așadar, această viziune agregată maschează performanțele inegale ale companiilor din cauza concurenței intense, în special pe piețele occidentale mature.

Comerțul electronic

Cota de piață în creștere a comerțului electronic (în prezent, 10% în SUA sau 525 miliarde dolari) reprezintă singurul factor-cheie al transformării.

În plus, schimbările în preferințele consumatorilor și noile companii intrate pe piață conduc la noi formate de magazine, multiple propuneri omni-channel. Se vor remarca și schimbări în mixul de prețuri și produs. La acestea se adaugă și apariția unor branduri de nișă mai mici.

Evoluția pieței de retail 2019. Nevoia de adaptare

”În acest context, toți comercianții sunt nevoiți să se adapteze, în special prin investiții semnificative în comerțul electronic și noi tehnologii, prin scăderea cheltuielilor de exploatare, prin economisirea costurilor în lanțul de aprovizionare și prin transformări în procesul de testare: unele companii vând către terțe părți websiteuri, unii comercianți cu amănuntul deschid magazinele urbane”, conform studiului.

Din păcate, nu toate companiile au capacitatea de a se adapta. Sectorul de retail va continua să înregistreze închiderea magazinelor și falimentele între IMM-urile vechi, dar și în rândul companiilor mari.

Anul trecut, sectorul retail a înregistrat 51 de falimente majore (companii cu o cifră de afaceri care depășește 50 de milioane de euro), inclusiv 24 de cazuri în Europa de Vest și 15 în SUA, în ciuda unei deja impresionante liste de 34 de cazuri în perioada 2015-2017.

Evoluția pieței de retail 2019. România

La nivelul țării noastre, sectorul vânzărilor cu amănuntul la o prima vedere abundă de date pozitive în ultimii ani.

Creșterea agresivă a consumului cu rate anuale, ce a depășit nu de puține ori 10%, rămâne principala pârghie de creștere a Produsului Intern Brut și în 2019. După o ușoară încetinire în prima parte a anului, consumul, respectiv vânzările cu amănuntul, par să-și fi reluat panta ascendentă, creșterile înregistrate fiind peste 8%, respectiv 7% în primele șapte luni ale anului și cu o intensitate mai ridicată în rândul bunurilor non-alimentare.

Evoluțiile sunt confirmate și de insolvențele aflate pe un trend descendent la nivelul întregii economii (-29% în primele 7 luni din 2019).

”Datele statistice optimiste se opresc aici, costul creșterilor de mai sus reflectându-se la nivelul majorării atât a deficitului comercial cât și a deficitului bugetar, în timp ce presiunea pe cursul valutar este acompaniată de o inflație în jur de 4%, cu mult peste media europeană”, conform studiului citat.

Evoluția pieței de retail 2019. Principalele concluzii:

• Penetrarea la nivel mondial a comerțului electronic și a comerțului mobil care atrag consumatorii departe de magazinele fizice.

• Schimbarea preferințelor de cumpărături ale consumatorilor (creșterea durabilității, reciclarea și proximitatea magazinelor).

• Evoluția permanentă a concept store-urilor și creșterea piețelor.

• Creșterea investiției în seturile de date ale clienților, inteligența artificială (AI) și machine learning pentru a stimula experiența clienților și a crește veniturile.

• Agilitatea noilor intrați și presiunea sporită din partea retailerilor online.

• Conflictul în comerț, deoarece barierele/tarifele comerciale pot să perturbe lanțurile de aprovizionare, să crească costurile și marjele de presiune.

• Insolvențele majore pe piețele mature (SUA și Europa).

Punctele forte

• Așteptările pe termen mediu și lung în cererea de pe piețele emergente (creșterea clasei de mijloc).

• Potențialul global al comerțului electronic, deoarece mai puțin de jumătate din populația globului este conectată la internet.

• Oportunități de creștere oferite de noile obiceiuri de consum.

• Expertiza jucătorilor consacrați în privința lanțului de aprovizionare.

Punctele slabe

• Vulnerabilitatea încrederii consumatorilor și a vânzărilor către mediul geopolitic volatil și față de modificarea puterii de cumpărare.

• Intensitatea concurenței de preț din cauza sensibilității consumatorilor față de prețuri sau oferte promoționale.

• Marjele reduse.

• Costuri legate de revigorarea formatului învechit al magazinelor pentru a oferi o mai bună experiență a consumatorilor și servicii în magazin.

• Investiții în inteligența artificială, realitatea augmentată (Augmented Reality) și alte noi tehnologii.

Citește și Închiriere trotinetă electrică Lime: Cum sărbătorește compania cele 100 de zile de activitate în București?

 

 

Citiți și despre:

2 păreri la “Evoluția pieței de retail 2019. Cele mai mari provocări

  1. Pingback: UniCredit Bank are un nou vice-presedinte | Jurnalul de Afaceri

  2. Pingback: Scoala de bani BCR. Anuntul facut de banca | Jurnalul de Afaceri

Comentariile nu sunt permise.